U bent hier:

Melanie Modderman

Redactioneel - 29/4

Melanie Modderman

Redactioneel

30 jaar LBRT Van werkgroep naar vereniging - 29/4

Melanie Modderman

De LBRT bestaat 30 jaar en bouwt voort op een rijke geschiedenis van meer dan een halve eeuw aan deskundige ondersteuning bij leerproblemen. In dit artikel lees je hoe het vak van remedial teacher zich heeft ontwikkeld, van pioniers in het speciaal onderwijs tot zelfstandig professionals met een eigen praktijk. De LBRT speelde een sleutelrol in de professionalisering van het vak en het waarborgen van kwaliteit, met een beroepsprofiel, gedragscode en registratieprocedure. Ondanks maatschappelijke en onderwijskundige veranderingen blijft de missie krachtig: de LBRT is een invloedrijke vereniging, gesprekspartner voor overheid en opleidingen, en volgt kritisch de ontwikkelingen in het veld.

30 jaar LBRT

30 jaar LBRT, 30 gevleugelde uitspraken uit het Tijdschrift - 29/4

Melanie Modderman

30 jaar LBRT

De 30 leukste apps voor remedial teaching! - 29/4

Melanie Modderman

30 jaar LBRT

apps

Recensies -29/3

Melanie Modderman

Recensies

Wat lezen we tijdens de vakantie? -29/3

Melanie Modderman

Recensies

Remedial playing -29/3

Melanie Modderman

Gesignaleerd

Redactioneel - 29/3

Melanie Modderman

Redactioneel

Redactioneel - 29/2

Melanie Modderman

Redactioneel

CDA kamerlid René Peters: ‘Het onderwijs heeft de remedial teacher als professional nodig’ - 29/2

Melanie Modderman

CDA-Kamerlid René Peters wil een fundamentele verandering in de aanpak van leesproblemen en dyslexie: minder medicaliseren, meer focus op goed onderwijs. In zijn Motie Dyslexie pleit hij ervoor om zorggeld voor dyslexie over te hevelen naar het onderwijs, zodat scholen samen met specialisten zoals remedial teachers kinderen effectief kunnen ondersteunen. In dit interview vertelt Peters over zijn drijfveren, visie op leesonderwijs en waarom hij gelooft dat de sleutel tot verandering binnen de school ligt. Ook bespreekt hij de rol van poortwachters, de noodzaak tot samenwerking én hoe zijn motie verder wordt uitgewerkt.

Remedial Teaching in Nederland

Recensies - 29/2

Melanie ModdermanAdriette Tervoort-BeemsterJosé Kluijsters

Recensie

Redactioneel - 29/1

Melanie Modderman

Redactioneel

Prof. cognitieve neurowetenschap Milene Bonte: ‘Om een dyslexiebehandeling te laten slagen, is goede samenwerking in de zorg en het onderwijs noodzakelijk’ 29/1

Melanie Modderman

Waarom leren sommige kinderen lezen met gemak, terwijl anderen – zoals kinderen met dyslexie – moeite houden? Professor Milene Bonte onderzoekt aan de Universiteit Maastricht hoe hersenontwikkeling samenhangt met leesproblemen. Haar onderzoek toont aan dat kinderen met dyslexie moeite hebben met de koppeling van letters aan klanken, wat leidt tot tragere verwerking in visuele en auditieve hersengebieden. Dit verklaart waarom zij vaak spellend lezen. Door hersenscantechnieken krijgen onderzoekers beter zicht op risicofactoren, zoals een familierisico op dyslexie, maar ook op beschermende factoren. Hoewel er geen universele oorzaak is, blijkt gepersonaliseerde interventie – gericht op training van letter-klankkoppelingen – effectief. Bonte pleit voor vroegtijdige herkenning en een geïntegreerde aanpak waarin onderwijs en zorg samenwerken. Alleen zo kan een leerling niet alleen technisch, maar ook sociaal-emotioneel worden ondersteund. Haar werk biedt nog geen kant-en-klare oplossingen, maar draagt wél bij aan betere preventie, interventie en begeleiding van leesproblemen bij kinderen.

Neurowetenschap

Dyslexie

Platform dyslexiehulpmiddelen.com: Stappenplannen, tools en adviezen op één website! 29/1

Melanie Modderman

**Samenvatting voor op de voorpagina (149 woorden):** De vernieuwde website **dyslexiehulpmiddelen.com** biedt ouders, leerlingen, docenten, remedial teachers en dyslexiespecialisten één centrale plek voor praktische stappenplannen, tools en adviezen rondom dyslexiehulpmiddelen. De site is ontwikkeld door experts Edith Hagedoren en Katrien Horions in samenwerking met professionals uit onderwijs en zorg. Uitgangspunt: hulpmiddelen moeten daadwerkelijk effect hebben. De methodiek COM – gericht op voorbereiding, instructie, gebruik en evaluatie – helpt om hulpmiddelen succesvol en duurzaam in te zetten. Heldere instructies, checklists, filmpjes en tijdslijnen maken de site toegankelijk en bruikbaar in de praktijk. Cruciaal is de samenwerking tussen leerling, ouders, school en dyslexiedeskundige. Remedial teachers spelen hierin een centrale rol, zowel in de individuele begeleiding als bij het opzetten van een breed schoolbeleid. Het platform is onderdeel van het landelijke Stimuleringsprogramma Aanpak Dyslexie en draagt bij aan betere ondersteuning, passend bij de mogelijkheden van leerlingen met dyslexie.

Uitgelicht

Dyslexie

Recensies 29/1

Melanie ModdermanLeontine le Blanc

Recensies

What's app - 29/1

Melanie Modderman

Gesignaleerd

Proef op de som - 29/1

Melanie Modderman

Gesignaleerd

Remedial playing - 29/1

Melanie Modderman

Gesignaleerd

Resultaten lezersonderzoek Tijdschrift voor Remedial Teaching 29/1

Melanie Modderman

Uit een lezersonderzoek onder abonnees en LBRT-leden blijkt dat het *Tijdschrift voor Remedial Teaching* zeer wordt gewaardeerd. De meeste lezers (92%) lezen elke editie, beoordelen de inhoud gemiddeld met een 8 en noemen het blad essentieel om op de hoogte te blijven van actuele ontwikkelingen in hun vak. De gedrukte versie blijft favoriet, maar er is ook belangstelling voor aanvullende digitale specials over onderwerpen als rekenen, taal en motoriek. Vooral achtergrondartikelen, methodes, recensies en onderzoeken worden graag gelezen. Lezers vragen om meer aandacht voor mbo, NT2, dyscalculie, faalangst, en hoogbegaafdheid. De redactie bedankt alle deelnemers en neemt de suggesties mee voor toekomstige edities, om zo het vakblad verder te versterken en nog beter aan te laten sluiten op de praktijk.

Lezersonderzoek