U bent hier:

Artikel

'Een grote taak wacht ons vermoedelijk in de begeleiding van gevluchte Oekraïense leerlingen' - 30/2

Marion Vliegenthart
LBRT

LBRT

Online lezen: een uitdaging voor de remedial teacher? - 30/1

Jeroen Clemens
Verdieping

Het onderwijs, de maatschappij en het bedrijfsleven gaan ervan uit dat jongeren digitaal vaardig zijn, maar onderzoek laat zien dat dit een misvatting is. Vooral online lezen vraagt om nieuwe vaardigheden zoals kritisch denken, effectief zoeken en omgaan met hyperteksten. Veel leerlingen hebben moeite met het vinden en beoordelen van betrouwbare informatie. Dit vraagt om een aangepaste kijk op leesonderwijs én een grotere rol voor remedial teachers, die ook online leesproblemen moeten signaleren en aanpakken. Het artikel bespreekt effectieve strategie-instructies, het belang van betekenisvol lezen en concrete handvatten voor kritisch en zoekend lezen.

Verdieping

Online lezen

Lezen

Digitale geletterdheid

Rekenvaardiger door gespreide herhaling: De kracht van het Leitnersysteem in de rt-praktijk - 30/1

Marcel SchmeierJessica van der Straaten
Uitgelicht

Veel leerlingen vergeten leerstof snel, vooral bij rekenen. Het Leitnersysteem biedt een praktische oplossing voor remedial teachers om herhaling gestructureerd en effectief aan te pakken. Door gebruik van kaartjes en gespreide oefenmomenten helpt dit systeem leerlingen om kennis beter op te slaan in het langetermijngeheugen. Goed beantwoorde kaartjes schuiven door naar bakjes die minder vaak worden herhaald, terwijl fout beantwoorde kaartjes vaker terugkomen. Dit bespaart tijd en vergroot het leerrendement, zeker bij vakken waar voorkennis cruciaal is. Het artikel legt uit hoe je het Leitnersysteem inzet in de praktijk en geeft tips voor variaties, zodat je het kunt aanpassen aan de behoeften van je leerlingen.

De weg naar een meertalige norm - 30/1

Melanie Modderman
Verdieping

Meertaligheid is een kracht, geen beperking. Dit artikel laat zien waarom de moedertaal van kinderen koesteren essentieel is voor hun taalontwikkeling, welzijn en schoolprestaties. Wereldwijd groeit het aantal meertalige kinderen, ook in Nederland, maar er bestaan hardnekkige misvattingen. Zo wordt meertaligheid onterecht gekoppeld aan achterstand, terwijl onderzoek aantoont dat het juist cognitieve flexibiliteit en creativiteit bevordert. Kinderen leren beter Nederlands als hun thuistaal wordt gestimuleerd, en het taalaanbod – zowel kwantiteit als kwaliteit – speelt een cruciale rol. Remedial teachers kunnen een sleutelrol vervullen door meertaligheid positief te benaderen en ouders te ondersteunen. Een respectvolle houding ten opzichte van taal en cultuur versterkt ouderbetrokkenheid én leerprestaties.

Verdieping

School in Praktijk - 30/1

Thea Verberk Bot
School in praktijk

School in praktijk

Vertel eens! In gesprek met hoogbegaafden: Over kindgesprekken en gespreksvoering - 30/1

Magda Heitzman
Verdieping

Kindgesprekken dragen wezenlijk bij aan het welzijn van (hoog)begaafde leerlingen, vanaf groep 1. Deze gesprekken versterken het zelfbeeld, stimuleren metacognitie en bevorderen sociale vaardigheden zoals Theory of Mind. Door oprechte interesse te tonen en de juiste vragen te stellen, krijgen kinderen meer grip op hun leerproces en welzijn. Zowel individuele gesprekken als groepsgesprekken met ontwikkelingsgelijken zijn waardevol. Leerkrachten kunnen gesprekstechnieken toepassen, zoals de Taxonomie van Bloom en Socratische gespreksvoering, om verdieping en zelfreflectie te stimuleren. Kindgesprekken helpen onderwijs af te stemmen op de behoeften van het kind en dragen bij aan een gezonde, positieve ontwikkeling.

Verdieping

Hoogbegaafdheid

Kindgesprekken

Prikkelverwerking op school en in jouw prakitjk - 30/1

Thea Verberk Bot
Achtergrond

Kinderen met prikkelverwerkingsproblemen reageren anders op zintuiglijke prikkels, wat zich in de klas uit in gedrag als snel boos worden, terugtrekken of dromerig zijn. Dit artikel legt uit wat sensorische informatieverwerking (S.I.) inhoudt en hoe verstoringen hierin ontstaan. Naast de bekende zintuigen spelen ook verborgen zintuigen, zoals evenwicht en houding, een rol. Als de hersenen prikkels niet goed filteren, kan dit leiden tot onder- of overprikkeling. Het artikel geeft praktische tips voor leerkrachten en rt-professionals om deze kinderen beter te ondersteunen in de klas, met specifieke handvatten voor zowel onder- als overprikkelde leerlingen.

Achtergrond

Prikkelverwerking

Remedial Playing - 30/1

Manuel Colsen
Remedial Playing

Remedial Playing

Lekker Klunzig! - 30/1

Marion Visser
Gesignaleerd

Gesignaleerd

Van spel tot strategie - 30/1

Manuel Colsen
Eigen praktijk

Denkspellen zijn een effectieve manier om kinderen spelenderwijs belangrijke vaardigheden aan te leren. In dit artikel lees je hoe denkspellen bijdragen aan de ontwikkeling van executieve functies, zoals planning, concentratie, flexibiliteit en emotieregulatie. Ook versterken spellen de growth mindset en vergroten ze het zelfvertrouwen van kinderen. Aan de hand van het ijsbergmodel wordt uitgelegd dat vaardigheden en gedrag pas zichtbaar worden als er een sterke basis onder ligt, waaronder mindset en executieve functies. In de remedial teaching-praktijk kunnen denkspellen zoals logische, strategische, coöperatieve en reactiespellen gericht worden ingezet om specifieke vaardigheden te trainen. Dit levert niet alleen leerwinst op, maar ook plezier en succeservaringen.

Eigen praktijk

Denkspellen

Cursus Lezen, Spelling en Dyslexie: Inzetten op vakmanschap - 30/1

Frans van den Heuvel
Academie

Veel kinderen behalen onvoldoende lees- en spellingresultaten, blijkt onder andere uit PISA-onderzoek en het hoge aantal dyslexieverklaringen. Vakmanschap is essentieel om deze problemen effectief aan te pakken. De LBRT Academie biedt daarom de cursus Lezen, spelling en dyslexie aan, gegeven door Frans van den Heuvel. De cursus behandelt onder meer lees- en spellingstrategieën, signalering en diagnostiek, effectieve ondersteuning op ondersteuningsniveau 3 en evidence-based interventies. Er is aandacht voor vroegtijdige signalering, kwalitatieve analyse van leesproblemen en praktische begeleiding, inclusief remediëren, compenseren en dispensatie. Een goede vertrouwensrelatie en samenwerking met ouders en school staan centraal. Doel is om vakinhoudelijke kennis en praktische vaardigheden te versterken, zodat kinderen optimaal ondersteund worden bij lees- en spellingproblemen.

Academie

Cursisten vertellen! - 30/1

Melanie Modderman
Academie

Academie

Recensies - 30/1

Marion Visser Manuel ColsenThea Verberk Bot
Recensies

Recensie

Saskia, bedankt! - 30/1

Melanie Modderman
LBRT

LBRT

'Ben je nog niet LBRT geregistreerd? Start dan nú'- 30/1

Marion Vliegenthart
LBRT

LBRT

'Kansengelijkheid staat niet voor niets prominent in het coalitieakkoord. Dat mogen geen loze woorden zijn'. - 30/1

Mariëlle Paul
Gastcolumn

Gastcolumn

Redactioneel - 30/1

Melanie Modderman
Redactioneel

Redactioneel

Hongerige Breinen -29/5

Melanie Modderman
Redactioneel

Redactioneel

Van rekenprobleem tot dyscalculie: terug naar de basis -29/5

Wied RuijssenaarsCécile Ruijssenaars-Elshof
Verdieping

Bij rekenproblemen en dyscalculie is het essentieel om terug te gaan naar de basis: het *rekenen-in-uitvoering* en de *kwaliteit van de basiskennis*. Volgens Ruijssenaars & Ruijssenaars-Elshoff ligt de kern van ernstige rekenproblemen vaak in niet-geautomatiseerde basisfeiten, zoals optel- en aftreksommen tot 20. Een diagnostisch proces moet zich dan ook richten op deze rekenhandelingen zelf, niet alleen op psychologische tests. Binnen de *diagnostische cyclus* (signaleren – analyseren – verklaren – aanpakken) speelt iedere professional – van leerkracht tot remedial teacher – een belangrijke rol. Casussen, zoals die van leerling Ilona, tonen aan dat traditionele intelligentietests rekenproblemen niet verklaren, terwijl analyse van rekenstrategieën en basiskennis wel concrete aanknopingspunten biedt. Gedetailleerd procesonderzoek maakt gerichte remediëring mogelijk, inclusief het gebruik van compenserende middelen. Ook bij oudere leerlingen blijft analyse van basisfeiten zinvol. De methodiek *Berekend!* biedt hierbij een methode- en leeftijdsonafhankelijke aanpak, bruikbaar in remedial teaching.

Verdieping

Het geheim van de klinker -29/5

Margit KiewitJorien Koedam
Uitgelicht

Veel kinderen blijven moeite houden met het correct toepassen van de open en gesloten lettergreep, ondanks het kennen van de regels. Taalkanjer, ontwikkeld door Margit Kiewit en Jorien Koedam, biedt een visuele en logische aanpak die kinderen écht laat begrijpen hoe klanken en letters samenwerken. In plaats van een auditieve focus, maakt Taalkanjer onderscheid tussen letters (wat je ziet) en klanken (wat je hoort) en werkt met visuele hulpmiddelen zoals fiches. Zo leren kinderen de invloed van medeklinkers op klinkers en waarom soms een extra klinker nodig is. In vijf duidelijke stappen leren kinderen van eenvoudige naar complexe woorden te gaan, zonder eerder geleerde kennis los te laten. Deze methode is vooral effectief voor kinderen die moeite hebben met automatiseren of het verdelen van woorden in klankgroepen. De aanpak wordt uitgebreid toegelicht in het boek Spellen zonder fouten (2021). Meer informatie: info@taalkanjer.nl.

Uitgelicht

Taalkanjer

Taal

Open en gesloten lettergrepen

Onmisbare handvatten voor remedial teaching aan dove en slechthorende kinderen -29/5

Elisa Langen-van Leijenhorst
Verdieping

Elk jaar begeleiden veel remedial teachers voor het eerst een doof of slechthorend (DSH) kind. Dit artikel biedt essentiële inzichten en praktische tips om goed aan te sluiten bij de behoeften van DSH leerlingen. Van communicatie en visuele ondersteuning tot akoestiek, groepsdynamiek en het gebruik van gehoorapparatuur of een tolk: lees hoe je als RT’er effectief en met vertrouwen begeleiding kunt bieden. Met deze handvatten zorg je voor een toegankelijke leeromgeving waarin het kind optimaal kan ontwikkelen.

Verdieping

slechthorenden

doofheid

DSH

Heb jij je al geregistreerd bij de LBRT?: Deze professionals gingen je voor -29/5

Melanie Modderman
LBRT

De LBRT biedt met haar registratie een krachtig kwaliteitskeurmerk voor remedial teachers. Geregistreerde leden tonen aan dat zij professioneel, deskundig en continu in ontwikkeling zijn. In dit artikel lees je wat de registratie inhoudt, welke voordelen het biedt voor professionals én scholen, en hoe het bijdraagt aan betere begeleiding van leerlingen. Verschillende onderwijsprofessionals delen hun ervaringen met de registratie en laten zien waarom deze voor henzelf, ouders, scholen én leerlingen waardevol is. Ontdek hoe jij als remedial teacher kunt groeien in je vak en zichtbaar wordt als kwaliteitsprofessional.

LBRT

Registratie

Kwaliteitsregister

Schooladviezen tijdens de coronapandemie -29/5

Dr. Anneke TimmermansSaskia KorsAnnika van der ZeeJanita de BoerNineke Kupers
Onderzoek

De coronapandemie heeft grote invloed gehad op het geven van schooladviezen in groep 8. Door het wegvallen van de eindtoets in 2020 en leervertragingen door thuisonderwijs daalde het niveau van veel adviezen, vooral bij kansarme groepen. In 2021 riepen overheid en inspectie op tot ‘kansrijk adviseren’, maar scholen moesten vaker afgaan op zachte kenmerken zoals motivatie. Dit artikel verkent de eerste gevolgen van corona op schooladviezen en de kansenongelijkheid die daarbij ontstond.

Onderzoek

Corona

Doorstroomtoets

Schooladviezen

Voor iemand die stottert, gaat spreken niet vanzelf; De genetische en neurobiologische basis van stotteren -29/5

Melanie Modderman
Verdieping

Op Wereldstotterdag staan we stil bij de 175.000 mensen in Nederland die stotteren. Dit uitgebreide artikel duikt in de neurobiologische én genetische oorzaken van stotteren, belicht historische visies en recente onderzoeken, en biedt praktische tips voor begeleiders en docenten. Je leest waarom stotteren zo complex is, wat je als professional kunt doen, en welke nieuwe inzichten onderzoek oplevert. Boeiend, verdiepend én behulpzaam voor iedereen die werkt met kinderen of jongeren die stotteren.

Verdieping

Stotteren

Observeren kun je leren! -29/5

José Kuijsters
Eigen praktijk

Observeren lijkt eenvoudig, maar is een vak apart. In dit artikel lees je wat observeren precies is, hoe het zich onderscheidt van waarnemen, signaleren en interpreteren, en hoe je als professional doelgericht en objectief kunt observeren. Je krijgt praktische handvatten zoals observatietechnieken, methoden en een stappenplan. Ook leer je veelvoorkomende valkuilen herkennen én voorkomen. Onmisbare kennis voor iedereen die werkt met kinderen!

Eigen praktijk

Observeren

Terug-blikken, bewust-zijn, vooruit-zien -29/5

Anka Fauth
Gastcolumn

Gastcolumn

Recensies -29/5

Melanie Modderman
Recensies

Recensies

Remedial playing -29/5

Melanie Modderman
Remedial Playing

Gesignaleerd

Proef op de som -29/5

Melanie Modderman
Gesignaleerd

Gesignaleerd

Proef op de som

Podcast -29/5

Adriette Tervoort-Beemster
Gesignaleerd

Gesignaleerd