U bent hier:

Melanie Modderman

Redactioneel - 32/3

Melanie Modderman

Redactioneel

Werken op het snijvlak van zorg en onderwijs - 32/3

Melanie Modderman

Een effectieve aanpak voor het onderwijzen van dubbel bijzondere leerlingen - 32/2

Melanie ModdermanManuel Colsen

Dubbel bijzondere leerlingen, begaafd én met een leer- of ontwikkelingsstoornis, stellen het onderwijs voor complexe uitdagingen. Het Systemic Support Program (SSP) biedt leraren een gestructureerde en oplossingsgerichte aanpak om maatwerkinterventies te ontwikkelen. In dit artikel worden de resultaten van een onderzoek naar het SSP besproken. Leraren rapporteerden een beter begrip van de behoeften van deze leerlingen, een afname van emotionele uitbarstingen en positieve reacties van ouders. De methode vergrootte hun handelingsbekwaamheid, zowel in de klas als online. SSP blijkt daarmee een krachtig instrument om dubbel bijzondere leerlingen effectiever te ondersteunen.

Thema

Focus op talent - 32/2

Melanie Modderman

Dr. Eleonoor van Gerven is een toonaangevende expert op het gebied van begaafdheidsonderwijs. Als oprichter van Slim! Educatief en programmamanager bij het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid zet zij zich in voor een inclusieve benadering van begaafde en hoogbegaafde leerlingen. In dit interview deelt ze haar visie op onderwijsvernieuwing, het belang van educatieve behoeften boven labels, en het stimuleren van talent in plaats van het compenseren van zwaktes. Ze pleit voor maatwerk, peer-onderwijs en een systemische benadering, waarbij iedere leerling recht heeft op ontwikkeling vanuit eigen potentieel. Haar aanpak vraagt om geduldige, duurzame verandering in het onderwijs.

Hoogbegaafdheid

Redactioneel - 32/2

Melanie Modderman

Redactioneel

Recensies - 32/1

Melanie ModdermanManuel Colsen

Recensie

Redactioneel - 32/1

Melanie Modderman

Redactioneel

RT begeleiding aan leerlingen met Downsyndroom - 32/1

Melanie Modderman

Ontwikkeling stopt niet na het speciaal onderwijs – en dit artikel laat zien waarom. Aan de hand van inspirerende voorbeelden, zoals Mar Galcerán – het eerste parlementslid in Europa met het syndroom van Down – laat dit artikel zien wat er mogelijk is als we talent blijven zien. Ouders van jongeren met een verstandelijke beperking richtten zelf een school op: Paratus. Daar draait het om ontdekken, ontmoeten en ontwikkelen – midden in de samenleving. Met een onderwijsprogramma vol stages, cognitieve groei en persoonlijke doelen, krijgen jongeren de kans om verder te leren en een plek te vinden waar ze écht tot bloei komen. Dit artikel is een krachtig pleidooi voor inclusie, kansen en het geloof dat niemand ooit uitgeleerd is.

Dossier

Casus uitgewerkt tijdens intervisie - 31/5

Melanie Modderman

Praktijk

Intervisie

Geheimhoudingsverklaring tekenen, wel of niet doen? - 31/5

Melanie Modderman

Verenigingsnieuws

Recensies - 31/5

Melanie ModdermanMarion Visser Manuel ColsenThea Verberk Bot

Recensie

Redactioneel - 31/5

Melanie Modderman

Redactioneel

Succesvolle intervisie, dat doe je zo! - 31/5

Melanie Modderman

Praktijk

Intervisie

“Focus in begeleiding ook op mentale gezondheid” - 31/4

Melanie Modderman

In dit interview deelt hoogleraar Jongerenwelzijn Gonneke Stevens de laatste inzichten uit ruim twintig jaar onderzoek naar het welzijn van jongeren in Nederland. Met als focus mentale gezondheid, sociale relaties en de invloed van schooldruk en sociale media, schetst ze een genuanceerd beeld van de zorgen én kansen voor de jeugd van nu. Vooral meisjes in het voortgezet onderwijs rapporteren meer stress en mentale klachten. Stevens benadrukt het belang van preventie, vroege signalering en samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg. Ook voor remedial teachers zijn deze inzichten van groot belang: mentale gezondheid en leerprestaties zijn nauw met elkaar verbonden. Lees verder voor feiten, cijfers en aanbevelingen die iedere onderwijsprofessional zou moeten kennen.

Achtergrond

Mentale gezondheid

Jongerenwelzijn

Maak rekenen leuk - 31/4

Melanie ModdermanSia van SchieAgnes van Doesburg

Veel rekenzwakke leerlingen rekenen in de bovenbouw nog steeds tellend, zonder grip op de structuur van ons tientallig stelsel. Numicon Remediërend Rekenen biedt hiervoor een krachtige oplossing. Met gestructureerde vormen, ontwikkeld op basis van de aanpak van Stern en Bruner, leren kinderen hoeveelheden visueel en betekenisvol te verbeelden. Zo bouwen ze van jongs af aan aan een sterk getalbegrip en leren ze rekenen vanuit inzicht in plaats van routine. Deze multisensorische methode helpt kinderen informatie beter te organiseren, te koppelen aan bestaande kennis én te automatiseren. Rekenproblemen worden zo aangepakt bij de wortel. Het artikel laat zien hoe Numicon werkt, waarom het effectief is, en hoe belangrijk het is om via concreet handelen en rekentaal een stevig fundament te leggen voor rekenontwikkeling. Een inspirerende leeservaring voor iedereen die rekenonderwijs beter wil begrijpen – en verbeteren.

Thema

Numicon Remediërend Rekenen

Rekenen

PUBER-TIJD!!! - 31/4

Melanie Modderman

Waarom gedragen pubers zich zoals ze doen? Neuropsycholoog Margriet Sitskoorn legt uit hoe het puberbrein tussen de 10 en 24 jaar nog volop in ontwikkeling is — vooral in de gebieden die verantwoordelijk zijn voor aandacht, planning en emotieregulatie. Ze bespreekt hoe gewoontes ontstaan, waarom afleren lastig is en hoe we met structuur, herhaling en het juiste voorbeeld pubers wél kunnen helpen. Slaap, liefde en regelmaat zijn daarbij cruciaal, net als écht contact en het stimuleren van het ‘genotscentrum’ door positieve aandacht. De omgeving speelt een grote rol: hersenen veranderen namelijk continu door wat we doen, leren en ervaren. Een inspirerend artikel vol inzichten voor iedereen die met jongeren werkt of leeft.

Pubertijd

Neuropsychologie

Puberbrein

Redactioneel - 31/4

Melanie Modderman

Redactioneel

Omgaan met sensorische verwerkingsverschillen bij leerlingen - 31/3

Melanie Modderman

Een kind dat wiebelt, zich snel terugtrekt of heftig reageert op aanraking kan meer nodig hebben dan alleen ‘grenzen en structuur’. In dit interview vertelt Carol Stock Kranowitz, auteur van de bestseller Uit de Pas, over Sensory Processing Disorder (SPD): een vaak gemiste oorzaak van gedragsproblemen in de klas. Ze legt uit hoe je SPD herkent, welke typen er zijn, en hoe je als leerkracht of remedial teacher steun biedt. Met praktische tips over rust, routines en beweging laat Kranowitz zien hoe je leerlingen helpt grip te krijgen op hun zintuiglijke wereld. Een must-read voor wie méér wil begrijpen van ogenschijnlijk ‘moeilijk’ gedrag in de klas.

Sensory Processing Disorder

Read this... - 31/3

Melanie Modderman

Zowel de leesvaardigheid als het leesplezier van Nederlandse tienjarigen is tussen 2016 en 2021 gedaald. Dit blijkt uit het internationale leesvaardigheidsonderzoek PIRLS-2021, waarvan het Expertisecentrum Nederlands afgelopen mei de resultaten heeft gepubliceerd. Niet langer scoren Nederlandse leerlingen boven het gemiddelde van Westerse landen. Ze presteren dus niet alleen minder goed dan voorheen, maar doen het ook minder goed in vergelijking met andere landen. We proberen hier met elkaar verandering in aan te brengen. Hier enkele tips om het lezen in de zomervakantie te bevorderen.

Zomertips

Lezen

Recensies - 31/3

Melanie ModdermanManuel ColsenThea Verberk Bot

Recensie

Redactioneel - 31/3

Melanie Modderman

Redactioneel

Remedial teaching aan leerlingen met een visuele beperking... aat zien wat jij kan! - 31/3

Melanie Modderman

Leerlingen met een visuele beperking verdienen onderwijs dat écht aansluit bij hun behoeften. In dit artikel leggen remedial teacher Miranda Versluis en AOB’er Annemieke Krijgsman uit waarom gespecialiseerde begeleiding cruciaal is voor hun ontwikkeling. Ze tonen hoe een remedial teacher niet alleen leerlingen ondersteunt in het leerproces, maar ook leerkrachten coacht en bruggen slaat tussen school, ouders en experts zoals Bartiméus. Door te begrijpen wat een leerling ziet, of juist mist, kunnen professionals bijdragen aan een rijkere woordenschat, betere begripsvorming en een positievere leerervaring. De samenwerking tussen AOB’er en RT’er blijkt goud waard. Dankzij speciale scholing via de LBRT en Bartiméus groeit het aantal experts met visuskennis, en dat maakt écht verschil.

Visuele Beperking

Als je iets kunt, voel je je competent en dat motiveert - 31/2

Melanie Modderman

Het leesniveau van Nederlandse jongeren daalt, en dat is zorgwekkend. Volgens orthopedagoog José Schraven begint leesplezier bij technisch goed kunnen lezen. In dit interview deelt ze haar scherpe visie op het leesonderwijs en legt ze uit waarom haar methodiek Zo leer je kinderen lezen en spellen (ZLKLS) bewezen effectief is. Schraven pleit voor heldere instructie, veel herhaling en het loslaten van digitale middelen ten gunste van echte aandacht voor het kind. Ze benadrukt het belang van vakkennis op de pabo en de cruciale rol van de leerkracht én remedial teacher in het aanleren van lezen en spellen. Een must-read voor iedereen die écht werk wil maken van beter leesonderwijs in Nederland.

Lezen

Leesniveau

Durf te kiezen voor preventieve dyslexiezorg - 31/2

Melanie Modderman

In 2014 klonk in Limburg een krachtig geluid: dyslexiezorg moest anders. Onder leiding van Ria Kleijnen ontstond in de Westelijke Mijnstreek een vernieuwende samenwerking tussen onderwijs, zorg en gemeenten. Het resultaat? Een succesvolle, preventieve aanpak die het kind centraal stelt en leesproblemen vroegtijdig en effectief aanpakt. In plaats van wachten op zware problematiek, wordt nu direct gehandeld bij signalen. Deze aanpak – inmiddels structureel verankerd – zorgt voor minder doorverwijzingen, betere samenwerking en lagere kosten. In dit interview blikt Ria terug op zes jaar pionieren en vooruitgang. Ze deelt inzichten over het belang van co-financiering, strategische samenwerking én de sleutelrol van remedial teachers. Een inspirerend verhaal over visie, moed en bewezen resultaten in de strijd tegen de ‘dyslexieparadox’. Lees verder hoe onderwijs en zorg samen echt het verschil maken.

Dyslexie

Grove motoriek testen met 4-Vaardighedentest - 31/2

Melanie Modderman

Een goede motoriek is essentieel voor de algehele ontwikkeling van een kind – fysiek, mentaal én sociaal. Toch haalt minder dan de helft van de Nederlandse kinderen de Beweegrichtlijnen. De 4S-en test (4ST) biedt uitkomst: een wetenschappelijk onderbouwde, praktisch toepasbare motoriektest die door motorisch specialisten is ontwikkeld. De test meet vier kernelementen van grove motoriek (springen-kracht, springen-coördinatie, stuiten-bal vangen en staan-balans) en levert een zorgindicatie op basis van concrete scores. Daarmee kunnen motorische achterstanden vroeg gesignaleerd worden en wordt duidelijk welke leerlingen baat hebben bij extra ondersteuning. Dit maakt de test waardevol voor vakleerkrachten, motorische remedial teachers en andere professionals in en rondom het bewegingsonderwijs. De 4ST draagt bij aan bewustwording van het belang van bewegen, het gericht stimuleren van motorische ontwikkeling en het doorbreken van negatieve spiralen van inactiviteit en achterstand. Meer weten over hoe deze test in te zetten? Lees verder!

Uitgelicht

Grove Motoriek

Bewegingsonderwijs

Recensies - 31/2

Melanie ModdermanMarion Visser Manuel ColsenThea Verberk Bot

Recensie

Redactioneel - 31/2

Melanie Modderman

Redactioneel

Uit de hoek en in het zonnetje - 31/2

Melanie Modderman

Column

Do you mind - Yoga 31/1

Melanie Modderman

Kinderen ervaren steeds vaker stress, bijvoorbeeld door prestatiedruk. Onderzoek van drs. Hanneke Velthuijsen (HvA) laat zien dat yoga, meditatie en mindfulness op school bijdragen aan ontspanning, betere concentratie, meer empathie en een rustiger leerklimaat. Zowel in binnen- als buitenland worden positieve effecten aangetoond op het mentale, cognitieve en sociale functioneren van leerlingen. Ook remedial teachers kunnen hierin een coachende rol spelen. Lees het volledige artikel voor praktijkvoorbeelden, wetenschappelijke onderbouwing en concrete tips voor in de klas.

yoga

mindfullness

LBRT geregistreerd remedial teacher Pauline Gerelings - 31/1

Melanie Modderman

School in praktijk