U bent hier:

Artikel

Interessant in het land - 33/1

Melanie Modderman
Achtergrond

Uitgelicht

Kleuters met een Ontwikkelingsvoorsprong - 33/1

Marieke Groenewold-Kooter
Achtergrond

**Samenvatting:** Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong zijn er in vele vormen: opvallend slim of juist onzichtbaar aangepast. Ze vragen om een scherp oog en kennis van professionals én ouders om signalen goed te duiden. Zonder die kennis kunnen hun behoeften verkeerd geïnterpreteerd worden, met ondervraging, faalangst of gedragsproblemen als gevolg. Kenmerkend zijn o.a. een kritische houding, sterke gevoeligheid, perfectionisme en een rechtvaardigheidsgevoel. Veel kleuters raken gefrustreerd als het aanbod hen niet uitdaagt. Observeren, in gesprek met ouders én een passende leerroute zijn cruciaal. Peergroepjes, creatief aanbod en emotionele begeleiding maken een wereld van verschil. Voor leerkrachten is kennis, ondersteuning en samenwerking essentieel. Want: een kind dat gezien wordt, bloeit op.

Achtergrond

Letterplezier - 33/1

Anna Wagemans
Achtergrond

Van middeleeuwse kloosterscholen tot moderne kinderkamers: het abc-boek heeft een lange en rijke geschiedenis. Ooit bedoeld om kinderen het alfabet en religieuze waarden bij te brengen, groeide het uit tot een speelse viering van taal. Met de komst van de klankmethode verschoof de focus van letters naar klanken – een aanpak die nog altijd terugkomt in boeken als *Kijk mijn letter* of *Aap zoekt een woord*. Hedendaagse abc-boeken zijn er voor alle leeftijden en doelen: van peuters die hun eerste letters herkennen tot oudere kinderen die zich verliezen in de beeldrijke werelden van Dematons en Schamp. Of het nu om alfabet of klank draait, een goed abc-boek maakt letters magisch – en dat is precies wat kinderen nodig hebben die worstelen met lezen.

Praktijk

Meertaligheid in de praktijk - 33/1

Lidwien van Bommel
NT2- meertaligheid

Veel meertalige leerlingen worstelen met begrijpend lezen, mede doordat lesmateriaal vaak leunt op Nederlandstalige en cultureel specifieke voorkennis. Hoe kan de remedial teacher daarin het verschil maken? Door de vier bouwstenen van Effectief Leesonderwijs slim toe te passen op meertalige leerlingen. Denk aan thematisch werken vanuit hun leefwereld, rijke teksten koppelen aan visuele ondersteuning, het hardop verwoorden van denkprocessen, en het gebruik van formatieve toetsvormen waarin ook de thuistaal een plek krijgt. Zo benut je taaldiversiteit als kracht en maak je begrijpend lezen inclusiever én effectiever.

NT2

Mijn bedrijf - 33/1

Manuel Colsen
Eigen Bedrijf

Als zelfstandig remedial teacher is het slim om op de hoogte te blijven van financiële en fiscale ontwikkelingen. Dit overzicht zet alles voor je op een rij. Zo krijg je als startende praktijk gratis hulp van de Belastingdienst via webinars. Ook vind je slimme spaarstrategieën en lees je hoe de reiskostenvergoeding in het onderwijs per 2025 stijgt. De nieuwe cao VO bevat bovendien een loonsverhoging van 4,9%. Verder worden de belastingschijven aangepast en verruimt de Werkkostenregeling (WKR), wat kansen biedt voor wie personeel heeft of samenwerkt met scholen. Pensioenopbouw via de drie pijlers komt aan bod – vooral relevant voor zzp’ers – én er wordt vooruitgeblikt op de mogelijke verplichte AOV vanaf 2027. Kortom: praktische informatie én strategische tips voor iedereen met een praktijk in of rond het onderwijs.

Eigen bedrijf

Mijn schuld! - 33/1

Marion Visser
Column

Column

Mind wandering: waarom onze gedachten graag dwalen - 33/1

Ton VogelsMyrthe Faber
Achtergrond

Je leest een boek en ineens dwaal je af naar een vakantie of herinnering — zonde van je concentratie? Niet per se. Onderzoeker Myrthe Faber laat met eyetracking zien dat ‘mind wandering’ ons lezen juist kan verrijken. Dwalende gedachten zijn vaak verbonden met wat we lezen, helpen om nieuwe informatie te koppelen aan herinneringen en maken een verhaal persoonlijker. Toch is niet alle afleiding nuttig: in het verkeer kan het zelfs gevaarlijk zijn. En hoewel spontane ingevingen creatief aanvoelen, blijken ze dat lang niet altijd objectief te zijn. Creativiteit vraagt om een subtiel samenspel van loslaten én focussen. Faber en interviewer Ton Vogels benadrukken daarom het belang van reflectie: goede ideeën ontstaan vaak in de marge, maar verdienen daarna een kritische blik.

Uitgelicht

Missie geslaagd! - 33/1

Adelien Bergman
Achtergrond

Hoe help je leerlingen met leerproblemen écht verder? In dit interview deelt remedial teacher Adelien Bergman haar werkwijze: een persoonlijke kennismaking, gevolgd door een grondige onderzoeksfase en een op maat gemaakt plan van aanpak. Ze werkt intensief samen met ouders en school, evalueert regelmatig en gebruikt onder meer gesprekskaarten voor executieve functies om leerlingen zelfinzicht te geven. Breinleren en inzichten uit de neurowetenschappen spelen een steeds grotere rol in haar begeleiding. Haar aanpak blijkt effectief: zoals bij een leerling die zijn motivatie en zelfvertrouwen hervond en met succes zijn schooljaar afrondde.

Recensies - 33/1

Melanie ModdermanMarion VliegenthartAnna WagemansManuel Colsen
Recensies

Recensie

Redactioneel 33/1

Melanie Modderman
Redactioneel

Redactioneel

Zijn AI teksten echt zo slim? Ontdek de verschillen - 33/1

Peter Zuijdgeest
Achtergrond

Boekrecensies van robots, scripties vol kunstmatige zinnen. AI-teksten rukken op, maar kun je ze nog onderscheiden van mensenwerk? In een originele schrijfprijsvraag wordt die vraag getest: 28 taalprofessionals lezen vier korte teksten, deels van ChatGPT, deels van Kladjes®-schrijvers. Hun oordeel? Vier op de vijf herkennen het verschil. Ze analyseren denktrant, verteltechniek en stijl, en wijzen clichématig taalgebruik, afstandelijke toon en gebrek aan verhaallijn aan als typische AI-trekken. Wat raakt, herkenbaar is en bezield aanvoelt, blijkt steevast mensenwerk. Toch is AI bezig aan een opmars die ook taalprofessionals uitdaagt. Een indringende, creatieve verkenning van de grens tussen echt en kunstmatig.

Praktijk

Column Marion Vliegenthart - 32/4

Marion Vliegenthart
Column

Column

Verenigingsnieuws

Dyslexieondersteuning in het voortgezet onderwijs: Effectieve tijdbesteding - 32/4

Alice VisschedijkMelissa in ‘t Zandt
Dyslexie

Dyslexie

Onderzoek

Hoge verwachtingen lonen - 32/4

Marion Visser
Achtergrond

Sociaal emotionele ontwikkeling

Achtergrond

Meertaligheid in de praktijk - 32/4

Lidwien van Bommel
NT2- meertaligheid

NT2

Rekenen

‘Motivatie is de grote broer van concentratie; hier heb je zelf invloed op’ - 32/4

Pauline Jonker
Interview

Sociaal emotionele ontwikkeling

Nieuwe start - 32/4

Marion Visser
Column

Column

Omgaan met taaleigenaardigheden - 32/4

Redactie Tijdschrift voor Inclusief Onderwijs & RT
Achtergrond

Taal

Ondersteuning bij begrijpend lezen - 32/4

Redactie Tijdschrift voor Inclusief Onderwijs & RT
Achtergrond

Good Practise

Begrijpend Lezen

Professionele groei en de kracht van remedial teaching - 32/4

Melanie Modderman
Achtergrond

Good Practise

Recensies - 32/4

Marion Visser Anna WagemansManuel Colsen
Achtergrond

Redactioneel - 32/4

Melanie Modderman
Redactioneel

Redactioneel

Rekenvraagstukken in de basisschool - 32/4

Lieven Verschaffel
Achtergrond

Rekenen

Succesvol inzetten van dyslexiehulpmiddelen - 32/4

Emmi StuijAlice VisschedijkChristel Dood
Dyslexie

Column Marion Visser

Marion Visser
Gastcolumn

Marion Visser weet als geen ander waar praktijk en theorie elkaar raken. Ze runt haar eigen praktijk voor remedial teaching in Rotterdam, werkt als rt’er op een vmbo-school en is opgeleid gedragsspecialist. In elke editie van het Tijdschrift voor Inclusief Onderwijs & Remedial Teaching deelt zij haar scherpe blik op het onderwijs van binnenuit. Verwacht geen beleidsjargon, maar observaties uit het klaslokaal, rake vragen en stevige opinies – altijd geschreven vanuit haar dagelijkse werk met leerlingen én collega’s.

Column

Column Marion Visser 32/3

Marion Visser
Gastcolumn

Column

De Staat van het Onderwijs 2024 - 32/3

Melanie Modderman
Achtergrond

Onderwijs

Onderzoek

Hoe help je je risicoleerlingen de zomervakantie door? - 32/3

Geja van DiemenMineke Haagsma
Achtergrond

Onderwijs

tips

Hoe kun je als remedial teacher of onderwijsprofessional voorkomen dat je een burn-out krijgt? 32/3

Marion Visser
Achtergrond

Sociaal emotionele ontwikkeling

Hoe voorkomen we een terugval bij onze rt-leerlingen deze zomer? - 32/3

Heidi Oldenkamp
Gastcolumn

Column