U bent hier:

Marion Visser

Column Marion Visser

Marion Visser

Marion Visser weet als geen ander waar praktijk en theorie elkaar raken. Ze runt haar eigen praktijk voor remedial teaching in Rotterdam, werkt als rt’er op een vmbo-school en is opgeleid gedragsspecialist. In elke editie van het Tijdschrift voor Inclusief Onderwijs & Remedial Teaching deelt zij haar scherpe blik op het onderwijs van binnenuit. Verwacht geen beleidsjargon, maar observaties uit het klaslokaal, rake vragen en stevige opinies – altijd geschreven vanuit haar dagelijkse werk met leerlingen én collega’s.

Column

Taalonderwijs op de schop

Melanie ModdermanMarion Visser Annemarie Laseur

Na jaren werken met verouderde lespakketten slaan basisscholen nu een nieuwe koers in: aangescherpte OESO-rapporten en concept-kerndoelen vragen om geïntegreerd taalonderwijs waarin lezen, schrijven, spreken, luisteren en digitale geletterdheid samenkomen in rijke thema’s. Nieuwe methodes als Nieuw Nederlands Junior, Staal 2, Pit, Taal Actief 5, Taaljacht, Blink Taal & Lezen en Wetenswaardig verbinden grammatica, woordenschat en tekstbegrip aan wereldoriëntatie en betekenisvolle eindtaken. Dankzij groeischriften, rubrics en formatieve evaluatie kunnen leerkrachten en remedial teachers gericht pre-teachingslessen en differentiatie inzetten voor zwakkere lezers, anderstaligen en zelfstandige leerlingen. Scholen kiezen de bouwstenen die passen bij hun visie en populatie, maar dit vraagt wel investering in training en samenwerking. Zo wordt taal geen los vak, maar een middel om te communiceren, ontdekken en kritisch denken, en ontstaat toekomstbestendig, effectief en inclusief taalonderwijs.

Methodes

Taal

Momentum - 31/5

Marion Visser

Column

Recensies - 31/5

Melanie ModdermanMarion Visser Manuel ColsenThea Verberk Bot

Recensie

Recensies - 31/4

Marion Visser Manuel ColsenThea Verberk Bot

Recensie

Terug naar school vol met puppies, pubers en groei - 31/4

Marion Visser

Column

Wat een dag..... - 31/3

Marion Visser

Column

Ei, i-grec, of een Griekse ij - 31/2

Marion Visser

Column

Recensies - 31/2

Melanie ModdermanMarion Visser Manuel ColsenThea Verberk Bot

Recensie

Recensies - 32/2

Marion Visser Manuel Colsen

Recensie

Zoooo blij! - 32/2

Marion Visser

Column

Doorstroomtoetsen: impact op advies en onderwijsbeleid - 33/1

Melanie ModdermanMarion Visser

Tien jaar na de invoering van meerdere doorstroomtoetsen blijkt de beloofde keuzevrijheid vooral tot verwarring te leiden. Scholen kiezen massaal de toets die hun leerlingen het hoogste advies oplevert, waardoor gelijke kansen onder druk staan. Hoewel toetsen kansarme kinderen soms een eerlijker advies geven, ontstaan ook strategisch gedrag en ongelijke ondersteuning. De PO-Raad pleit daarom voor één uniforme toets, maar het ministerie houdt vast aan het huidige beleid. Experts waarschuwen voor de impact van normverschillen en prestatiedruk. Internationale voorbeelden tonen dat minder toetsen óók kunnen werken. De kernvraag: hoe zorgen we voor rechtvaardige adviezen zónder extra druk op elfjarigen?

Achtergrond

Het voorkomen van thuiszitten - 33/1

Melanie ModdermanMarion Visser

Thuiszitters vormen een groeiend probleem in Nederland: naar schatting zitten 70.000 kinderen langdurig thuis en krijgen 280.000 geen volwaardig onderwijs. Het onderwijssysteem blijkt onvoldoende flexibel en inclusief, ondanks de invoering van passend onderwijs in 2014. Bureaucratie, versnipperde verantwoordelijkheden en gebrek aan regionale regie zorgen voor stagnatie, terwijl het aantal thuiszitters jaarlijks stijgt. De gevolgen zijn ernstig: leerachterstanden, psychische klachten en sociaal isolement. Dit artikel biedt een scherpe analyse van oorzaken, cijfers, en structurele obstakels, en laat zien hoe landen als Finland en Noorwegen wél effectieve oplossingen hanteren. Remedial teachers worden genoemd als spilfiguren in een noodzakelijke systeemverandering, waarin maatwerk, preventie en samenwerking centraal staan.

Dossier

Mijn schuld! - 33/1

Marion Visser

Column

Hoge verwachtingen lonen - 32/4

Marion Visser

Sociaal emotionele ontwikkeling

Achtergrond

Nieuwe start - 32/4

Marion Visser

Column

Recensies - 32/4

Marion Visser Anna WagemansManuel Colsen

Column Marion Visser

Marion Visser

Marion Visser weet als geen ander waar praktijk en theorie elkaar raken. Ze runt haar eigen praktijk voor remedial teaching in Rotterdam, werkt als rt’er op een vmbo-school en is opgeleid gedragsspecialist. In elke editie van het Tijdschrift voor Inclusief Onderwijs & Remedial Teaching deelt zij haar scherpe blik op het onderwijs van binnenuit. Verwacht geen beleidsjargon, maar observaties uit het klaslokaal, rake vragen en stevige opinies – altijd geschreven vanuit haar dagelijkse werk met leerlingen én collega’s.

Column

Column Marion Visser 32/3

Marion Visser

Column

Hoe kun je als remedial teacher of onderwijsprofessional voorkomen dat je een burn-out krijgt? 32/3

Marion Visser

Sociaal emotionele ontwikkeling

Maak Leeskilometers - 32/3

Melanie ModdermanMarion Visser

Lezen

Recensies 32/3

Marion Visser Manuel Colsen

Recensie

Kijkoplossing - 32/1

Marion Visser

Column