U bent hier:

Column Marion Vliegenthart - 33/2

Het zijn niet echt rustige tijden met alle geopolitieke ontwikkelingen en de dreigingen die op ons afkomen. Het roept bij mij heel sterk op: wat kan ík doen, hoe kan ík bijdragen? Hoe lang ik er ook over nadenk, ik kom steeds tot dezelfde conclusie: opkomen voor het beste onderwijs. Goed onderwijs zorgt voor veerkrachtige leerlingen, die niet alleen schoolse vaardigheden leren beheersen, maar ook leren hoe ze nieuwe vaardigheden eigen kunnen maken. Het maakt leerlingen weerbaarder en daarmee beter opgewassen tegen alles wat er op ze af gaat komen in de komende jaren. In een wereld die onvoorspelbaar is, denk ik dat het voor kinderen het allerbelangrijkst is zelfvertrouwen, echte kennis en vaardigheden te ontwikkelen. Zodat ze later kunnen onderscheiden wat “fake” is en wat “echt”. En leren beslissen wat een goede weg is om op te gaan. En juist in deze periode is het essentieel dat we daar alle leerlingen in meenemen en inclusief onderwijs bieden.

Inclusief onderwijs is een noodzaak

Inclusief onderwijs is geen utopie, het is een noodzaak. Het is de erkenning dat elk kind uniek is, met eigen talenten en uitdagingen. Natuurlijk is inclusief onderwijs niet gemakkelijk. Het vraagt om creativiteit, flexibiliteit, en vooral om een andere mindset. Het vraagt om leerkrachten én remedial teachers die niet alleen lesgeven, maar ook coachen, begeleiden, en inspireren. En het vraagt om ouders die niet alleen eisen stellen, maar ook meedenken en meewerken.

Maar als we het voor elkaar krijgen, dan plukken we daar allemaal de vruchten van. Kinderen die zich gezien en gehoord voelen, die met plezier naar school gaan, en die hun eigen talenten ontdekken. Resulterend in weerbare, kundige kinderen die zelf keuzes kunnen en durven maken.

Remedial teachers zijn sterke partners in het onderwijs

De afgelopen periode hadden we als LBRT veel gesprekken met onderwijspartners. Met uitgeverijen, beroepsverenigingen, Hogescholen en het Ministerie van Onderwijs. Het is geen geheim dat het onderwijs onder druk staat. Het lerarentekort is groot, de klassen worden groter, de diversiteit neemt toe, en de verwachtingen zijn hoger dan ooit. In deze complexe omgeving is de rol van de leerspecialist cruciaal. Remedial teachers zijn de bruggenbouwers tussen leerlingen, leerkrachten en ouders. Ze bieden individuele begeleiding, ontwikkelen aangepaste lesplannen, en zorgen ervoor dat elk kind de ondersteuning krijgt die het verdient.

In gesprekken met onderwijspartners pleit de LBRT voor het betrekken van remedial teachers bij het ontwikkelen van beleid, het evalueren van de onderwijsresultaten op  ondersteuningsniveaus 1, 2 en 3 en  het opstellen en coachen van verbetertrajecten. Het betekent ook dat we ons sterk maken voor erkenning van de expertise van de remedial teacher. Remedial teachers zijn sterke partners in het onderwijs, en het advies van de LBRT is om scholen daar veel en meer gebruik van te laten maken.

Professionalisering essentieel

Om de rol van remedial teacher optimaal in te vullen, is professionalisering essentieel. Leerspecialisten moeten op de hoogte zijn van de nieuwste onderwijsmethoden, de laatste wetenschappelijke inzichten, en de meest effectieve interventies. Ze moeten hun vaardigheden voortdurend aanscherpen, hun kennis verbreden, en hun expertise verdiepen. Daarom biedt de LBRT steeds een nieuw programma aan en worden cursussen gegeven om je verder te ontwikkelen. Nieuw op het programma zijn de cursussen over Motiverende Gespreksvoering en Concentreren kun je leren gegeven door Pauline Jonker. De masterclasses Getalbegrip en Redactiesommen hebben een nieuwe invalshoek gekregen door nieuwe docente Lisette Neijzen. Voor remedial teacher, maar ook juist voor onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners bieden we een online cursus over Ralfi en Connect lezen aan. Volg de LBRT Academie voor ons meest actuele aanbod. En houd onze agenda in de gaten, we voegen steeds weer nieuwe cursussen toe.

Geef je carrière een boost! Registreer je bij de LBRT en word een erkende expert in remedial teaching.

Ben je een remedial teacher die streeft naar professionalisering? Wil je je onderscheiden en je expertise laten zien? Dan is de kwaliteitsregistratie van de LBRT jouw springplank!

Waarom registreren?

  • Toon je vakmanschap: Met het LBRT-keurmerk laat je zien dat je voldoet aan de hoogste kwaliteitsnormen. Ouders en scholen vertrouwen op jouw deskundigheid.
  • Blijf vooroplopen: De LBRT biedt volop mogelijkheden voor bij- en nascholing. Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en versterk je vaardigheden.
  • Versterk je positie: De LBRT behartigt jouw belangen en zet zich in voor de erkenning van jouw expertise. Samen staan we sterk!
  • Word gevonden: Maak het voor ouders en scholen eenvoudig om jou te vinden. Met de LBRT-registratie ben je zichtbaar als een gekwalificeerde professional.
  • Groei door: Specialiseer je als generalist of specialist en word een expert in jouw vakgebied.

Kortom, registratie bij de LBRT is een belangrijke stap voor remedial teachers die hun professionaliteit willen borgen en zich willen blijven ontwikkelen. Kijk op de LBRT website bij het LBRT kwaliteitsregistratie en meld je aan!