Doorstroomtoetsen: impact op advies en onderwijsbeleid - 33/1
Tien jaar na de invoering van meerdere doorstroomtoetsen blijkt de beloofde keuzevrijheid vooral tot verwarring te leiden. Scholen kiezen massaal de toets die hun leerlingen het hoogste advies oplevert, waardoor gelijke kansen onder druk staan. Hoewel toetsen kansarme kinderen soms een eerlijker advies geven, ontstaan ook strategisch gedrag en ongelijke ondersteuning. De PO-Raad pleit daarom voor één uniforme toets, maar het ministerie houdt vast aan het huidige beleid. Experts waarschuwen voor de impact van normverschillen en prestatiedruk. Internationale voorbeelden tonen dat minder toetsen óók kunnen werken. De kernvraag: hoe zorgen we voor rechtvaardige adviezen zónder extra druk op elfjarigen?
Mijn schuld! - 33/1
Het voorkomen van thuiszitten - 33/1
Thuiszitters vormen een groeiend probleem in Nederland: naar schatting zitten 70.000 kinderen langdurig thuis en krijgen 280.000 geen volwaardig onderwijs. Het onderwijssysteem blijkt onvoldoende flexibel en inclusief, ondanks de invoering van passend onderwijs in 2014. Bureaucratie, versnipperde verantwoordelijkheden en gebrek aan regionale regie zorgen voor stagnatie, terwijl het aantal thuiszitters jaarlijks stijgt. De gevolgen zijn ernstig: leerachterstanden, psychische klachten en sociaal isolement. Dit artikel biedt een scherpe analyse van oorzaken, cijfers, en structurele obstakels, en laat zien hoe landen als Finland en Noorwegen wél effectieve oplossingen hanteren. Remedial teachers worden genoemd als spilfiguren in een noodzakelijke systeemverandering, waarin maatwerk, preventie en samenwerking centraal staan.
Hoge verwachtingen lonen - 32/4
Nieuwe start - 32/4
Recensies - 32/4
Column Marion Visser 32/3
Hoe kun je als remedial teacher of onderwijsprofessional voorkomen dat je een burn-out krijgt? 32/3
Maak Leeskilometers - 32/3
Column Marion Visser
Marion Visser weet als geen ander waar praktijk en theorie elkaar raken. Ze runt haar eigen praktijk voor remedial teaching in Rotterdam, werkt als rt’er op een vmbo-school en is opgeleid gedragsspecialist. In elke editie van het Tijdschrift voor Inclusief Onderwijs & Remedial Teaching deelt zij haar scherpe blik op het onderwijs van binnenuit. Verwacht geen beleidsjargon, maar observaties uit het klaslokaal, rake vragen en stevige opinies – altijd geschreven vanuit haar dagelijkse werk met leerlingen én collega’s.