U bent hier:

Artikel

Redactioneel - 32/5

Melanie Modderman
Redactioneel

Redactioneel

Wat hebben zintuigelijke prikkels met gedrag te maken? - 32/5

Melanie ModdermanMonique Thoonsen

Leerlingen met leerproblemen, gedragsproblemen of concentratiestoornissen kunnen moeite hebben met het verwerken van zintuiglijke prikkels. Dit beïnvloedt hun gedrag, wat kan variëren van wiebelen en grensoverschrijdend gedrag tot concentratieproblemen en spanningen. Dit artikel bespreekt hoe onder- en overprikkeling gedrag beïnvloeden, hoe dit te onderscheiden van andere stoornissen en welke strategieën hierbij kunnen helpen.

Prikkelverwerking

Achtergrond

Column Marion Vliegenthart - 32/4

Marion Vliegenthart
Column

Column

Verenigingsnieuws

Dyslexieondersteuning in het voortgezet onderwijs: Effectieve tijdbesteding - 32/4

Alice VisschedijkMelissa in ‘t Zandt
Dyslexie

Veel remedial teachers in het voortgezet onderwijs hebben onvoldoende uren om leerlingen met dyslexie goed te ondersteunen én beleid vorm te geven. Dit artikel bespreekt welke taken bij jouw rol horen, welke factoren van invloed zijn op het aantal benodigde uren, en hoe je slim prioriteert bij tijdgebrek. Ook krijg je praktische tips voor overleg met de directie, het versterken van het dyslexiebeleid en samenwerking met collega’s. Een must-read voor elke professional die zoekt naar effectieve, haalbare ondersteuning voor leerlingen met dyslexie.

Dyslexie

Onderzoek

Hoge verwachtingen lonen - 32/4

Marion Visser
Achtergrond

Lerarenverwachtingen hebben een krachtige invloed op de leerprestaties van leerlingen. Dit artikel verkent het Pygmalion-effect en laat zien hoe positieve verwachtingen, flexibel groeperen, een veilig klasklimaat en het stellen van persoonlijke leerdoelen bijdragen aan betere prestaties én meer zelfvertrouwen, vooral bij leerlingen uit gemarginaliseerde groepen. Onderzoek van Christine Rubie-Davies toont aan dat leraren die bewust werken aan hun houding en interactie, het verschil kunnen maken. Praktische voorbeelden uit Nieuw-Zeeland en Nederland illustreren hoe dit in de praktijk werkt. Ook wordt het belang van samenwerking tussen leraren, schoolleiders en remedial teachers onderstreept. Lees verder en ontdek hoe hoge verwachtingen leiden tot een inclusieve leeromgeving waarin élke leerling kan groeien.

Achtergrond

Sociaal emotionele ontwikkeling

Meertaligheid in de praktijk - 32/4

Lidwien van Bommel
NT2- meertaligheid

In dit artikel lees je hoe taal en rekenen nauw samenhangen, en welke uitdagingen contextsommen kunnen opleveren voor meertalige leerlingen. Het benadrukt het belang van inzicht in de beginsituatie van een kind, inclusief rekenonderwijs in het thuisland, en biedt praktische handvatten voor het uitbreiden van de rekenwoordenschat in zowel Nederlands als de thuistaal. Er wordt uitgelegd hoe je passende rekenonderdelen selecteert, welke materialen effectief zijn, en hoe toetsen eerlijker kunnen worden ingericht. Zo draagt de remedial teacher bij aan beter rekenbegrip én meer zelfvertrouwen bij meertalige kinderen.

NT2

Rekenen

‘Motivatie is de grote broer van concentratie; hier heb je zelf invloed op’ - 32/4

Pauline Jonker
Interview

Sociaal emotionele ontwikkeling

Nieuwe start - 32/4

Marion Visser
Column

Column

Omgaan met taaleigenaardigheden - 32/4

Redactie Tijdschrift voor Inclusief Onderwijs & RT
Achtergrond

Taal zit vol verrassingen: van homofonen en dubbele negaties tot woorden met meerdere betekenissen. Dit artikel verkent op een toegankelijke manier de eigenaardigheden van taal en laat zien hoe je deze complexe, soms verwarrende, maar altijd fascinerende aspecten inzichtelijk maakt voor leerlingen. Met praktische voorbeelden, didactische tips en creatieve werkvormen leer je hoe je fonologie, morfologie, syntaxis, semantiek en pragmatiek tot leven brengt in de klas. Door taalregels én uitzonderingen speels te benaderen, stimuleer je taalbegrip, zelfvertrouwen en plezier in communicatie.

Taal

Ondernemerszaken - 32/4

Manuel Colsen
Eigen Bedrijf

Wat doe je als je als zelfstandige tijdelijk niet kunt werken? Dit artikel zet de verschillen tussen een arbeidsongeschiktheidsverzekering en een broodfonds overzichtelijk op een rij. Ook lees je wat de recente kabinetsplannen betekenen voor het onderwijs én jouw praktijk, zoals investeringen in basisvaardigheden, curriculumherziening en nieuwe regels rond passend onderwijs en onderwijsmethodes. Een must-read voor elke remedial teacher die grip wil houden op zowel de eigen bedrijfsvoering als de veranderingen in het onderwijslandschap. Klik door voor praktische inzichten en strategisch advies.

Ondernemen

Zakelijk

Ondersteuning bij begrijpend lezen - 32/4

Redactie Tijdschrift voor Inclusief Onderwijs & RT
Achtergrond

Begrijpend Lezen

Good Practise

Professionele groei en de kracht van remedial teaching: Van leerkracht tot geregistreerd rt-generalist  - 32/4

Melanie Modderman
Achtergrond

In dit interview deelt Aniek Noordergraaf-Tol hoe zij na de academische pabo en jaren in het basisonderwijs haar eigen praktijk begon als remedial teacher. Ze vertelt over haar zoektocht naar meer uitdaging, de waarde van individuele begeleiding, en haar keuze voor een alternatieve route naar LBRT-registratie. Aniek legt uit hoe de registratie haar professionaliteit versterkt en hoe zij nu werkt op een SBO-school én vanuit haar eigen praktijk. Met tips voor materialen en opleidingen is dit artikel een inspirerende inkijk in de groei en impact van een gepassioneerde onderwijsprofessional.

Good Practise

Recensies - 32/4

Marion Visser Anna WagemansManuel Colsen
Achtergrond

Redactioneel - 32/4

Melanie Modderman
Redactioneel

Redactioneel

Rekenen als inspiratiebron - 32/4

Melanie Modderman
Interview

Drs. Ingrid Wensveen, rekenspecialist ERWD en rekenpedagoog, vertelt over haar verrassende loopbaan, haar fascinatie voor rekenproblemen en haar missie om leerkrachten en rt’ers sterker te maken in hun rekenonderwijs. In dit interview deelt ze haar visie op diagnostisch onderwijzen, omgaan met rekenangst en het vergroten van leerling-autonomie. Ook geeft ze praktische tips voor nascholing, instructie en motivatie. Een inspirerend verhaal voor iedereen die rekenen wil benaderen als vak vol uitdaging én plezier. Ontdek hoe Ingrid met nieuwsgierigheid en vakmanschap het verschil maakt – en hoe jij dat ook kunt doen.

Interview

ERWD

Rekenvraagstukken in de basisschool - 32/4

Lieven Verschaffel
Achtergrond

Waarom lukt het leerlingen soms niet om een ogenschijnlijk eenvoudige rekenopgave op te lossen? Dit artikel laat aan de hand van historische en hedendaagse vraagstukken zien hoe context, taal, illustraties en formuleringen het oplossingsproces sterk beïnvloeden. Er wordt ingegaan op de rol van impliciete modellen, heuristieken, en het belang van realistisch modelleren. Ook komt aan bod hoe kinderen al vóór formele instructie informele strategieën toepassen, en hoe inhibitie en zelfregulatie cruciaal zijn voor succes. Kortom: een inspirerend en praktisch onderbouwd overzicht van wat goed vraagstukonderwijs vraagt – én oplevert.

Rekenen

Succesvol inzetten van dyslexiehulpmiddelen - 32/4

Emmi StuijAlice VisschedijkChristel Dood
Dyslexie

Column Marion Visser - 32/3

Marion Visser
Gastcolumn

Column

Column Marion Vliegenthart - 32/3

Marion Vliegenthart
Verenigingsnieuws

Column

De Staat van het Onderwijs 2024 - 32/3

Melanie Modderman
Achtergrond

Het primair onderwijs staat onder druk door lerarentekort, stijgend aantal nieuwkomersleerlingen en tegenvallende leerresultaten. Uit de Staat van het Onderwijs blijkt dat veel scholen en besturen de basiskwaliteit niet halen, vooral op het gebied van taal, rekenen en burgerschap. Extra ondersteuning schiet vaak tekort, ondanks grote verschillen tussen leerlingen en scholen. De LBRT pleit voor meer inzet van remedial teachers om onderwijs en ondersteuning te versterken. Lees in dit artikel de belangrijkste bevindingen én wat scholen en professionals nu kunnen doen om koers te houden op kwaliteit.

Onderwijs

Onderzoek

Hoe help je je risicoleerlingen de zomervakantie door? - 32/3

Geja van DiemenMineke Haagsma
Achtergrond

De zomervakantie kan zorgen voor een leesdip, vooral bij risicoleerlingen. Hoe help je hen toch vooruitgang te blijven boeken? Dit artikel biedt tips en inspiratie voor remedial teachers én scholen om het leesplezier vast te houden. Denk aan samenwerken met ouders en bibliotheken, gebruik van luisterboeken en een doeboekje meegeven. Ook schoolbrede initiatieven zoals boekenmarkten, leesgesprekken en speeddates komen aan bod. Alles draait om motivatie en leesplezier – dé sleutel tot blijvende leesontwikkeling. Ontdek hoe jij leerlingen kunt helpen om ook tijdens de vakantie met plezier te blijven lezen!

Onderwijs

tips

Hoe kun je als remedial teacher of onderwijsprofessional voorkomen dat je een burn-out krijgt? - 32/3

Marion Visser
Achtergrond

Burn-out is beroepsziekte nummer één in het onderwijs – vooral veroorzaakt door mentale uitputting en langdurige stress. Maar waar komt het echt door? Nieuw onderzoek toont aan dat persoonlijke factoren vaak zwaarder wegen dan de schoolcontext. Toch spelen scholen een belangrijke rol in preventie via werkdruk, autonomie en steun. Dit artikel duikt in de oorzaken, misvattingen en mogelijke oplossingen rond burn-out, met aandacht voor zowel persoonlijke als organisatorische aanpak. Onmisbare kennis voor iedereen in het onderwijs – van remedial teacher tot schoolleider. Lees meer over signalen, preventie én hoe je jezelf kunt beschermen tegen burn-out.

Sociaal emotionele ontwikkeling

Burn-out

Hoe voorkomen we een terugval bij onze rt-leerlingen deze zomer? - 32/3

Heidi Oldenkamp
Gastcolumn

Column

Maak Leeskilometers - 32/3

Melanie ModdermanMarion Visser
Achtergrond

Veel leerlingen ervaren weinig leesplezier, terwijl leesvaardigheid cruciaal is voor schoolsucces. Hoe kun je als leerkracht of remedial teacher het verschil maken? Dit artikel biedt evidence-based inzichten én praktische tips om leesmotivatie te vergroten: van modelen en rijke teksten tot autonomie, boekkeuze en een aantrekkelijke boekenplank. Ook wordt ingegaan op de rol van schoolbeleid, bibliotheken en de thuissituatie. Met onderzoek van o.a. Van Steensel, Smits en Van Koeven krijg je handvatten om écht iets te veranderen in de leesontwikkeling van kinderen. Laat je inspireren en ontdek hoe je leerlingen weer kunt laten opgaan in een goed boek!

Lezen

Nieuw! Zuid-Vallei Printer - 32/3

Eefke van Geffen
Achtergrond

Methodes

Zuid-Vallei

NT2: vijf lessen uit de praktijk - 32/3

Lidwien van Bommel
Achtergrond

Steeds vaker begeleiden remedial teachers anderstalige en meertalige kinderen bij het leren van de Nederlandse taal. Dit artikel biedt vijf praktische lessen uit de NT2-praktijk, zoals het creëren van een rijke leeromgeving, woordenschatontwikkeling, zinsbouw, klankonderwijs en coöperatieve werkvormen. Samenwerking met de leerkracht staat centraal, zodat instructie en herhaling elkaar versterken. Met concrete tips, materialen en didactiek helpt dit artikel je om NT2-leerlingen effectief te ondersteunen – én zo te werken aan gelijke onderwijskansen voor álle kinderen.

NT2

Meertaligheid

Ondernemerszaken - 32/3

Manuel Colsen
Achtergrond

Hoe houd je grip op je praktijk als zelfstandig remedial teacher? In dit artikel lees je hoe je met een actuele administratie, SMART-doelen en slimme keuzes – zoals overstappen van energieleverancier – je onderneming versterkt. Ook wordt het belang van een testament besproken. Heb je het rustiger in de zomer? Gebruik die tijd om je praktijk zichtbaar te maken, je bij te scholen of een bootcamp te organiseren. Ontdek daarnaast de mogelijkheden van de LBRT Materialenmarkt. Laat je inspireren door praktische zomertips en zakelijke inzichten die jouw praktijk verder helpen!

Eigen bedrijf

Op maat begrijpend Lezen: Ondersteuningsprogramma biedt goede resultaten - 32/3

Danielle van der Zalm
Achtergrond

Begrijpend lezen met impact: programma ‘Op Maat’ laat leerlingen groeien Begrijpend lezen vormt de sleutel tot schoolsucces — en toch worstelen veel kinderen ermee. Hoe breng je daar als onderwijsprofessional verandering in? In dit artikel maak je kennis met Op Maat Begrijpend Lezen, een programma dat niet alleen inzet op motivatie en leesplezier, maar ook aantoonbare resultaten boekt. Leerlingen stijgen één tot twee niveaus op landelijke toetsen, zoals de Citotoets. Ontdek hoe een doordacht model en onderbouwde aanpak het verschil maken, en hoe jij daar direct in je klas van kunt profiteren.

Begrijpend Lezen

Lezen

Methode

Recensies - 32/3

Melanie ModdermanMarion Visser Manuel Colsen
Achtergrond

Recensie

Redactioneel - 32/3

Melanie Modderman
Redactioneel

Redactioneel