De invloed van stress op het leervermogen van het jonge kind ‘Wordt het niet eens tijd dat we op een andere manier naar problematiek bij kinderen gaan kijken? 29/107 februari 2021Marjon KuipersSaskia BumaKinderen die opgroeien in onveilige situaties, zoals tijdens scheiding of verlies, maken vaak langdurige stress door. Deze stress activeert hun brein op een manier die blijvende effecten heeft op gedrag, emoties en leervermogen. Hoewel kinderen zich sterk kunnen voordoen, onderdrukken ze vaak hun gevoelens uit angst voor afwijzing. De gevolgen – concentratieproblemen, onrust of teruggetrokken gedrag – uiten zich vaak pas op school. Traumatische ervaringen, ook op microniveau, kunnen zo een negatieve blauwdruk vormen voor het verdere leven. Remedial teachers spelen hierin een cruciale rol. Door niet alleen structuur te bieden, maar vooral aan te sluiten bij de talenten en interesses van kinderen, ontstaat er ruimte voor herstel en intrinsieke motivatie. Dit bevordert blijvende gedragsverandering en versterkt het gevoel van autonomie en zingeving bij kinderen.