Remedial Playing - 31/1
Bouw een netwerk op om nieuwe leerlingen te werven - 30/5
Het opstarten van een remedial teaching-praktijk is één ding, maar hoe zorg je vervolgens voor een volle agenda? In dit artikel delen drie ervaren RT’ers hun beste tips voor klantenwerving: van een sterke eerste indruk en goede vindbaarheid tot mond-tot-mondreclame en samenwerking met scholen. Je leest hoe marketing begint met een strategie die bij jou past en waarom zichtbaarheid de sleutel is tot succes. Laat je inspireren door praktische voorbeelden en persoonlijke verhalen van collega’s in het veld.
Recensies - 30/5
Remedial Playing - 30/5
Remedial Playing - 30/4
Wetswijzigingen voor ondernemers - 30/4
In dit artikel lees je welke wetswijzigingen sinds 1 juli 2022 van belang zijn voor zelfstandig remedial teachers. Denk aan btw-verlaging op energie, nieuwe regels voor arbeidsvoorwaarden als je (deels) in loondienst werkt, en de mogelijkheid om bij dreiging je bezoekadres in het Handelsregister af te schermen. Wat betekenen deze veranderingen voor jouw praktijkvoering? En waar vind je actuele informatie? Lees het volledige artikel voor praktische uitleg en handige links
Proef op de som - 30/3
Recensies - 30/3
Remedial Playing - 30/3
Eigen - belasting - Praktijk - 30/2
In 2022 zijn er belangrijke veranderingen doorgevoerd op het gebied van belastingen en budgetten voor ondernemers. Zo vervalt de aftrek voor studiekosten en scholingsuitgaven, waarvoor het STAP-budget in de plaats komt. De AOW-leeftijd stijgt naar 66 jaar en 7 maanden, met gevolgen voor belastingtarieven en heffingskortingen. Voor zzp’ers daalt de zelfstandigenaftrek naar €6.310 en is het maximale belastingvoordeel verder beperkt. Ondernemers met een grotere praktijk profiteren juist van een verlaging van de vennootschapsbelasting tot 15% voor winsten tot €395.000. In het artikel lees je precies wat deze wijzigingen voor jouw praktijk betekenen.
Recensies - 30/2
Remedial Playing - 30/2
Recensies - 30/1
Remedial Playing - 30/1
Van spel tot strategie - 30/1
Denkspellen zijn een effectieve manier om kinderen spelenderwijs belangrijke vaardigheden aan te leren. In dit artikel lees je hoe denkspellen bijdragen aan de ontwikkeling van executieve functies, zoals planning, concentratie, flexibiliteit en emotieregulatie. Ook versterken spellen de growth mindset en vergroten ze het zelfvertrouwen van kinderen. Aan de hand van het ijsbergmodel wordt uitgelegd dat vaardigheden en gedrag pas zichtbaar worden als er een sterke basis onder ligt, waaronder mindset en executieve functies. In de remedial teaching-praktijk kunnen denkspellen zoals logische, strategische, coöperatieve en reactiespellen gericht worden ingezet om specifieke vaardigheden te trainen. Dit levert niet alleen leerwinst op, maar ook plezier en succeservaringen.
Wat de nieuwe burgerschapswet van scholen vraagt -29/5
Sinds augustus 2021 gelden nieuwe wettelijke eisen voor burgerschapsonderwijs in het basis-, voortgezet en speciaal onderwijs. In de podcast *Wat de nieuwe burgerschapswet van scholen vraagt* bespreken experts en onderwijsprofessionals wat dit betekent voor scholen. Centraal staan de basiswaarden van de democratische rechtsstaat, visieontwikkeling, schoolcultuur en het belang van voorbeeldgedrag. De Onderwijsinspectie licht toe hoe zij toeziet op de naleving en scholen ondersteunt. Ontdek hoe je als school doelgericht en samenhangend aan burgerschap kunt werken.
Dyslexie en dyscalculie: Ontwikkelingen door de jaren heen - 29/4
In dit jubileumnummer blikken we terug op 30 jaar ontwikkelingen rondom dyslexie en dyscalculie. We starten met wetenschappelijke definities van beide leerstoornissen en lichten de overeenkomsten en verschillen toe. Vervolgens brengen we de belangrijkste mijlpalen in beeld, zoals de invoering van dyslexieprotocollen (2001), de vergoeding van dyslexiezorg (sinds 2009) en het Stimuleringsprogramma Aanpak Dyslexie. Ook de groei in kennis over dyscalculie krijgt aandacht, met o.a. het ERWD-protocol (2011), screeningsinstrumenten en het Masterplan Dyscalculie. Ondanks deze vooruitgang blijft vergoeding van dyscalculiezorg uit. De rol van de leerkracht blijkt cruciaal: goed onderwijs begint bij een goede professional. Dit artikel biedt een helder overzicht van hoe dyslexie en dyscalculie steeds meer plek kregen in het onderwijsbeleid en de dagelijkse praktijk. Klik verder om het volledige artikel te lezen.
Remedial Playing - 29/4
Schaken in beweging! -29/3
Schaken is een waardevolle denksport die het denken, plannen, concentreren en sociaal-emotioneel functioneren stimuleert. Het spel traint diverse executieve functies, zoals taakinitiatie, flexibiliteit en emotieregulatie. Onderzoek toont aan dat schaken bijdraagt aan betere schoolprestaties, vooral op het gebied van rekenen, taal en probleemoplossend vermogen. Neurowetenschappers als Erik Scherder benadrukken de positieve invloed van schaken op het kinderbrein. In remedial teaching kan schaken effectief worden ingezet om cognitieve vaardigheden spelenderwijs te ontwikkelen. De Stappenmethode van de KNSB is een beproefde leerlijn die kinderen van beginner tot gevorderd leert schaken. Daarnaast zijn patroonherkenning en strategisch denken belangrijke leerdoelen binnen het schaakonderwijs. Door het spel samen te spelen, ontstaat er ook interactie, wat bijdraagt aan motivatie en verbondenheid. Schaken is zowel fysiek als online toegankelijk en daarmee geschikt voor elk kind. Kortom, een uitstekend hulpmiddel binnen de remedial teaching-praktijk om leren en denken te versterken.