U bent hier:

Artikel

De invloed van stress op het leervermogen van het jonge kind ‘Wordt het niet eens tijd dat we op een andere manier naar problematiek bij kinderen gaan kijken? 29/1

Marjon KuipersSaskia Buma
Achtergrond

Kinderen die opgroeien in onveilige situaties, zoals tijdens scheiding of verlies, maken vaak langdurige stress door. Deze stress activeert hun brein op een manier die blijvende effecten heeft op gedrag, emoties en leervermogen. Hoewel kinderen zich sterk kunnen voordoen, onderdrukken ze vaak hun gevoelens uit angst voor afwijzing. De gevolgen – concentratieproblemen, onrust of teruggetrokken gedrag – uiten zich vaak pas op school. Traumatische ervaringen, ook op microniveau, kunnen zo een negatieve blauwdruk vormen voor het verdere leven. Remedial teachers spelen hierin een cruciale rol. Door niet alleen structuur te bieden, maar vooral aan te sluiten bij de talenten en interesses van kinderen, ontstaat er ruimte voor herstel en intrinsieke motivatie. Dit bevordert blijvende gedragsverandering en versterkt het gevoel van autonomie en zingeving bij kinderen.

Achtergrond

Stress

Samenwerking met Bartiméus; remedial teaching voor leerlingen met een visuele beperking... Laat zien wat jij kan! 29/1

Ine Woudstra
LBRT Academie

LBRT Academie

Bartiméus

Recensies 29/1

Melanie ModdermanLeontine le Blanc
Recensies

Recensies

What's app - 29/1

Melanie Modderman
What's app

Gesignaleerd

Proef op de som - 29/1

Melanie Modderman
Gesignaleerd

Gesignaleerd

Remedial playing - 29/1

Melanie Modderman
Gesignaleerd

Gesignaleerd

Resultaten lezersonderzoek Tijdschrift voor Remedial Teaching 29/1

Melanie Modderman
Lezersonderzoek

Uit een lezersonderzoek onder abonnees en LBRT-leden blijkt dat het *Tijdschrift voor Remedial Teaching* zeer wordt gewaardeerd. De meeste lezers (92%) lezen elke editie, beoordelen de inhoud gemiddeld met een 8 en noemen het blad essentieel om op de hoogte te blijven van actuele ontwikkelingen in hun vak. De gedrukte versie blijft favoriet, maar er is ook belangstelling voor aanvullende digitale specials over onderwerpen als rekenen, taal en motoriek. Vooral achtergrondartikelen, methodes, recensies en onderzoeken worden graag gelezen. Lezers vragen om meer aandacht voor mbo, NT2, dyscalculie, faalangst, en hoogbegaafdheid. De redactie bedankt alle deelnemers en neemt de suggesties mee voor toekomstige edities, om zo het vakblad verder te versterken en nog beter aan te laten sluiten op de praktijk.

Lezersonderzoek

Het Jaar van de Remedial Teacher 29/1

Marion Vliegenthart
LBRT

LBRT

Webinar: Motiverende gespreksvoering 29/1

Marion Visser
Gesignaleerd

Gesignaleerd

‘Mevrouw, mag ik echt naar school komen?’ 29/1

Marion Visser
Gesignaleerd

Gesignaleerd

Marions PRAKTIJKhoekje

Jouw eerste stap naar een eigen praktijk! Wat je als beginnend zelfstandige moet weten - 29/1

Marion Visser José KuijstersMiranda VersluisGerald Versluis
Eigen praktijk

Een eigen remedial teaching-praktijk starten is meer dan goede begeleiding geven: ook de zakelijke kant vraagt aandacht. Denk aan het opstellen van een ondernemingsplan, het voeren van een goede administratie, zichtbaarheid via een website en social media, en het opbouwen van een netwerk. Dit artikel biedt een overzicht van wat er allemaal komt kijken bij het starten als zelfstandig remedial teacher. Zaken als belastingen, btw-regels, verzekeringen en kostenstructuren worden helder uitgelegd. Ook is er aandacht voor communicatie met ouders en scholen, het belang van een duidelijke visie en het benutten van ondersteuningsmogelijkheden zoals de Kamer van Koophandel. Praktische tips over urenregistratie, kilometervergoeding, toetsgebruik en het bijhouden van vakkennis maken het artikel tot een waardevolle gids voor starters. De boodschap: een succesvolle praktijk begint met goede voorbereiding, professionele profilering én blijvende aandacht voor wet- en regelgeving. Kortom, zorg dat je zichtbaar, voorbereid en up-to-date bent.

Eigen praktijk

De kracht van theaterlezen Toi-toi-toi! 29/1

Elseline Knuttel
Uitgelicht

Theaterlezen is een effectieve en motiverende leesvorm voor kinderen die moeite hebben met lezen. In deze aanpak lezen kinderen hardop in de vorm van een toneelscript, waarbij herhaling niet als straf voelt, maar als voorbereiding op een voorstelling. Dit stimuleert vloeiendheid, begrip en expressie. Kinderen kiezen een rol, oefenen samen en beleven plezier aan het proces. Door het ‘voorlezen als optreden’ wordt lezen betekenisvol en vergroten kinderen hun zelfvertrouwen. Theaterlezen sluit bovendien naadloos aan op de RALFI-methode en kan gemakkelijk toegepast worden in de rt-praktijk of thuis. Zelfs zonder fysiek publiek – via geluidsopnames of Zoom – blijft het een krachtige werkvorm. De reeks Applaus voor jou biedt toegankelijke theaterleesbundels die direct inzetbaar zijn voor leesbegeleiding.

Uitgelicht

Motivatie

Lezen