Recensies -29/3
Redactioneel - 29/3
Remedial playing -29/3
Wat lezen we tijdens de vakantie? -29/3
CDA kamerlid René Peters: ‘Het onderwijs heeft de remedial teacher als professional nodig’ - 29/2
CDA-Kamerlid René Peters wil een fundamentele verandering in de aanpak van leesproblemen en dyslexie: minder medicaliseren, meer focus op goed onderwijs. In zijn Motie Dyslexie pleit hij ervoor om zorggeld voor dyslexie over te hevelen naar het onderwijs, zodat scholen samen met specialisten zoals remedial teachers kinderen effectief kunnen ondersteunen. In dit interview vertelt Peters over zijn drijfveren, visie op leesonderwijs en waarom hij gelooft dat de sleutel tot verandering binnen de school ligt. Ook bespreekt hij de rol van poortwachters, de noodzaak tot samenwerking én hoe zijn motie verder wordt uitgewerkt.
Recensies - 29/2
Redactioneel - 29/2
Platform dyslexiehulpmiddelen.com: Stappenplannen, tools en adviezen op één website! 29/1
**Samenvatting voor op de voorpagina (149 woorden):** De vernieuwde website **dyslexiehulpmiddelen.com** biedt ouders, leerlingen, docenten, remedial teachers en dyslexiespecialisten één centrale plek voor praktische stappenplannen, tools en adviezen rondom dyslexiehulpmiddelen. De site is ontwikkeld door experts Edith Hagedoren en Katrien Horions in samenwerking met professionals uit onderwijs en zorg. Uitgangspunt: hulpmiddelen moeten daadwerkelijk effect hebben. De methodiek COM – gericht op voorbereiding, instructie, gebruik en evaluatie – helpt om hulpmiddelen succesvol en duurzaam in te zetten. Heldere instructies, checklists, filmpjes en tijdslijnen maken de site toegankelijk en bruikbaar in de praktijk. Cruciaal is de samenwerking tussen leerling, ouders, school en dyslexiedeskundige. Remedial teachers spelen hierin een centrale rol, zowel in de individuele begeleiding als bij het opzetten van een breed schoolbeleid. Het platform is onderdeel van het landelijke Stimuleringsprogramma Aanpak Dyslexie en draagt bij aan betere ondersteuning, passend bij de mogelijkheden van leerlingen met dyslexie.
Proef op de som - 29/1
Prof. cognitieve neurowetenschap Milene Bonte: ‘Om een dyslexiebehandeling te laten slagen, is goede samenwerking in de zorg en het onderwijs noodzakelijk’ 29/1
Waarom leren sommige kinderen lezen met gemak, terwijl anderen – zoals kinderen met dyslexie – moeite houden? Professor Milene Bonte onderzoekt aan de Universiteit Maastricht hoe hersenontwikkeling samenhangt met leesproblemen. Haar onderzoek toont aan dat kinderen met dyslexie moeite hebben met de koppeling van letters aan klanken, wat leidt tot tragere verwerking in visuele en auditieve hersengebieden. Dit verklaart waarom zij vaak spellend lezen. Door hersenscantechnieken krijgen onderzoekers beter zicht op risicofactoren, zoals een familierisico op dyslexie, maar ook op beschermende factoren. Hoewel er geen universele oorzaak is, blijkt gepersonaliseerde interventie – gericht op training van letter-klankkoppelingen – effectief. Bonte pleit voor vroegtijdige herkenning en een geïntegreerde aanpak waarin onderwijs en zorg samenwerken. Alleen zo kan een leerling niet alleen technisch, maar ook sociaal-emotioneel worden ondersteund. Haar werk biedt nog geen kant-en-klare oplossingen, maar draagt wél bij aan betere preventie, interventie en begeleiding van leesproblemen bij kinderen.
Recensies 29/1
Redactioneel - 29/1
Remedial playing - 29/1
Resultaten lezersonderzoek Tijdschrift voor Remedial Teaching 29/1
Uit een lezersonderzoek onder abonnees en LBRT-leden blijkt dat het *Tijdschrift voor Remedial Teaching* zeer wordt gewaardeerd. De meeste lezers (92%) lezen elke editie, beoordelen de inhoud gemiddeld met een 8 en noemen het blad essentieel om op de hoogte te blijven van actuele ontwikkelingen in hun vak. De gedrukte versie blijft favoriet, maar er is ook belangstelling voor aanvullende digitale specials over onderwerpen als rekenen, taal en motoriek. Vooral achtergrondartikelen, methodes, recensies en onderzoeken worden graag gelezen. Lezers vragen om meer aandacht voor mbo, NT2, dyscalculie, faalangst, en hoogbegaafdheid. De redactie bedankt alle deelnemers en neemt de suggesties mee voor toekomstige edities, om zo het vakblad verder te versterken en nog beter aan te laten sluiten op de praktijk.