Artikel
Het belang van goede auditieve verwerking - 32/1
Sam lijkt soms afwezig, maar het probleem zit dieper: in de auditieve verwerking of het werkgeheugen. Steeds meer kinderen hebben moeite met het verwerken van auditieve informatie, terwijl hun gehoor goed is. Ze haken af in gesprekken, missen instructie, en lopen leerachterstanden op. Oorzaken? Mogelijk een overdaad aan visuele input in de vroege jeugd. In dit artikel lees je hoe je als remedial teacher met testen als die van Acoustic Pioneer zicht krijgt op waar in het brein de verwerking stokt – en hoe trainingen zoals Dierenstapelen of Elephant Memory effectief kunnen zijn, mits ingebed in reguliere begeleiding. Zo kan een kind als Sam weer aanhaken, meedoen en leren.
Kijkoplossing - 32/1
Redactioneel - 32/1
Pleidooi tegen vroege sturing en voor eigen koers in onderwijs - 32/1
Prentenboeken: rijke basis voor wiskundige interactie - 32/1
Prentenboeken zijn niet alleen een taalrijke schat, maar ook een wiskundige goudmijn. Onderzoek toont aan dat kleuterleerkrachten, zowel bij expliciet wiskundige als ‘gewone’ prentenboeken, jonge kinderen effectief kunnen uitdagen tot wiskundig denken via interactieve vragen. Cruciaal is de afwisseling tussen concrete vragen (zoals “Hoeveel wielen zie je?”) en abstracte denkprikkels (“Wat als elk biggetje een vriendje meeneemt?”). Vooral abstracte vragen blijken wiskundig denken te stimuleren, zeker bij wiskundige prentenboeken. Leerkrachten blijken dit bewust en doelgericht in te zetten, al verschilt de mate van abstractie. De aanbeveling? Zet als remedial teacher of leerkracht je wiskundige bril op bij het voorbereiden én uitvoeren van voorleesmomenten, en durf inspelen op de spontane wiskundige observaties van kinderen. Door meerdere keren en met verschillende doelen voor te lezen, vergroot je hun wiskundig inzicht — stap voor stap, bladzijde voor bladzijde.
Recensies - 32/1
RT begeleiding aan leerlingen met Downsyndroom - 32/1
Ontwikkeling stopt niet na het speciaal onderwijs – en dit artikel laat zien waarom. Aan de hand van inspirerende voorbeelden, zoals Mar Galcerán – het eerste parlementslid in Europa met het syndroom van Down – laat dit artikel zien wat er mogelijk is als we talent blijven zien. Ouders van jongeren met een verstandelijke beperking richtten zelf een school op: Paratus. Daar draait het om ontdekken, ontmoeten en ontwikkelen – midden in de samenleving. Met een onderwijsprogramma vol stages, cognitieve groei en persoonlijke doelen, krijgen jongeren de kans om verder te leren en een plek te vinden waar ze écht tot bloei komen. Dit artikel is een krachtig pleidooi voor inclusie, kansen en het geloof dat niemand ooit uitgeleerd is.
Versterk wederkerigheid in het thematiseren - 32/1
Thematiseren in de onderbouw biedt jonge kinderen betekenisvolle, interactieve leerkansen – maar risicoleerlingen hebben hier niet vanzelf profijt van. Juist zij vragen om doelgerichte ondersteuning in spel, taal en onderzoek. Dit artikel laat zien hoe remedial teachers in de uitvoeringsfase van een thema cruciale impulsen kunnen geven. Denk aan het verwoorden van spelhandelingen, het inzetten van spelscripts of het begeleiden van een klein onderzoekje – steeds afgestemd op het ontwikkelingsniveau en de betrokkenheid van het kind. Drie praktijkvoorbeelden laten zien hoe dit eruitziet en welke opbrengsten het oplevert, van plezier en taalontwikkeling tot meer zelfvertrouwen en spelverdieping. De rol van de remedial teacher blijkt onmisbaar in het toegankelijk maken van thematisch onderwijs voor álle leerlingen. Met praktische tips en didactische aanwijzingen biedt het artikel direct toepasbare inzichten voor wie met jonge kinderen werkt. Een pleidooi voor zorgvuldige observatie, bewust taalgebruik en doelgerichte spelbegeleiding.
Vraag Raak: de kunst van effectieve vragen stellen - 32/1
In de lerarenkamer vertelt Paul geagiteerd over Pablo, een leerling met ADD, die steeds op zijn gsm zit. Wat doe je als begeleider? Verdedig je Pablo of luister je écht naar Paul? Dit artikel toont hoe communicatie vaak ontspoort door misverstanden, interpretaties en botsende contexten. In plaats van direct te reageren, leer je hoe ‘leeg luisteren’ en het stellen van doordachte vragen je helpen om voorbij de frustratie te komen. Via drie registers – Doen, Denken en Voelen – ontdek je hoe je de juiste vragen stelt op het juiste moment. Zo ondersteun je Paul, creëer je ruimte voor nuance én voorkom je polarisatie. Een onmisbare gids voor wie gesprekken in scholen menselijker én effectiever wil maken.
Werken aan zichtbaarheid - 32/1
Wetswijzigingen voor ondernemers - 32/1
In deze update lees je welke wetswijzigingen sinds 1 januari 2024 belangrijk zijn voor zzp’ers en kleine ondernemers, zoals remedial teachers met een eigen praktijk. De nieuwe Omgevingswet bundelt 26 wetten, waardoor vergunningen aanvragen nu sneller en overzichtelijker gaat via één digitaal loket. Tegelijk stijgt het tarief in box 3 naar 36%, daalt de zelfstandigenaftrek verder en is er geen betalingskorting meer op voorlopige aanslagen. Ook de mkb-winstvrijstelling is verlaagd naar 13,31%. Wel positief: de onbelaste reiskostenvergoeding is verhoogd naar € 0,23 per km. De 30%-regeling voor buitenlandse werknemers is beperkt en het wettelijk minimumloon per uur is nu gelijk voor iedereen. Alle wijzigingen op een rij, inclusief ingangsdata, vind je op ondernemersplein.nl – een initiatief van EZK en BZK.
Redactioneel - 31/5
Denktalent bij kleuters? - 31/5
Sommige jonge kinderen blinken al vroeg uit in denken en leren – een zogenoemd *denktalent*. Toch wordt een cognitieve voorsprong niet altijd tijdig herkend, wat kan leiden tot demotivatie en gedragsproblemen. In dit artikel ontdek je hoe het stimuleren van creatieve denkvaardigheden niet alleen helpt bij de signalering van cognitief talentvolle kinderen, maar ook bijdraagt aan hun brede ontwikkeling. Denkvragen, rijke leeromgevingen en spel bieden kansen om kinderen uit te dagen én te observeren. Modellen zoals het drieringenconcept tonen aan dat creativiteit een cruciale component is van potentieel. Het artikel biedt praktische handvatten, zoals denksleutels, waarmee onderwijsprofessionals kinderen op een speelse en betekenisvolle manier kunnen uitdagen. Door denken te stimuleren vóórdat we gaan signaleren, bouwen we aan een inclusief onderwijsaanbod waarin elk kind de ruimte krijgt om zijn of haar talent te laten zien. Lees verder voor inspiratie, voorbeelden en direct toepasbare ideeën uit de praktijk.
Heeft u mijn verslag gelezen? Het schrijven van begrijpelijke kind-informatie op taalniveau B1 - 31/5
In Nederland heeft maar liefst 1 op de 9 volwassenen moeite met lezen en schrijven. Dit heeft grote gevolgen: van problemen op werk tot misverstanden in de zorg. Veel informatie die professionals schrijven, is nog te moeilijk. Vooral ouders begrijpen verslagen over hun kind soms niet, en lezen ze daarom niet. Dit artikel laat zien waarom schrijven op taalniveau B1 zo belangrijk is en hoe je dat doet. Met praktische tips zoals kortere zinnen, het vermijden van vaktaal en het schrijven vanuit het perspectief van de lezer. Het artikel daagt remedial teachers en andere professionals uit om niet alleen mondeling goed af te stemmen, maar ook schriftelijk beter te communiceren. Wil je écht dat je boodschap aankomt? Dan begint dat bij begrijpelijke taal. Ontdek hoe je dat aanpakt in dit artikel.
Interprofessioneel samenwerken rondom het kind - 31/5
Als remedial teacher (rt’er) kijk je met een unieke, specialistische bril naar kinderen. Die waardevolle blik verdient een prominente plek in het netwerk rondom het kind. Dit artikel verkent hoe interprofessionele samenwerking – met ouders, leerkrachten, intern begeleiders en andere experts – leidt tot optimale ontwikkeling. Wat maakt samenwerking écht interprofessioneel? Hoe voorkom je eilandjesdenken en word je als rt’er een onmisbare verbinder in het onderwijs? Ontdek hoe je je expertise beter zichtbaar maakt, hoe je elkaars rol versterkt én hoe gezamenlijke doelen het kind écht verder helpen. Met praktische handvatten, voorbeelden en een reflectietool ga je zelf aan de slag. Samen kom je verder!
Dagboek - 31/5
Er zijn meer klanken dan letters … - 31/5
In de Calvingroep, een innovatieve onderwijsvoorziening voor jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong, wordt taalontwikkeling benaderd vanuit nieuwsgierigheid en betekenisvolle contexten. Centraal staat de didactiek van Dolf Janson, waarbij klanken en letters bewust gescheiden worden aangeboden. Leerlingen onderzoeken klanken in een klankstation en verkennen lettervormen in een letterstation, wat leidt tot een diepere taalverwerking. Door thematisch en zonder methodegebonden werkboeken te werken, ontstaat ruimte voor maatwerk en differentiatie. Spellen en lezen worden via spel, gesprekken en reflectie verbonden aan eigen ontdekkingen. Deze aanpak stimuleert zelfregulatie, eigenaarschap en leesplezier. Zowel leerkrachten als remedial teachers kunnen met deze materialen gericht afstemmen op individuele leerbehoeften. De methodiek vraagt deskundigheid en flexibiliteit, maar levert betrokken en gemotiveerde leerlingen op die met vertrouwen en inzicht hun taalvaardigheid ontwikkelen.
Succesvolle intervisie, dat doe je zo! - 31/5
Casus uitgewerkt tijdens intervisie - 31/5
Houd een remedial teaching traject kort, bondig en met een resultaatgerichte aanpak - 31/5
Carin Bakker-van Lienden ademt onderwijs. Wat begon met een meisjesdroom om juf te worden, groeide uit tot een veelzijdige carrière als leerkracht, leesexpert en eigenaar van RT-praktijk *Taal in Balans*. In dit interview vertelt Carin hoe haar liefde voor lezen, spelling en begeleiding leidde tot een eigen praktijk waarin ze leerlingen én scholen ondersteunt met deskundig en resultaatgericht onderwijsadvies. Ze deelt hoe zij remedial teaching inzet als tijdelijk, doelgericht instrument én benadrukt het belang van professionele begeleiding. Haar visie: iedereen kan leren, mits de aanpak klopt. Laat je inspireren door haar bevlogenheid, praktische inzichten en het verhaal van een leerling dat alles veranderde. Een must-read voor iedereen die gelooft in de kracht van goed onderwijs!
Efficiënt automatiseren en rekenfeiten is mogelijk - 31/5
Veel leerlingen lopen vast op basisbewerkingen doordat hun rekenfeitenkennis onvoldoende geautomatiseerd is. Alleen herhaald oefenen blijkt vaak niet genoeg – een gerichte, efficiënte aanpak is nodig. In dit artikel lees je waarom automatiseren zo belangrijk is, hoe het werkgeheugen ontlast wordt en wat effectieve oefenvormen zijn. Je krijgt praktische tips voor de remedial teachingpraktijk én ontdekt hoe de webapplicatie *Analyse van de Rekenfeiten* helpt bij het in kaart brengen en aanpakken van individuele rekenhiaten. Met een adaptieve, op maat gemaakte leeromgeving wordt gericht geoefend aan wat écht nodig is. Een must-read voor iedereen die rekenproblemen bij de kern wil aanpakken!
Momentum - 31/5
Eigen praktijk en belastingen - 31/5
Veel (remedial) ondernemers zien op tegen belastingen en administratie, maar een actuele en overzichtelijke boekhouding is cruciaal – niet alleen voor de Belastingdienst, maar vooral voor jezelf. In dit artikel lees je waarom een goede administratie loont: van BTW- en inkomstenbelasting tot het slim benutten van ondernemersaftrekken zoals de zelfstandigenaftrek en KIA. Ontdek hoe je met tussentijdse aanpassingen aan je voorlopige aanslag belastingrente voorkomt en meer grip krijgt op je financiën. We leggen uit hoe toeslagen werken, welke grenzen gelden én waarom het verstandig is om na te denken over arbeidsongeschiktheid en pensioen. Ook komt de afweging naar een BV aan bod. Kortom: een must-read voor ondernemers die hun financiën op orde willen brengen én houden!
Remedial Playing - 31/5
Recensies - 31/5
Mijlpalen en leermomenten - 31/5
Geheimhoudingsverklaring tekenen, wel of niet doen? - 31/5
Redactioneel - 31/4
De uitdagingen van hoogbegaafde adolescenten - 31/4
De ontwikkeling naar volwassenheid is voor iedere jongere een uitdaging, maar voor hoogbegaafde adolescenten vaak extra complex. Ondanks hun talent, raken zij regelmatig in de knel door een gebrek aan leervaardigheden: leren ging immers altijd vanzelf. Pas in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs ontstaan problemen, wanneer inzet, planning en doorzettingsvermogen cruciaal worden. Deze jongeren dreigen dan te gaan onderpresteren, met alle gevolgen van dien voor zelfbeeld en toekomstperspectief. Dit artikel gaat in op de oorzaken van onderpresteren bij hoogbegaafde leerlingen, het belang van vroege signalering en effectieve begeleiding, én hoe scholen structureel kunnen ondersteunen in het ontwikkelen van leervaardigheden. Een must-read voor wie werkt met deze doelgroep!
Ruimte voor talen - 31/4
In meertalige klaslokalen is het verleidelijk om enkel de doeltaal te gebruiken, bijvoorbeeld het Nederlands, en andere talen buiten de les te houden. Maar wat als juist die thuistalen het leren kunnen ondersteunen? Dit artikel zet uiteen hoe het idee van “translanguaging” ruimte maakt voor alle talen die de klas binnenkomen, en hoe dat het onderwijs kan verrijken. Aan de hand van voorbeelden uit New York en eigen onderzoek laat de auteur zien hoe het strategisch toelaten van andere talen leerlingen helpt om instructies beter te begrijpen, actiever mee te doen én zich zekerder te voelen in het leerproces. Translanguaging is daarbij geen doel op zich, maar een doordacht middel dat lesdoelen en -fasen kan versterken. Voor wie lesgeeft in het meertalig voortgezet onderwijs biedt dit artikel concrete inzichten: wanneer is het zinvol om een korte vertaalslag te maken? Hoe kan je als docent de thuistalen benutten zonder het Nederlands uit het oog te verliezen? En hoe bied je leerlingen daarmee meer stem in hun leerproces?