Artikel
ENT2R: de Vlaamse de springplank naar B2 voor geschoolde anderstaligen
Gelukkig Hoogbegaafd, dat gaat niet vanzelf
Helicopter parenting; als betrokkenheid te ver gaat
Met Sprongen Vooruit
Micro-lesson video’s: klein van stuk, groot in effect Een krachtig hulpmiddel in het rekenonderwijs
Pseudowetenschap ontmaskerd
Recensies
Redactioneel (2025- 33/5)
Ruimte om in te leren
Spelenderwijs werken aan woordenschat met NT2 kleuters
Taalontwikkeling als individueel proces: implicaties voor het onderwijs
Uitdagende tijden
Zin in lezen - 33/3
Materiaal of Materieel - 33/3
Redactioneel - 33/3
Psychologische flexibiliteit, taal en context - 33/3
Rekenen is voor Sam meer dan sommen maken: taal, emoties en het autonome zenuwstelsel spelen mee. Vanuit de Contextuele Gedragswetenschap (CGW) en Acceptatie en Commitment Training (ACT) leert hij psychologische flexibiliteit, met vaardigheden als defusie, compassie en waardengericht werken. Door samen met zijn remedial teacher betekenis te geven, kleine stappen te zetten en een veilige schoolcontext te creëren, kan leren weer energie geven. Dit artikel laat zien hoe CGW praktische handvatten biedt voor onderwijs, zodat leerlingen als Sam niet vastlopen maar groeien – in rekenen én in leven.
‘Rekenangst is méér dan een ongemakkelijk gevoel’ - 33/3
Rekenangst is geen onwil, maar een emotionele blokkade die zelfs sterke rekenaars kan belemmeren, zegt ontwikkelingspsycholoog dr. Brenda Jansen (UvA). Ze legt uit hoe deze angst verschilt van faalangst, welke signalen erop wijzen, en waarom zowel mindset als emotie én vaardigheid aangepakt moeten worden. Met praktische tips voor leraren, remedial teachers en ouders laat Jansen zien hoe succeservaringen, positieve houding en een veilig leerklimaat de vicieuze cirkel kunnen doorbreken.
Executieve functies - 33/3
Hoe maak je het verschil voor thuiszitters - 33/3
Het project *WEL in Ontwikkeling* laat zien hoe thuiszittende jongeren via maatwerk, flexibiliteit en een waarderende benadering weer perspectief krijgen. Remedial teachers spelen hierin een sleutelrol: zij slaan de brug tussen kind, onderwijs en ondersteuning, denken buiten vaste kaders en zetten ontwikkeling centraal. In samenwerking met ouders, scholen en zorgprofessionals ontstaat zo een duurzaam traject dat aansluit bij de mogelijkheden en wensen van de jongere. Hoewel WEL in juli 2025 afloopt, blijft het gedachtegoed relevant. Lees hoe jij als rt’er kunt bijdragen aan inclusie en duurzame oplossingen voor jeugdigen die dreigen uit te vallen.
Toetsen in het basisonderwijs: wat betekenen de resultaten écht? - 33/3
Toetsresultaten in het basisonderwijs bieden waardevolle inzichten voor het afstemmen van onderwijs, maar leiden bij ouders vaak tot verwarring. Dit artikel legt helder uit wat begrippen als vaardigheidsscore, percentielscore, referentieniveau en DLE betekenen, welke misverstanden veel voorkomen, en waarom toetsuitslagen altijd in context moeten worden bekeken. Met praktische tips voor heldere communicatie en ouderbetrokkenheid laat het zien hoe scholen en remedial teachers samen kunnen zorgen voor beter begrip én gerichte ondersteuning van leerlingen. Lees hoe je toetsdata vertaalt naar kansen voor groei.
Getalbegrip: het fundament van de rekenontwikkeling - 33/3
Kinderen ontwikkelen hun getalbegrip al vroeg, maar niet iedereen krijgt thuis dezelfde kansen. Vroege signalering is cruciaal om achterstanden te voorkomen. De Getalcheck brengt bij leerlingen van groep 1 t/m 4 snel in kaart welke basisvaardigheden wel en niet beheerst worden, zoals tellen, cijfers benoemen en sommen maken. Met gerichte adviezen, spelletjes en tips voor ouders stimuleert dit instrument zowel rekenvaardigheden als plezier in rekenen. Zo kunnen leerkrachten en remedial teachers tijdig en doelgericht ondersteuning bieden, waardoor kinderen een stevig fundament opbouwen voor hun verdere rekenontwikkeling.
Overvraagde executieve functies: geen onwil, maar onmacht - 33/3
Ontwikkelingspsycholoog dr. Mariët van der Molen pleit voor een nieuwe kijk op executieve functies: niet ‘zwak’, maar vaak ‘overvraagd’ door een mismatch tussen kind, taak en omgeving. In dit interview legt ze uit hoe stress, onvoorspelbaarheid en te hoge eisen kinderen belemmeren, en hoe voorspelbaarheid, reflectie en eigenaarschap juist groei stimuleren. Remedial teachers spelen hierin een sleutelrol door kinderen te begeleiden bij het ontdekken wat werkt, zonder over-ondersteuning. Met praktische tips en voorbeelden laat Van der Molen zien hoe bewuste afstemming, rust en structuur leiden tot meer zelfregie, veerkracht en leerplezier – voor zowel leerling als professional.
CAN-regeling: mbo-studenten zonder diploma - 33/3
Mijn bedrijf - 33/3
Steeds meer remedial teachers starten als zelfstandige. Dit artikel biedt praktische tips over actuele thema’s zoals het minimumloon in 2025, schijnzelfstandigheid, AVG en cybersecurity. Daarnaast krijg je zes zomertips om je praktijk te versterken: van zichtbaarheid en heldere tarieven tot samenwerken met scholen, resultaten tonen, netwerken en grenzen bewaken. Met deze adviezen bouw je niet alleen aan je vakinhoudelijke kwaliteit, maar ook aan een sterke, toekomstbestendige praktijk.
Kansenongelijkheid begint bij taal: Waarom investeren in taalvaardigheid essentieel is- 33/3
Ondanks dat corona achter ons ligt, blijven taalachterstanden in het onderwijs groot, vooral bij kwetsbare groepen. Het recente inspectierapport waarschuwt voor risico’s op laaggeletterdheid wanneer leerlingen het mbo verlaten zonder niveau 2F. Integratie van taal in andere vakken biedt kansen, maar gebeurt nog te vrijblijvend. Remedial teachers kunnen hier het verschil maken door scholen te ondersteunen bij taalgerichte didactiek, taaldoelen en betere kwaliteitszorg. Meer onderwijstijd voor taal en verantwoorde inzet van middelen zijn daarbij essentieel. Investeren in taal is investeren in gelijke kansen – en begint bij bewuste, taalrijke lessen in álle vakken.
Recensies - 33/3
Digitale tools en remedial teaching - 33/3
In dit artikel ontdek je hoe digitale technologie, zoals het App-Wheel en Microsoft Teams, remedial teaching kan versterken. We laten zien hoe digitale middelen strategisch kunnen worden ingezet om leren te personaliseren, structuur te bieden en samenwerking te stimuleren. Microsoft Teams staat centraal als veelzijdige tool voor begeleiding, differentiatie, monitoring en inclusiviteit, met praktische voorbeelden en tips voor optimaal gebruik. Zo bouwen we aan toekomstgericht onderwijs waarin innovatie hand in hand gaat met persoonlijke aandacht voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.
Tenzij-regeling - 33/3
Column Marion Vliegenthart - 33/2
Als directeur van de Landelijke Beroepsvereniging voor Remedial Teachers (LBRT) weet Marion Vliegenthart als geen ander wat er speelt in het veld. In haar vaste column in het Tijdschrift voor Inclusief Onderwijs en Remedial Teaching reflecteert zij scherp op actuele thema’s, beleidsontwikkelingen en de positie van de remedial teacher. Met beide benen in de praktijk en een heldere visie op de toekomst van het vak, biedt haar bijdrage telkens weer stof tot nadenken voor iedereen die het onderwijs sterker en inclusiever wil maken.
Column Marion Vliegenthart - 33/2
Als directeur van de Landelijke Beroepsvereniging voor Remedial Teachers (LBRT) weet Marion Vliegenthart als geen ander wat er speelt in het veld. In haar vaste column in het Tijdschrift voor Inclusief Onderwijs en Remedial Teaching reflecteert zij scherp op actuele thema’s, beleidsontwikkelingen en de positie van de remedial teacher. Met beide benen in de praktijk en een heldere visie op de toekomst van het vak, biedt haar bijdrage telkens weer stof tot nadenken voor iedereen die het onderwijs sterker en inclusiever wil maken.