U bent hier:

Artikel

PUBER-TIJD!!! - 31/4

Melanie Modderman
Interview

Waarom gedragen pubers zich zoals ze doen? Neuropsycholoog Margriet Sitskoorn legt uit hoe het puberbrein tussen de 10 en 24 jaar nog volop in ontwikkeling is — vooral in de gebieden die verantwoordelijk zijn voor aandacht, planning en emotieregulatie. Ze bespreekt hoe gewoontes ontstaan, waarom afleren lastig is en hoe we met structuur, herhaling en het juiste voorbeeld pubers wél kunnen helpen. Slaap, liefde en regelmaat zijn daarbij cruciaal, net als écht contact en het stimuleren van het ‘genotscentrum’ door positieve aandacht. De omgeving speelt een grote rol: hersenen veranderen namelijk continu door wat we doen, leren en ervaren. Een inspirerend artikel vol inzichten voor iedereen die met jongeren werkt of leeft.

Pubertijd

Neuropsychologie

Puberbrein

Deze column voldoet - 31/4

Chris Rooijakkers
Gastcolumn

Gastcolumn

Emoties tijdens conflicten tussen ouders en adolescenten - 31/4

Susan Branje
Achtergrond

Tijdens de adolescentie verandert de ouder-kindrelatie fundamenteel: van hiërarchie naar gelijkwaardigheid. Dat gaat vaak gepaard met meer conflicten, en dat is niet per se negatief. Volgens hoogleraar Susan Branje bieden deze botsingen kansen voor ontwikkeling. Als ouders en jongeren tijdens conflicten flexibel kunnen schakelen tussen boosheid, begrip en zelfs humor, ontstaat een veilige, open relatie waarin emotieregulatie groeit. Die emotionele variabiliteit blijkt cruciaal: het helpt jongeren bij het ontwikkelen van autonomie én versterkt de band met hun ouders. Ouders die ruimte geven voor emoties, positief én negatief, bouwen samen met hun kind aan een gelijkwaardige en veerkrachtige relatie. Een must-read voor iedereen die wil begrijpen hoe botsen soms juist verbindt.

Achtergrond

Pubertijd

Ouder-kindrelatie

'Motivatie stimuleren door zelfreflectie en samenwerking' - 31/4

Thea Verberk Bot
School in praktijk

Debby Merkelbach combineert haar kennis van orthopedagogiek en remedial teaching met een sterke passie voor jongeren. In haar praktijk “Leer-Maatje” helpt ze basisschool- en middelbare scholieren met leerproblemen, motivatie en studievaardigheden. Ook geeft ze trainingen op een VO-school, zoals “Snel leren = leuk leren”. Haar aanpak is persoonlijk, praktisch én resultaatgericht. Ze benadrukt het belang van leren leren, laat jongeren hun eigen motivatie ontdekken en werkt nauw samen met scholen. Debby is onlangs weer aangesloten bij de LBRT, om haar professionaliteit te onderstrepen. Nieuwsgierig naar haar visie op werken met pubers, haar tips én hoe een mindmap effectiever kan zijn dan een samenvatting? Lees het volledige artikel!

School in praktijk

Eigen praktijk

“Focus in begeleiding ook op mentale gezondheid” - 31/4

Melanie Modderman
Achtergrond

In dit interview deelt hoogleraar Jongerenwelzijn Gonneke Stevens de laatste inzichten uit ruim twintig jaar onderzoek naar het welzijn van jongeren in Nederland. Met als focus mentale gezondheid, sociale relaties en de invloed van schooldruk en sociale media, schetst ze een genuanceerd beeld van de zorgen én kansen voor de jeugd van nu. Vooral meisjes in het voortgezet onderwijs rapporteren meer stress en mentale klachten. Stevens benadrukt het belang van preventie, vroege signalering en samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg. Ook voor remedial teachers zijn deze inzichten van groot belang: mentale gezondheid en leerprestaties zijn nauw met elkaar verbonden. Lees verder voor feiten, cijfers en aanbevelingen die iedere onderwijsprofessional zou moeten kennen.

Achtergrond

Mentale gezondheid

Jongerenwelzijn

Maak het verschil voor elk kind - 31/4

Tischa Neve
Gastcolumn

Gastcolumn

Psychologie

Geen cijfers zonder relatie, denk hier maar eens over na! - 31/4

Bert Wienen
Uitgelicht

In een wereld waarin cijfers direct via apps binnenkomen, verliezen we iets fundamenteels: de pedagogische relatie tussen leraar en leerling. Leerlingen krijgen ‘s avonds om 23.00 uur nog een onvoldoende binnen, ouders worden realtime op de hoogte gebracht, en een cijfer is geen leermoment meer, maar een oordeel: “Voldoe ik?” Dit artikel werpt een kritisch licht op de digitalisering van het onderwijs en hoe het contact tussen leerling, ouder en leraar verschuift van begeleiden naar controleren. Wat doet dit met de prestatiedruk? En hoe kunnen we als onderwijsprofessionals bewust blijven sturen op pedagogisch verstandige keuzes? Een must-read voor iedereen die met jongeren werkt en hen méér wil bieden dan alleen een cijfer.

Uitgelicht

Ouderbetrokkenheid

Pedagogiek

Prestatiedruk

Recensies - 31/4

Marion Visser Manuel ColsenThea Verberk Bot
Recensies

Recensie

Maak rekenen leuk - 31/4

Melanie ModdermanSia van SchieAgnes van Doesburg
Thema

Veel rekenzwakke leerlingen rekenen in de bovenbouw nog steeds tellend, zonder grip op de structuur van ons tientallig stelsel. Numicon Remediërend Rekenen biedt hiervoor een krachtige oplossing. Met gestructureerde vormen, ontwikkeld op basis van de aanpak van Stern en Bruner, leren kinderen hoeveelheden visueel en betekenisvol te verbeelden. Zo bouwen ze van jongs af aan aan een sterk getalbegrip en leren ze rekenen vanuit inzicht in plaats van routine. Deze multisensorische methode helpt kinderen informatie beter te organiseren, te koppelen aan bestaande kennis én te automatiseren. Rekenproblemen worden zo aangepakt bij de wortel. Het artikel laat zien hoe Numicon werkt, waarom het effectief is, en hoe belangrijk het is om via concreet handelen en rekentaal een stevig fundament te leggen voor rekenontwikkeling. Een inspirerende leeservaring voor iedereen die rekenonderwijs beter wil begrijpen – en verbeteren.

Thema

Numicon Remediërend Rekenen

Rekenen

Terug naar school vol met puppies, pubers en groei - 31/4

Marion Visser
Column

Column

Administratie voor belastingaangiften - 31/4

Manuel Colsen
Eigen Bedrijf

Ondernemers zijn wettelijk verplicht hun administratie zeven jaar (en soms langer) te bewaren. Niet alleen om aan de regels te voldoen, maar vooral om vervelende verrassingen te voorkomen. Want zonder correcte en complete administratie kan de Belastingdienst zélf jouw winst en belasting vaststellen — en dan moet jij maar bewijzen dat dat niet klopt. Denk aan kasadministratie, facturen, bankafschriften, contracten én digitale bestanden, inclusief e-mails met bijlagen. Ook software en databestanden vallen onder de bewaarplicht. Alles moet in originele vorm bewaard blijven. Printjes zijn niet genoeg! Lees in het volledige artikel welke gegevens je precies moet bewaren, hoe je dat correct doet én waarom een goede audit trail cruciaal is voor controle. Voorkom fouten, boetes of het verlies van belastingvoordelen. Een slimme administratie is jouw beste bescherming.

Eigen bedrijf

Eigen praktijk

Administratie

De Grote Sprong: Van basisschool naar voortgezet onderwijs - 31/4

Marion Vliegenthart
Verenigingsnieuws

Verenigingsnieuws

Column

Formuleerfouten in het voortgezet onderwijs: inzichten uit recent empirisch onderzoek - 31/3

Jimmy van Rijt
Onderzoek

Onderwijs in correct formuleren, zoals het vermijden van pleonasmen en foutieve bijzinnen, is een vast onderdeel van het schoolvak Nederlands. Maar hoe effectief is deze aanpak eigenlijk? In dit artikel wordt kritisch gekeken naar traditioneel formuleeronderwijs en worden recente onderzoeksresultaten besproken. De conclusie: het huidige onderwijs is vaak te normatief, onvoldoende onderbouwd en sluit slecht aan bij de echte schrijfproblemen van leerlingen. Aan de hand van drie concrete aanbevelingen – gebaseerd op contextgericht, betekenisvol en taalbewust onderwijs – laat het artikel zien hoe remedial teachers leerlingen effectiever kunnen begeleiden bij hun schrijfvaardigheid. Door in te zetten op fouten die leerlingen echt maken, formuleren in context aan te bieden en het omgaan met taalnormen, taalwerkelijkheid en taalgevoel te stimuleren, ontstaat krachtiger en relevanter schrijfonderwijs. Lees het volledige artikel voor een onderbouwde visie op hoe formuleren wél werkt.

Onderzoek

VO

Taal

Formuleerfouten

ERW of D? - 31/3

Mieke van Groenestijn
Uitgelicht

Wat is het verschil tussen ernstige rekenproblemen en dyscalculie? En wat betekent dat voor het onderwijs? Deze bijdrage blikt terug op het boek *Dyscalculie in discussie* en onderzoekt actuele vragen rondom diagnostiek, begeleiding en de rol van het rekenonderwijs. Met inzichten uit de neurowetenschap, praktijkvoorbeelden en kritische vragen over leerbaarheid en onderwijsaanpassing, biedt het artikel een scherp beeld van wat effectieve ondersteuning vraagt. Ook de impact van digitalisering op rekenonderwijs en denkontwikkeling komt aan bod. Een must-read voor iedereen die zich bezighoudt met passend rekenonderwijs in een snel veranderende wereld.

Uitgelicht

ERWD

Dyscalculie

Taalkennis van de vakdocent - 31/3

Errol Ertugruloglu
Achtergrond

De aandacht voor taal in het onderwijs groeit, en terecht. Dit artikel laat zien hoe taal en inhoud onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, ook in vakken als biologie, geschiedenis of natuurkunde. Aan de hand van praktijkvoorbeelden uit meertalige klaslokalen wordt duidelijk hoe docenten hun leerlingen kunnen ondersteunen met ‘pedagogical language knowledge’ (PLK): vakinhoudelijke taalkennis waarmee ze leerlingen helpen om begrippen niet alleen te begrijpen, maar ook te verwoorden. Zo ontstaat onderwijs waarin taalontwikkeling en vakbegrip hand in hand gaan, onmisbaar in een tijd van dalende taalvaardigheid en groeiende diversiteit.

Achtergrond

Taal

Staat van het Onderwijs

Remedial teaching aan leerlingen met een visuele beperking... aat zien wat jij kan! - 31/3

Melanie Modderman
Interview

Leerlingen met een visuele beperking verdienen onderwijs dat écht aansluit bij hun behoeften. In dit artikel leggen remedial teacher Miranda Versluis en AOB’er Annemieke Krijgsman uit waarom gespecialiseerde begeleiding cruciaal is voor hun ontwikkeling. Ze tonen hoe een remedial teacher niet alleen leerlingen ondersteunt in het leerproces, maar ook leerkrachten coacht en bruggen slaat tussen school, ouders en experts zoals Bartiméus. Door te begrijpen wat een leerling ziet, of juist mist, kunnen professionals bijdragen aan een rijkere woordenschat, betere begripsvorming en een positievere leerervaring. De samenwerking tussen AOB’er en RT’er blijkt goud waard. Dankzij speciale scholing via de LBRT en Bartiméus groeit het aantal experts met visuskennis, en dat maakt écht verschil.

Visuele Beperking

Wat is er mis met onze leerlingen? - 31/3

Leone de Voogd
Gastcolumn

Column

Nederlands onderwijs in het buitenland, een wereld aan mogeljkheden! - 31/3

Thea Verberk Bot
Praktijk

Een tijdje wonen in het buitenland met je gezin, wie wil dat nu niet? Redactielid Thea Verberk-Bot maakte die droom waar en verhuisde voor vijf maanden naar Kreta met haar man en drie kinderen. Maar hoe organiseer je onderwijs als je kinderen leerplichtig zijn? In dit artikel lees je alles over de regels rondom de leerplicht, het belang van inschrijving, en hoe Nederlands Taal- en Cultuuronderwijs via Stichting NOB werkt. Ook maak je kennis met NTC-school Het Klokhuis op Kreta, waar kinderen uit expatgezinnen doelgericht en op maat les krijgen. Thea deelt haar ervaringen én praktische tips over de combinatie van een Griekse school, NTC-onderwijs en thuisonderwijs. Een inspirerend verhaal voor iedereen die droomt van een tijdelijk buitenlands avontuur met kinderen!

Praktijk

Leerplicht

Buitenland

Omgaan met sensorische verwerkingsverschillen bij leerlingen - 31/3

Melanie Modderman
Interview

Een kind dat wiebelt, zich snel terugtrekt of heftig reageert op aanraking kan meer nodig hebben dan alleen ‘grenzen en structuur’. In dit interview vertelt Carol Stock Kranowitz, auteur van de bestseller Uit de Pas, over Sensory Processing Disorder (SPD): een vaak gemiste oorzaak van gedragsproblemen in de klas. Ze legt uit hoe je SPD herkent, welke typen er zijn, en hoe je als leerkracht of remedial teacher steun biedt. Met praktische tips over rust, routines en beweging laat Kranowitz zien hoe je leerlingen helpt grip te krijgen op hun zintuiglijke wereld. Een must-read voor wie méér wil begrijpen van ogenschijnlijk ‘moeilijk’ gedrag in de klas.

Sensory Processing Disorder

Kinderen één-op-één begeleiden geeft me veel voldoening - 31/3

Thea Verberk Bot
School in praktijk

Henriëtte Berkvens is intern begeleider op een SBO-school in Limburg en heeft ruime ervaring in het basisonderwijs én als remedial teacher. In dit interview deelt zij haar loopbaanpad, de impact van haar LBRT-registratie, en haar visie op de kracht van samenwerking tussen onderwijs en zorg. Henriëtte benadrukt het belang van remedial teaching, zeker in het regulier onderwijs, en geeft een inkijkje in hoe haar school werkt met individuele leerlijnen en passende perspectieven. Ook vertelt ze over de waardevolle samenwerking met zorgpartners én een inspirerend praktijkvoorbeeld van een leerling voor wie RT het verschil maakte.

Praktijk

School in praktijk

Recensies - 31/3

Melanie ModdermanManuel ColsenThea Verberk Bot
Recensies

Recensie

Read this... - 31/3

Melanie Modderman
Zomertips

Zowel de leesvaardigheid als het leesplezier van Nederlandse tienjarigen is tussen 2016 en 2021 gedaald. Dit blijkt uit het internationale leesvaardigheidsonderzoek PIRLS-2021, waarvan het Expertisecentrum Nederlands afgelopen mei de resultaten heeft gepubliceerd. Niet langer scoren Nederlandse leerlingen boven het gemiddelde van Westerse landen. Ze presteren dus niet alleen minder goed dan voorheen, maar doen het ook minder goed in vergelijking met andere landen. We proberen hier met elkaar verandering in aan te brengen. Hier enkele tips om het lezen in de zomervakantie te bevorderen.

Zomertips

Lezen

Wat een dag..... - 31/3

Marion Visser
Column

Column

Heb je al gebruik gemaakt van ChatGPT? - 31/3

Marion Vliegenthart
Verenigingsnieuws

Verenigingsnieuws

Redactioneel - 31/3

Melanie Modderman
Redactioneel

Redactioneel

Redactioneel - 31/2

Melanie Modderman
Redactioneel

Redactioneel

Writing-to-learn: hoe schrijven het leren van taal en vakinhoud kan stimuleren - 31/2

Catherine van Beuningen
Onderzoek

Schrijven is niet alleen een vaardigheid die leerlingen moeten beheersen, maar ook een krachtig middel om taal en vakinhoud te leren. Toch krijgt schrijfonderwijs vaak pas laat en beperkt aandacht, mede doordat het als complex en tijdrovend wordt gezien. Dit artikel pleit voor een andere benadering: writing-to-learn. Hierin staat schrijven niet alleen als eindproduct centraal, maar als actief leerproces. Leerlingen worden uitgedaagd hun gedachten te ordenen, taalvaardigheid te ontwikkelen en vakinhoud te doorgronden. De bijdrage vertaalt wetenschappelijke inzichten naar concrete adviezen voor de onderwijspraktijk, inclusief voorbeelden van effectieve schrijfactiviteiten. Zo laat het artikel zien dat schrijven, mits goed ingezet, voor elke leerling – ongeacht niveau of taalachtergrond – een sleutel tot diepgaand leren kan zijn. Een onmisbaar perspectief voor taal- én vakdocenten.

Onderzoek

Schrijven

Durf te kiezen voor preventieve dyslexiezorg - 31/2

Melanie Modderman
Interview

In 2014 klonk in Limburg een krachtig geluid: dyslexiezorg moest anders. Onder leiding van Ria Kleijnen ontstond in de Westelijke Mijnstreek een vernieuwende samenwerking tussen onderwijs, zorg en gemeenten. Het resultaat? Een succesvolle, preventieve aanpak die het kind centraal stelt en leesproblemen vroegtijdig en effectief aanpakt. In plaats van wachten op zware problematiek, wordt nu direct gehandeld bij signalen. Deze aanpak – inmiddels structureel verankerd – zorgt voor minder doorverwijzingen, betere samenwerking en lagere kosten. In dit interview blikt Ria terug op zes jaar pionieren en vooruitgang. Ze deelt inzichten over het belang van co-financiering, strategische samenwerking én de sleutelrol van remedial teachers. Een inspirerend verhaal over visie, moed en bewezen resultaten in de strijd tegen de ‘dyslexieparadox’. Lees verder hoe onderwijs en zorg samen echt het verschil maken.

Dyslexie

Uit de hoek en in het zonnetje - 31/2

Melanie Modderman
Column

Column

Ei, i-grec, of een Griekse ij - 31/2

Marion Visser
Column

Column