Filosoferen in de praktijk - 32/214 april 2024Mariska NavarroIn dit artikel wordt beschreven hoe filosoferen in een voltijd HB-groep op basisschool De Steiger bijdraagt aan het stimuleren van kritisch en genuanceerd denken. Filosoferen is hierbij geen discussie of fantaseren, maar een respectvolle zoektocht naar betekenis. Voorwaarden zoals duidelijke gespreksregels en een veilige sfeer zijn cruciaal, zodat alle kinderen durven mee te denken en spreken. Aan de hand van praktijkvoorbeelden – een gesprek over jaloezie met het boek Alles wat ik voel en een denkoefening over goed en kwaad met sprookjesfiguren – laat de auteur zien hoe kinderen uitgedaagd worden verder te denken dan hun eigen ervaring. Door het stellen van vragen, het uitwisselen van perspectieven en het onderbouwen van standpunten ontwikkelen kinderen zowel hun morele als hun cognitieve denkvaardigheden. Zo ontdekken zij dat goed en kwaad niet altijd zwart-wit zijn, en dat denken ruimte geeft voor nuance en groei.