U bent hier:

Melanie Modderman

Recensies - 31/1

Melanie Modderman

Recensies

Redactioneel - 31/1

Melanie Modderman

Redactioneel

'Dyscalculie moet dezelfde status krijgen als dyslexie' - 30/5

Melanie Modderman

Wat is dyscalculie precies, hoe stel je het vast, en hoe kun je een kind met deze hardnekkige rekenstoornis het beste ondersteunen? In dit interview vertellen rekenspecialist Marije van Oostendorp en psycholoog Marisca Milikowski op heldere wijze over de oorzaken, diagnose en begeleiding van dyscalculie. Ze benadrukken hoe belangrijk het is dat deze vaak onopgemerkte stoornis vroeg wordt herkend om ernstige achterstanden én sociaal-emotionele schade te voorkomen. Daarbij pleiten ze voor maatwerk, samenwerking met ouders en school én vooral: nooit opgeven. Hun boek Zorgplan dyscalculie en rekenproblemen biedt praktische handvatten voor remedial teachers en andere onderwijsprofessionals.

Verdieping

Dyscalculie

LBRT tekent statement ‘Op weg naar inclusief onderwijs’ - 30/5

Melanie Modderman

Verenigingsnieuws

Recensies - 30/5

Melanie ModdermanMarion Visser Manuel Colsen

Recensie

Redactioneel - 30/5

Melanie Modderman

Redactioneel

Recensies - 30/4

Melanie ModdermanMarion Visser

Recensie

Redactioneel - 30/4

Melanie Modderman

Redactioneel

'De aanpak van de verschillende vormen van angst is veelzijdig. Evenals de veelheid aan klachten die er zijn' - 30/3

Melanie Modderman

Angst hoort bij opgroeien, maar wanneer is angst meer dan ‘normaal’? Kinder- en jeugdpsycholoog Peter Muris – hoogleraar en behandelaar – vertelt in dit interview over de functie van angst, hoe het zich uit bij kinderen, en wanneer het problematisch wordt. Elke ontwikkelingsfase kent eigen angsten, maar bij ongeveer 1 à 2 kinderen per basisschoolklas is sprake van een angststoornis. Deze kinderen vallen vaak niet op en blijven daardoor zonder hulp. Muris bespreekt hoe angsten cultureel bepaald zijn, hoe ouders én remedial teachers kunnen helpen, en welke signalen je als professional kunt herkennen. Ook benadrukt hij het belang van stimuleren in plaats van beschermen. Een must-read voor iedereen die kinderen begeleidt in hun ontwikkeling.

Verdieping

Angst

Recensies - 30/3

Melanie ModdermanMarion Visser Manuel Colsen

Recensie

Redactioneel - 30/3

Melanie Modderman

Redactioneel

Schrikbarende cijfers cybercriminaliteit, onderschat de gevaren niet - 30/3

Melanie Modderman

Steeds meer scholen en praktijken zijn doelwit van cyberaanvallen. Door de digitalisering van het onderwijs groeit de afhankelijkheid van technologie én de kwetsbaarheid voor cybercriminaliteit. Apparaten die onvoldoende beveiligd zijn, maken het hackers makkelijk. Toch wordt het gevaar vaak onderschat. In dit artikel lees je waarom ook jouw praktijk risico loopt, wat de gevolgen kunnen zijn, en welke concrete stappen je kunt nemen om jezelf en je omgeving beter te beschermen. Van ransomware tot DDoS-aanvallen – en van wachtwoordbeheer tot back-upstrategieën: deze tien tips vergroten je digitale veiligheid direct.

Eigen praktijk

Cybercriminaliteit

Voorkom de zomerdips met onze zomertips! - 30/3

Melanie Modderman

Zomertips

Lezen

Remedial Playing

Recensies - 30/2

Melanie ModdermanMarion Visser Manuel Colsen

Recensie

Redactioneel 30/2

Melanie Modderman

Redactioneel

Woordenaars - 30/2

Melanie Modderman

Michelle van Dijk ontwikkelde het programma Woordenaars, gebaseerd op het Amerikaanse Word Generation, om de woordenschat, schrijfvaardigheid en betrokkenheid van leerlingen te vergroten. Leerlingen lezen, spreken en schrijven elke week over een prikkelend thema met vijf vaste begrippen. Deze aanpak is vakoverstijgend: de thema’s keren terug bij bijvoorbeeld geschiedenis, biologie of wiskunde. De korte schrijfopdrachten sluiten aan bij inzichten uit 'The Writing Revolution' en bieden concrete bouwstenen voor beter schrijven. Vooral taalzwakke leerlingen profiteren zichtbaar, ook in kleine groepen of remedial teaching. Inmiddels doen ruim 125 docenten en bijna 6.000 leerlingen mee.

Uitgelicht

Cursisten vertellen! - 30/1

Melanie Modderman

Academie

De weg naar een meertalige norm - 30/1

Melanie Modderman

Meertaligheid is een kracht, geen beperking. Dit artikel laat zien waarom de moedertaal van kinderen koesteren essentieel is voor hun taalontwikkeling, welzijn en schoolprestaties. Wereldwijd groeit het aantal meertalige kinderen, ook in Nederland, maar er bestaan hardnekkige misvattingen. Zo wordt meertaligheid onterecht gekoppeld aan achterstand, terwijl onderzoek aantoont dat het juist cognitieve flexibiliteit en creativiteit bevordert. Kinderen leren beter Nederlands als hun thuistaal wordt gestimuleerd, en het taalaanbod – zowel kwantiteit als kwaliteit – speelt een cruciale rol. Remedial teachers kunnen een sleutelrol vervullen door meertaligheid positief te benaderen en ouders te ondersteunen. Een respectvolle houding ten opzichte van taal en cultuur versterkt ouderbetrokkenheid én leerprestaties.

Verdieping

Redactioneel - 30/1

Melanie Modderman

Redactioneel

Saskia, bedankt! - 30/1

Melanie Modderman

LBRT

Heb jij je al geregistreerd bij de LBRT?: Deze professionals gingen je voor -29/5

Melanie Modderman

De LBRT biedt met haar registratie een krachtig kwaliteitskeurmerk voor remedial teachers. Geregistreerde leden tonen aan dat zij professioneel, deskundig en continu in ontwikkeling zijn. In dit artikel lees je wat de registratie inhoudt, welke voordelen het biedt voor professionals én scholen, en hoe het bijdraagt aan betere begeleiding van leerlingen. Verschillende onderwijsprofessionals delen hun ervaringen met de registratie en laten zien waarom deze voor henzelf, ouders, scholen én leerlingen waardevol is. Ontdek hoe jij als remedial teacher kunt groeien in je vak en zichtbaar wordt als kwaliteitsprofessional.

LBRT

Registratie

Kwaliteitsregister

Hongerige Breinen -29/5

Melanie Modderman

Redactioneel

Proef op de som -29/5

Melanie Modderman

Gesignaleerd

Proef op de som

Recensies -29/5

Melanie Modderman

Recensies

Remedial playing -29/5

Melanie Modderman

Gesignaleerd

Voor iemand die stottert, gaat spreken niet vanzelf; De genetische en neurobiologische basis van stotteren -29/5

Melanie Modderman

Op Wereldstotterdag staan we stil bij de 175.000 mensen in Nederland die stotteren. Dit uitgebreide artikel duikt in de neurobiologische én genetische oorzaken van stotteren, belicht historische visies en recente onderzoeken, en biedt praktische tips voor begeleiders en docenten. Je leest waarom stotteren zo complex is, wat je als professional kunt doen, en welke nieuwe inzichten onderzoek oplevert. Boeiend, verdiepend én behulpzaam voor iedereen die werkt met kinderen of jongeren die stotteren.

Verdieping

Stotteren

30 jaar LBRT, 30 gevleugelde uitspraken uit het Tijdschrift - 29/4

Melanie Modderman

30 jaar LBRT

30 jaar LBRT Van werkgroep naar vereniging - 29/4

Melanie Modderman

De LBRT bestaat 30 jaar en bouwt voort op een rijke geschiedenis van meer dan een halve eeuw aan deskundige ondersteuning bij leerproblemen. In dit artikel lees je hoe het vak van remedial teacher zich heeft ontwikkeld, van pioniers in het speciaal onderwijs tot zelfstandig professionals met een eigen praktijk. De LBRT speelde een sleutelrol in de professionalisering van het vak en het waarborgen van kwaliteit, met een beroepsprofiel, gedragscode en registratieprocedure. Ondanks maatschappelijke en onderwijskundige veranderingen blijft de missie krachtig: de LBRT is een invloedrijke vereniging, gesprekspartner voor overheid en opleidingen, en volgt kritisch de ontwikkelingen in het veld.

30 jaar LBRT

De 30 leukste apps voor remedial teaching! - 29/4

Melanie Modderman

30 jaar LBRT

apps

Redactioneel - 29/4

Melanie Modderman

Redactioneel