Masterclass 'Rekenen tot 100 met Numicon' - najaar 2023
Numicon, rekenmethode:
Numicon is een op onderzoek gebaseerd reguliere rekenmethode uit Groot Brittannië. De rekenmethode is ontwikkeld door Ruth Atkinson, Rachel Hassain, Romey Tacon en Tony Wing. Zij zijn verbonden aan Oxford University. De handleidingen Brede Basis (jonge kind) en Remediërend Rekenen zijn in 2019 en 2022 vertaald naar het Nederlands door de rekenspecialisten van het SSOE in Eindhoven. Hiervoor heeft Oxford University goedkeuring gegeven.
De rekenmethode Numicon helpt bij het aanleren en leren van alle aspecten van rekenwiskunde. Hierbij wordt een grondig begrip, versterkte vaardigheden gerealiseerd en autonomie versterkt. Via een actieve onderzoekende houding, waarbij probleemoplossend denken centraal staat en met behulp van gestructureerde rekenmaterialen, leren kinderen met vertrouwen rekenwiskundig te redeneren en te communiceren.
Numicon is voor zowel het regulier onderwijs als voor het onderwijs aan kinderen die moeite ondervinden met het leren van rekenwiskunde (inclusief kinderen met bijzondere onderwijsbehoeften en beperkingen) geschikt.
De onderzoeken naar het effect van de methode zijn vindbaar bij de Oxford University Press. Via deze Link.
Bijeenkomst 1:
Online workshop: ‘Rekenen is leuk met Numicon’
Doel: de cursist weet na afloop van de interactieve digitale workshop welke gestructureerde rekenmaterialen de methode Numicon gebruikt en kan hiermee als basis mee werken.
Inhoud: De cursist maakt kennis met de gestructureerde rekenmaterialen van Numicon.
Daarnaast komt de benaderingswijze van Numicon aan bod. Numicon maakt gebruik van de CPA aanpak (Concreet – Pictoral – Abstract).
Bijeenkomst 2: ( in Bunnik)
Tijdens de masterclass over ‘rekenen tot 100 met Numicon’ gaan we in op de meest effectieve manier om tot over het tiental heen rekenen te komen: de rijgstrategie. Je wordt meegenomen met de achterliggende theorie en handelingen. Met behulp van de gestructureerde materialen worden de handelingen uitgevoerd, allereerst op het laagste handelingsniveau. Geleidelijk worden de handelingen naar een hoger handelings- en mentaal niveau getild.
Het materiaal van Numicon is kleurrijk en uitdagend. De verschillende vormen maken getallen concreet. Kinderen kunnen de getallen letterlijk zien en voelen, hiervan maken zij een concept in het hoofd. Door deze multi sensorische manier van werken zijn kinderen niet meer tellend aan het rekenen, maar via een mentale verbeelding.
Doel: de cursist kan na afloop de rijgstrategie toepassen met de gestructureerde rekenmaterialen van Numicon.
Inhoud: de cursist wordt meegenomen met de theorie en leert praktisch de rijgstrategie toepassen met de gestructureerde rekenmaterialen van Numicon.
Doelgroep: Remedial teachers, leerkrachten, individuele begeleiders, leerkrachtondersteuners met kennis van het rekenonderwijs
Docenten:
Sia van Schie, gecertificeerd Numicon trainer, opgeleid door Oxford University; rekencoordinator en school opleider.
Agnes van Doesburg MSEN, gecertificeerde Numicon trainer, opgeleid door Oxford University; eigen praktijk, gespecialiseerd in rekenen en rekenproblemen.
Studiebelasting
Lezen van de bijgeleverde literatuur. (1 uur), Contactmomenten: digitaal:1,5 uur; masterclass 1: 2,5 uur. Tussen de verschillende bijeenkomsten oefenen de deelnemers het geleerde, werken met de materialen in de eigen praktijk of op school. Dit wordt tijdens de bijeenkomsten terug gekoppeld.
Accreditatiepunten: 6
Verplichte literatuur:
- Van Doesburg, A., De Rooij, I. & Van Schie, S.(2020). Rekenen met concrete materialen. JSW, 2020(4), 12-15.
- Van Doesburg, A., De Rooij, I. & Van Schie, S.(2021). Rekenen-wiskunde is en blijft een uitdagend gesprek. Volgens Bartjens, 2021(41), 24-28
Aanbevolen literatuur:
Numicon Research impact studies 2011 Data (bijgeleverd)
Datum: donderdag 12 oktober 19.30 -21.00 (online) & vrijdag 24 november 10.00-13.00 (in Bunnik)
Kosten: € 410,- / LBRT leden krijgen € 135,- korting en betalen €275,-