Artikel
Onderzoek bevestigt: Remedial teaching is essentieel
Onderzoek bevestigt essentiële rol van remedial teaching Een onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs (2024) onderstreept de cruciale bijdrage van remedial teachers (rt'ers) aan het bieden van kwalitatieve extra ondersteuning in het onderwijs. Historisch gezien is remedial teaching onmisbaar gebleken voor het ondersteunen van leerlingen met specifieke leerproblemen en het bevorderen van inclusief onderwijs. Belangrijkste bevindingen: Kwaliteit van ondersteuning: Rt’ers leveren hogere kwaliteit van extra ondersteuning dan reguliere leerkrachten en onderwijsassistenten. Korte, regelmatige sessies door rt’ers zijn effectiever dan langdurige interventies. Zowel individuele begeleiding als kleine groepssessies zijn succesvol, mits goed afgestemd op de leerling. Aandachtspunten voor scholen: Scholen hebben vaak moeite om een duidelijke scheiding te maken tussen basis- en extra ondersteuning. Ontwikkelingsperspectieven (OPP’s) worden vaak niet volgens wettelijke eisen opgesteld. Rt’ers beschikken over de kennis en vaardigheden om ondersteuningsprocessen te verbeteren en plannen beter te structureren. Voordelen voor leerkrachten: Rt’ers verlichten de administratieve last van leerkrachten door het opstellen van leerplannen en gerichte diagnostiek. Samenwerking met rt’ers helpt leerkrachten om leerproblemen sneller en effectiever te signaleren en aan te pakken. Waarom remedial teachers essentieel blijven: Rt’ers spelen een sleutelrol in het succes van passend onderwijs door diagnostiek, interventies en individuele leerplannen. Hun expertise zorgt voor effectieve begeleiding en voorkomt dat kleine leerproblemen uitgroeien tot grotere achterstanden. Aanbeveling: Scholen, ouders en samenwerkingsverbanden moeten samenwerken om de remedial teacher een vaste en essentiële plek in het onderwijs te geven. Rt’ers versterken niet alleen de ontwikkeling van leerlingen, maar ondersteunen ook leraren en bevorderen een inclusiever onderwijsproces.
Wat hebben zintuigelijke prikkels met gedrag te maken?
Wat hebben zintuigprikkels met gedrag te maken? Leerlingen met leerproblemen, gedragsproblemen of concentratiestoornissen kunnen moeite hebben met het verwerken van zintuiglijke prikkels. Dit beïnvloedt hun gedrag, wat kan variëren van wiebelen en grensoverschrijdend gedrag tot concentratieproblemen en spanningen. Dit artikel bespreekt hoe onder- en overprikkeling gedrag beïnvloeden, hoe dit te onderscheiden van andere stoornissen en welke strategieën hierbij kunnen helpen.