U bent hier:

Artikel

Wat lezen we tijdens de vakantie? -29/3

Melanie Modderman
Recensies

Recensies

24 interventies bij elkaar op menukaart Onderwijs Maak Je Samen -29/3

José Kuijsters
Gesignaleerd

Gesignaleerd

Corona

Onderwijsprogramma

Remedial playing -29/3

Melanie Modderman
Gesignaleerd

Gesignaleerd

‘De LBRT bouwt aan onderwijskansen!’ -29/3

Marion Vliegenthart
LBRT

LBRT

Redactioneel - 29/3

Melanie Modderman
Redactioneel

Redactioneel

Praktisch en eenvoudig aan de slag met begrijpend lezen -29/3

Renate HoogendoornNatascha Valen
Uitgelicht

De Kerndoeltrainer Begrijpend Lezen is ontwikkeld door Natascha Valen en Renate Hoogendoorn en biedt wetenschappelijk onderbouwde lessen begrijpend lezen voor het basisonderwijs. De methode is flexibel inzetbaar, sluit aan bij de kerndoelen 4 t/m 9 en richt zich op leerdoelen zoals tekstdoel, woordenschat, samenvatten en voorspellen. De lessen zijn gebaseerd op de Zelfdeterminatietheorie (ZDT) van Ryan & Deci, waarbij motivatie, autonomie en competentie centraal staan. Leerlingen kunnen op eigen niveau en tempo werken en kiezen soms zelf met welke les ze aan de slag gaan. Voor remedial teachers biedt de trainer de mogelijkheid om gericht te werken aan specifieke leerdoelen, met gevarieerde tekstsoorten en interactieve werkvormen. Herhaling is ingebouwd in de opbouw van de lessen, zodat strategieën effectief worden ingeoefend. De methode stimuleert leesplezier, samenwerking en zelfreflectie en is zowel geschikt voor extra oefening als uitdaging binnen én buiten de klas.

Uitgelicht

Begrijpend Lezen

Marions PRAKTIJKhoekje -29/3

Marion Visser
Gesignaleerd

Gesignaleerd

Column

30 jaar LBRT, Anka Fauth vertelt over... -29/3

Anka Fauth
Gastcolumn

Gastcolumn

30 jaar LBRT

Diversiteitscompetentie: professioneel omgaan met verschillen - 29/2

Annemarie Nuwenhoud
Verdieping

Veel leerkrachten en remedial teachers werken met leerlingen met uiteenlopende culturele achtergronden. Dat vraagt om diversiteitscompetentie: de kennis, vaardigheden en houding om effectief en gelijkwaardig samen te werken in een diverse omgeving. Dit artikel laat zien hoe culturele waarden, communicatie en verwachtingen in de klas kunnen botsen, en hoe je als professional daarmee om kunt gaan. Je leest over machtsafstand, impliciete communicatie, stemvolume, en hoe je reflecteert op je eigen normen en reacties. Met praktische voorbeelden, zoals het verhaal van Yonas en Suhaila, krijg je inzicht in wat er speelt én wat helpt. Inclusief tips, tools en doorverwijzingen om jezelf en je team verder te ontwikkelen.

Verdieping

Diversiteit

Redactioneel - 29/2

Melanie Modderman
Redactioneel

Redactioneel

CDA kamerlid René Peters: ‘Het onderwijs heeft de remedial teacher als professional nodig’ - 29/2

Melanie Modderman
Interview

CDA-Kamerlid René Peters wil een fundamentele verandering in de aanpak van leesproblemen en dyslexie: minder medicaliseren, meer focus op goed onderwijs. In zijn Motie Dyslexie pleit hij ervoor om zorggeld voor dyslexie over te hevelen naar het onderwijs, zodat scholen samen met specialisten zoals remedial teachers kinderen effectief kunnen ondersteunen. In dit interview vertelt Peters over zijn drijfveren, visie op leesonderwijs en waarom hij gelooft dat de sleutel tot verandering binnen de school ligt. Ook bespreekt hij de rol van poortwachters, de noodzaak tot samenwerking én hoe zijn motie verder wordt uitgewerkt.

Remedial Teaching in Nederland

Leerstoornissen: de gevolgen van de diagnose en de rol van het onderwijs - 29/2

Prof. dr. Evelyn H. KroesbergenProf. dr. Anna M.T. Bosman
Verdieping

De wetenschappelijke basis voor leerstoornissen als dyslexie en dyscalculie blijkt wankel: oorzaak en gevolg zijn vaak niet eenduidig aan te wijzen. Dit artikel pleit voor een andere benadering: zie leerproblemen niet als stoornissen, maar als signalen dat het onderwijs (nog) niet passend genoeg is. Diagnoses zijn vaak gebaseerd op kansverhoudingen en kwantitatieve grenzen, maar zeggen weinig over individuele oorzaken. Bovendien kunnen ze onbedoeld leiden tot lagere verwachtingen of minder oefening. De auteurs benadrukken juist het belang van vroege, intensieve en goed afgestemde instructie. Remedial teaching speelt hierin een sleutelrol: niet als losstaande zorg, maar als verlengstuk van krachtig onderwijs.

Verdieping

Leerstoornissen

Hoe rekenen Nederlandse basisschoolleerlingen nu echt? - 29/2

Marian Hickendorff
Onderzoek

Is het rekenniveau van Nederlandse basisschoolleerlingen echt zo zorgwekkend als de krantenkoppen suggereren? Dit artikel zet grootschalig onderzoek op een rij en laat zien dat het gemiddelde rekenniveau stabiel is en de meeste leerlingen het basisniveau halen. Wel blijven ambities voor het hogere niveau achter, vooral in het sbo. Ook valt op dat meisjes gemiddeld lager scoren én minder zelfvertrouwen hebben. Wat werkt volgens onderzoek wél? Formatieve toetsing, differentiatie, hulpmiddelen én één vaste strategie bij zwakkere rekenaars. Een stevige vakinhoudelijke en didactische basis bij leerkrachten én een stimulerend schoolbeleid blijken cruciaal.

Onderzoek

Rekenangst: je kan er wat tegen doen! - 29/2

Ingrid Wensveen
Academie

Steeds meer leerlingen ervaren spanning tijdens de rekenles. Ze stellen uit, raken geblokkeerd of verliezen het vertrouwen in hun eigen kunnen. Dit artikel laat zien hoe rekenangst ontstaat en wat je als leerkracht of begeleider kunt doen om het te verminderen. Je ontdekt hoe spanning het werkgeheugen beïnvloedt, welke signalen op rekenangst wijzen en hoe je met kleine didactische aanpassingen een veilig en motiverend rekenklimaat creëert. Door keuzes te bieden, zelfvertrouwen te versterken en leerlingen actief eigenaar te maken van hun leerproces, groeit de motivatie én verdwijnen blokkades. Lees hoe rekenles weer voelt als een ontdekkingstocht – voor leerling én begeleider.

Academie

Angst

Rekenangst

Rekenen

Non-verbaal onderzoeksinstrument het Wereldspel; Bouwen aan inzicht in de binnenwereld van een leerling - 29/2

Marion van de Coolwijk
Uitgelicht

Het Wereldspel is een krachtig non-verbaal onderzoeksinstrument dat snel inzicht geeft in de cognitieve, affectieve en pedagogische aspecten van een leerling. Leerlingen bouwen in stilte een dorp met neutraal vormgegeven materialen, wat waardevolle informatie oplevert over hun informatieverwerking, welbevinden en leerstrategie. Het spel is laagdrempelig, plezierig en geschikt voor leerlingen met taalproblemen of een andere moedertaal. Inmiddels wordt het Wereldspel wereldwijd ingezet, vooral bij signalering van hoogbegaafdheid, en groeit de wetenschappelijke onderbouwing. Ook in Nederland kunnen onderwijsprofessionals zich specialiseren via een opleiding of studiedag. Ontdek hoe je met een ogenschijnlijk eenvoudig bouwwerk diepgaande inzichten kunt krijgen.

Uitgelicht

Onderzoek

Samen lossen we de leescrisis op - 29/2

Joyce Gubbels
Gastcolumn

Gastcolumn

Recensies - 29/2

Melanie ModdermanAdriette Tervoort-BeemsterJosé Kluijsters
Recensies

Recensie

Mee in de wereld van NT2 RT Deel 1: de start! - 29/2

Adriette Tervoort-Beemster
Uitgelicht

Steeds meer basisscholen krijgen te maken met meertalige leerlingen met een NT2-hulpvraag. De remedial teacher speelt hierbij een sleutelrol. In deze eerste editie van een nieuwe serie lees je hoe je start met de begeleiding van deze leerlingen. Van een zorgvuldige intake en het belang van tolkdiensten tot het in kaart brengen van taalvaardigheid via taalsamples en geschikte toetsen (zoals de TOA’s). Ook krijg je praktische tips over het combineren van NT2-didactiek en het reguliere aanbod. Deze bijdrage biedt houvast en inspiratie voor iedereen die NT2-leerlingen effectief wil begeleiden. Volgende keer: doelen stellen en materialen per domein!

Uitgelicht

NT2

Remedial Playing - 29/2

Manuel Colsen
Remedial Playing

Remedial Playing

Proef op de som - 29/2

Adriette Tervoort-Beemster
Gesignaleerd

Gesignaleerd

Spreekwoorden en gezegden; een uitstervend ras? - 29/2

Marion Visser
Gesignaleerd

Marions PRAKTIJKhoekje

Gastcolumn

Ondersteunen bij verlieservaringen - 29/2

José Kluijsters
Eigen praktijk

Kinderen rouwen op hun eigen manier – vol emoties, verwarring en soms zelfs spelenderwijs. Hoe kun je als remedial teacher steun bieden bij verlies? Dit artikel biedt praktische handvatten voor een veilige en empathische begeleiding. Je leest welke grondhouding belangrijk is: echtheid, onvoorwaardelijke acceptatie, empathie en het bieden van een veilige plek. Met herkenbare voorbeelden en concrete tips leer je hoe je gesprekken voert over rouw, hoe je reageert op emoties als boosheid of verdriet, en hoe je samen met het kind zoekt naar houvast in een veranderde situatie. Onmisbaar voor elke professional die een kind in rouw wil ondersteunen.

Eigen praktijk

Emotionele ondersteuning

Verlies

‘Laten we in het Jaar van de Remedial Teacher de kansen gezamenlijk en volop benutten’ - 29/2

Marion Vliegenthart
Verenigingsnieuws

LBRT

Redactioneel - 29/1

Melanie Modderman
Redactioneel

Redactioneel

Goede samenwerking tussen remedial teacher en school; 'It takes two to tango' - 29/1

Anja Verwoerdt
Verdieping

Effectieve samenwerking tussen remedial teachers en onderwijsprofessionals vraagt om bewust investeren in de werkrelatie. Transparant werken en wederzijds vertrouwen zijn cruciale succesfactoren. Door inzicht te krijgen in elkaars werkwijze, voorspelbaar te handelen, verwachtingen uit te spreken, behoeften kenbaar te maken en verschillen van inzicht te delen, ontstaat een solide basis voor samenwerking. Dit voorkomt misverstanden en zorgt ervoor dat de begeleiding van leerlingen beter aansluit bij de onderwijspraktijk. Het praktijkvoorbeeld van remedial teacher Judy laat zien hoe het opbouwen van een werkrelatie tijd kost, maar onmisbaar is voor effectieve ondersteuning. Vertrouwen moet groeien, maar begint bij het tonen van professionele belangstelling. Directies spelen hierin een sleutelrol door samenwerking te faciliteren. Een sterke werkrelatie is geen doel op zich, maar een noodzakelijk middel om leerlingen gezamenlijk beter te kunnen begeleiden.

Verdieping

Samenwerking

Prof. cognitieve neurowetenschap Milene Bonte: ‘Om een dyslexiebehandeling te laten slagen, is goede samenwerking in de zorg en het onderwijs noodzakelijk’ 29/1

Melanie Modderman
Interview

Waarom leren sommige kinderen lezen met gemak, terwijl anderen – zoals kinderen met dyslexie – moeite houden? Professor Milene Bonte onderzoekt aan de Universiteit Maastricht hoe hersenontwikkeling samenhangt met leesproblemen. Haar onderzoek toont aan dat kinderen met dyslexie moeite hebben met de koppeling van letters aan klanken, wat leidt tot tragere verwerking in visuele en auditieve hersengebieden. Dit verklaart waarom zij vaak spellend lezen. Door hersenscantechnieken krijgen onderzoekers beter zicht op risicofactoren, zoals een familierisico op dyslexie, maar ook op beschermende factoren. Hoewel er geen universele oorzaak is, blijkt gepersonaliseerde interventie – gericht op training van letter-klankkoppelingen – effectief. Bonte pleit voor vroegtijdige herkenning en een geïntegreerde aanpak waarin onderwijs en zorg samenwerken. Alleen zo kan een leerling niet alleen technisch, maar ook sociaal-emotioneel worden ondersteund. Haar werk biedt nog geen kant-en-klare oplossingen, maar draagt wél bij aan betere preventie, interventie en begeleiding van leesproblemen bij kinderen.

Neurowetenschap

Dyslexie

Terugkijken met een vooruitziende blik 29/1

Leontine le Blanc
Gastcolumn

Gastcolumn

Platform dyslexiehulpmiddelen.com: Stappenplannen, tools en adviezen op één website! 29/1

Melanie Modderman
Uitgelicht

**Samenvatting voor op de voorpagina (149 woorden):** De vernieuwde website **dyslexiehulpmiddelen.com** biedt ouders, leerlingen, docenten, remedial teachers en dyslexiespecialisten één centrale plek voor praktische stappenplannen, tools en adviezen rondom dyslexiehulpmiddelen. De site is ontwikkeld door experts Edith Hagedoren en Katrien Horions in samenwerking met professionals uit onderwijs en zorg. Uitgangspunt: hulpmiddelen moeten daadwerkelijk effect hebben. De methodiek COM – gericht op voorbereiding, instructie, gebruik en evaluatie – helpt om hulpmiddelen succesvol en duurzaam in te zetten. Heldere instructies, checklists, filmpjes en tijdslijnen maken de site toegankelijk en bruikbaar in de praktijk. Cruciaal is de samenwerking tussen leerling, ouders, school en dyslexiedeskundige. Remedial teachers spelen hierin een centrale rol, zowel in de individuele begeleiding als bij het opzetten van een breed schoolbeleid. Het platform is onderdeel van het landelijke Stimuleringsprogramma Aanpak Dyslexie en draagt bij aan betere ondersteuning, passend bij de mogelijkheden van leerlingen met dyslexie.

Uitgelicht

Dyslexie

De jonge leerling in beeld: Utrechtse Getalbegrip Toets 3 - 29/1

Leontine le Blanc
Uitgelicht

De Utrechtse Getalbegrip Toets 3 (UGT-3) is vernieuwd, genormeerd en gevalideerd om het getalbegrip bij leerlingen in groep 1 t/m 3 te meten. De toets bevat tien onderdelen die op speelse wijze essentiële rekenvaardigheden in kaart brengen, zoals tellen, vergelijken en meten. De praktische opzet – met duidelijke toetsbladen, moderne illustraties en overzichtelijke instructies – maakt het afnemen gebruiksvriendelijker dan voorgaande versies. Remedial teacher Leontine le Blanc beschrijft hoe de toets haar hielp bij het vaststellen van de rekenproblemen van een leerling uit het speciaal basisonderwijs. Na gerichte interventie is er aantoonbare vooruitgang. De UGT-3 biedt daardoor niet alleen een krachtig diagnostisch hulpmiddel, maar ook een goede basis voor effectieve begeleiding van jonge kinderen met rekenproblemen.

Uitgelicht

Getalbegrip

UGT

Als het maar blijft stormen… Positieve groepsvorming in coronatijd: hoe krijg je dat voor elkaar? - 29/1

Wendela Weel
Verdieping

Tijdens en na de coronacrisis worstelen scholen met de vraag hoe leerlingen het best te ondersteunen. Ontwikkelingspsycholoog Steven Pont pleit voor een tweesporenaanpak: enerzijds aandacht voor verwerking, anderzijds het herstel van het normale schoolleven. Remedial teachers spelen hierbij een cruciale rol. Zij kunnen leerlingen begeleiden bij het praten over hun ervaringen, wat Pont ‘gecontroleerde herbeleving’ noemt – een effectieve manier om moeilijke periodes te verwerken. Tegelijkertijd is het belangrijk om de draad van het gewone leven weer op te pakken, een proces dat Pont aanduidt als ‘social referencing’. Door gebruik te maken van groepsvormingsfasen volgens het model van Tuckman (Forming, Storming, Norming), wordt herstel van samenhang en structuur in de klas positief en doelgericht bevorderd.

Verdieping

Corona

Groepsvorming