U bent hier:

Artikel

ENT2R: de Vlaamse de springplank naar B2 voor geschoolde anderstaligen

Julie Decloedt
Verdieping

Gelukkig Hoogbegaafd, dat gaat niet vanzelf

Prof. Dr. Lianne Hoogeveen
Onderzoek

Hoogbegaafdheid

Helicopter parenting; als betrokkenheid te ver gaat

Melanie Modderman
Onderzoek

Sociaal emotionele ontwikkeling

Met Sprongen Vooruit

Melanie Modderman
Methode

Methodes

Micro-lesson video’s: klein van stuk, groot in effect Een krachtig hulpmiddel in het rekenonderwijs

Marion Visser
Onderzoek

Pseudowetenschap ontmaskerd

Melanie Modderman
Interview

Interview

Recensies

Anna Wagemans
Recensies

Recensies

Redactioneel (2025- 33/5)

Melanie Modderman
Redactioneel

Redactioneel

Ruimte om in te leren

Manuel ColsenBrent Philipsen
Eigen Bedrijf

Eigen bedrijf

Spelenderwijs werken aan woordenschat met NT2 kleuters

Christine Vlasman

NT2

Taalontwikkeling als individueel proces: implicaties voor het onderwijs

Wander Lowie
Onderzoek

Uitdagende tijden

Marion Vliegenthart
Column

Zin in lezen - 33/3

Marion Visser Anna Wagemans
Lezen

Lezen

Recensies

Materiaal of Materieel - 33/3

Marion Visser
Column

Column

Redactioneel - 33/3

Melanie Modderman

Redactioneel

Psychologische flexibiliteit, taal en context - 33/3

Maaike Steeman
Onderzoek

Rekenen is voor Sam meer dan sommen maken: taal, emoties en het autonome zenuwstelsel spelen mee. Vanuit de Contextuele Gedragswetenschap (CGW) en Acceptatie en Commitment Training (ACT) leert hij psychologische flexibiliteit, met vaardigheden als defusie, compassie en waardengericht werken. Door samen met zijn remedial teacher betekenis te geven, kleine stappen te zetten en een veilige schoolcontext te creëren, kan leren weer energie geven. Dit artikel laat zien hoe CGW praktische handvatten biedt voor onderwijs, zodat leerlingen als Sam niet vastlopen maar groeien – in rekenen én in leven.

Onderzoek

Gedragswetenschap

‘Rekenangst is méér dan een ongemakkelijk gevoel’ - 33/3

Melanie ModdermanBrenda Jansen
Interview

Rekenangst is geen onwil, maar een emotionele blokkade die zelfs sterke rekenaars kan belemmeren, zegt ontwikkelingspsycholoog dr. Brenda Jansen (UvA). Ze legt uit hoe deze angst verschilt van faalangst, welke signalen erop wijzen, en waarom zowel mindset als emotie én vaardigheid aangepakt moeten worden. Met praktische tips voor leraren, remedial teachers en ouders laat Jansen zien hoe succeservaringen, positieve houding en een veilig leerklimaat de vicieuze cirkel kunnen doorbreken.

Rekenangst

Executieve functies - 33/3

Femke Bosmans
Gastcolumn

Gastcolumn

Hoe maak je het verschil voor thuiszitters - 33/3

Maartje Maas
Thema

Het project *WEL in Ontwikkeling* laat zien hoe thuiszittende jongeren via maatwerk, flexibiliteit en een waarderende benadering weer perspectief krijgen. Remedial teachers spelen hierin een sleutelrol: zij slaan de brug tussen kind, onderwijs en ondersteuning, denken buiten vaste kaders en zetten ontwikkeling centraal. In samenwerking met ouders, scholen en zorgprofessionals ontstaat zo een duurzaam traject dat aansluit bij de mogelijkheden en wensen van de jongere. Hoewel WEL in juli 2025 afloopt, blijft het gedachtegoed relevant. Lees hoe jij als rt’er kunt bijdragen aan inclusie en duurzame oplossingen voor jeugdigen die dreigen uit te vallen.

thuiszitters

Toetsen in het basisonderwijs: wat betekenen de resultaten écht? - 33/3

Anna Wagemans
Toetsen

Toetsresultaten in het basisonderwijs bieden waardevolle inzichten voor het afstemmen van onderwijs, maar leiden bij ouders vaak tot verwarring. Dit artikel legt helder uit wat begrippen als vaardigheidsscore, percentielscore, referentieniveau en DLE betekenen, welke misverstanden veel voorkomen, en waarom toetsuitslagen altijd in context moeten worden bekeken. Met praktische tips voor heldere communicatie en ouderbetrokkenheid laat het zien hoe scholen en remedial teachers samen kunnen zorgen voor beter begrip én gerichte ondersteuning van leerlingen. Lees hoe je toetsdata vertaalt naar kansen voor groei.

Toetsen

po

Getalbegrip: het fundament van de rekenontwikkeling - 33/3

Marije van Oostendorp
Achtergrond

Kinderen ontwikkelen hun getalbegrip al vroeg, maar niet iedereen krijgt thuis dezelfde kansen. Vroege signalering is cruciaal om achterstanden te voorkomen. De Getalcheck brengt bij leerlingen van groep 1 t/m 4 snel in kaart welke basisvaardigheden wel en niet beheerst worden, zoals tellen, cijfers benoemen en sommen maken. Met gerichte adviezen, spelletjes en tips voor ouders stimuleert dit instrument zowel rekenvaardigheden als plezier in rekenen. Zo kunnen leerkrachten en remedial teachers tijdig en doelgericht ondersteuning bieden, waardoor kinderen een stevig fundament opbouwen voor hun verdere rekenontwikkeling.

Rekenmethode

Rekenen

Getalbegrip

Overvraagde executieve functies: geen onwil, maar onmacht - 33/3

Melanie ModdermanMariët van der Molen
Interview

Ontwikkelingspsycholoog dr. Mariët van der Molen pleit voor een nieuwe kijk op executieve functies: niet ‘zwak’, maar vaak ‘overvraagd’ door een mismatch tussen kind, taak en omgeving. In dit interview legt ze uit hoe stress, onvoorspelbaarheid en te hoge eisen kinderen belemmeren, en hoe voorspelbaarheid, reflectie en eigenaarschap juist groei stimuleren. Remedial teachers spelen hierin een sleutelrol door kinderen te begeleiden bij het ontdekken wat werkt, zonder over-ondersteuning. Met praktische tips en voorbeelden laat Van der Molen zien hoe bewuste afstemming, rust en structuur leiden tot meer zelfregie, veerkracht en leerplezier – voor zowel leerling als professional.

executieve functies

CAN-regeling: mbo-studenten zonder diploma - 33/3

Nancy Teuben
Uitgelicht

Uitgelicht

CAN-regeling

Mijn bedrijf - 33/3

Manuel Colsen
Eigen Bedrijf

Steeds meer remedial teachers starten als zelfstandige. Dit artikel biedt praktische tips over actuele thema’s zoals het minimumloon in 2025, schijnzelfstandigheid, AVG en cybersecurity. Daarnaast krijg je zes zomertips om je praktijk te versterken: van zichtbaarheid en heldere tarieven tot samenwerken met scholen, resultaten tonen, netwerken en grenzen bewaken. Met deze adviezen bouw je niet alleen aan je vakinhoudelijke kwaliteit, maar ook aan een sterke, toekomstbestendige praktijk.

Eigen bedrijf

Kansenongelijkheid begint bij taal: Waarom investeren in taalvaardigheid essentieel is- 33/3

Melanie Modderman
Achtergrond

Ondanks dat corona achter ons ligt, blijven taalachterstanden in het onderwijs groot, vooral bij kwetsbare groepen. Het recente inspectierapport waarschuwt voor risico’s op laaggeletterdheid wanneer leerlingen het mbo verlaten zonder niveau 2F. Integratie van taal in andere vakken biedt kansen, maar gebeurt nog te vrijblijvend. Remedial teachers kunnen hier het verschil maken door scholen te ondersteunen bij taalgerichte didactiek, taaldoelen en betere kwaliteitszorg. Meer onderwijstijd voor taal en verantwoorde inzet van middelen zijn daarbij essentieel. Investeren in taal is investeren in gelijke kansen – en begint bij bewuste, taalrijke lessen in álle vakken.

Achtergrond

Kansenongelijkheid

Staat van het Onderwijs

Recensies - 33/3

Marion Visser Anna WagemansManuel Colsen
Recensies

Recensie

Digitale tools en remedial teaching - 33/3

Manuel ColsenBrent Philipsen
Digitalisering

In dit artikel ontdek je hoe digitale technologie, zoals het App-Wheel en Microsoft Teams, remedial teaching kan versterken. We laten zien hoe digitale middelen strategisch kunnen worden ingezet om leren te personaliseren, structuur te bieden en samenwerking te stimuleren. Microsoft Teams staat centraal als veelzijdige tool voor begeleiding, differentiatie, monitoring en inclusiviteit, met praktische voorbeelden en tips voor optimaal gebruik. Zo bouwen we aan toekomstgericht onderwijs waarin innovatie hand in hand gaat met persoonlijke aandacht voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.

Digitalisering

Digitale Tools

Remedial Teaching in Nederland

Tenzij-regeling - 33/3

Marion Vliegenthart
Column

Column

Column Marion Vliegenthart - 33/2

Marion Vliegenthart

Als directeur van de Landelijke Beroepsvereniging voor Remedial Teachers (LBRT) weet Marion Vliegenthart als geen ander wat er speelt in het veld. In haar vaste column in het Tijdschrift voor Inclusief Onderwijs en Remedial Teaching reflecteert zij scherp op actuele thema’s, beleidsontwikkelingen en de positie van de remedial teacher. Met beide benen in de praktijk en een heldere visie op de toekomst van het vak, biedt haar bijdrage telkens weer stof tot nadenken voor iedereen die het onderwijs sterker en inclusiever wil maken.

Column

Verenigingsnieuws

Column Marion Vliegenthart - 33/2

Marion Vliegenthart
Verenigingsnieuws

Als directeur van de Landelijke Beroepsvereniging voor Remedial Teachers (LBRT) weet Marion Vliegenthart als geen ander wat er speelt in het veld. In haar vaste column in het Tijdschrift voor Inclusief Onderwijs en Remedial Teaching reflecteert zij scherp op actuele thema’s, beleidsontwikkelingen en de positie van de remedial teacher. Met beide benen in de praktijk en een heldere visie op de toekomst van het vak, biedt haar bijdrage telkens weer stof tot nadenken voor iedereen die het onderwijs sterker en inclusiever wil maken.

Column

Verenigingsnieuws