Onderpresteren bij leerlingen - 32/214 april 2024Marjolein van WeerdenburgNiet elke hoogbegaafde leerling presteert zoals je zou verwachten. In dit diepgravende artikel onderzoekt Marjolijn van Weerdenburg het fenomeen onderpresteren: wanneer een leerling schoolprestaties laat zien die (ver) onder het niveau liggen dat past bij diens cognitieve capaciteiten. Onderpresteren komt voor bij jong en oud, in elke onderwijslaag en bij ieder intelligentieniveau. Het herkennen ervan is complex – zeker bij relatief onderpresteren, waarbij de leerling ogenschijnlijk "goede cijfers" haalt. Dit artikel bespreekt waarom onderpresteren vaak verborgen blijft, welke sociale en psychologische factoren een rol spelen, en waarom sommige leerlingen ondanks hun potentieel vastlopen. Aan de hand van recente inzichten en internationale studies wordt duidelijk hoe onderpresteren effectief gesignaleerd en aangepakt kan worden. Van testmethoden tot interventies gericht op motivatie, zelfbeeld en leerstrategieën: een brede waaier aan aanbevelingen passeren de revue. De auteur benadrukt het belang van preventie: door vanaf het begin onderwijs te bieden dat aansluit bij de capaciteiten én behoeften van de leerling, kunnen hardnekkige leerproblemen en psychische gevolgen worden voorkomen. Een essentieel artikel voor iedereen die leerlingen wil helpen het beste uit zichzelf te halen – ongeacht achtergrond, geslacht of cultuur.