LBRT-onderzoek benadrukt belangrijke rol van remedial teacher in voortgezet onderwijs
Remedial teachers in het voortgezet onderwijs maken écht het verschil, voor leerlingen én docenten. Uit het nieuwste LBRT-onderzoek blijkt dat rt’ers niet alleen leerlingen begeleiden bij dyslexie, ADHD en rekenproblemen, maar ook docenten ondersteunen, beleid ontwikkelen en meedenken over passend onderwijs. Toch voelt 40% zich nog een ‘eenpitter’ binnen de school. De behoefte aan samenwerking, erkenning en gerichte bijscholing (zoals op het gebied van executieve functies, motivatie en digitale leermiddelen) groeit snel. Dit artikel laat zien hoe breed de rol van de rt’er inmiddels is, waar kansen liggen voor een sterkere positionering in de school, en waarom hun bijdrage onmisbaar is voor inclusief en toekomstgericht onderwijs. Een must-read voor wie werk wil maken van echte leerlingondersteuning.
Mijlpalen en leermomenten - 31/5
De Grote Sprong: Van basisschool naar voortgezet onderwijs - 31/4
Heb je al gebruik gemaakt van ChatGPT? - 31/3
Samen zijn we de LBRT - 31/2
Meritocratie in het onderwijs? Zet remedial teachers in scholen in! - 32/2
Een frisse start - 33/1
Recensies - 33/1
Column Marion Vliegenthart - 32/4
Werken aan zichtbaarheid - 32/1
Column Marion Vliegenthart - 33/2
Als directeur van de Landelijke Beroepsvereniging voor Remedial Teachers (LBRT) weet Marion Vliegenthart als geen ander wat er speelt in het veld. In haar vaste column in het Tijdschrift voor Inclusief Onderwijs en Remedial Teaching reflecteert zij scherp op actuele thema’s, beleidsontwikkelingen en de positie van de remedial teacher. Met beide benen in de praktijk en een heldere visie op de toekomst van het vak, biedt haar bijdrage telkens weer stof tot nadenken voor iedereen die het onderwijs sterker en inclusiever wil maken.