Houd een remedial teaching traject kort, bondig en met een resultaatgerichte aanpak - 31/5
Carin Bakker-van Lienden ademt onderwijs. Wat begon met een meisjesdroom om juf te worden, groeide uit tot een veelzijdige carrière als leerkracht, leesexpert en eigenaar van RT-praktijk *Taal in Balans*. In dit interview vertelt Carin hoe haar liefde voor lezen, spelling en begeleiding leidde tot een eigen praktijk waarin ze leerlingen én scholen ondersteunt met deskundig en resultaatgericht onderwijsadvies. Ze deelt hoe zij remedial teaching inzet als tijdelijk, doelgericht instrument én benadrukt het belang van professionele begeleiding. Haar visie: iedereen kan leren, mits de aanpak klopt. Laat je inspireren door haar bevlogenheid, praktische inzichten en het verhaal van een leerling dat alles veranderde. Een must-read voor iedereen die gelooft in de kracht van goed onderwijs!
Recensies - 31/5
'Motivatie stimuleren door zelfreflectie en samenwerking' - 31/4
Debby Merkelbach combineert haar kennis van orthopedagogiek en remedial teaching met een sterke passie voor jongeren. In haar praktijk “Leer-Maatje” helpt ze basisschool- en middelbare scholieren met leerproblemen, motivatie en studievaardigheden. Ook geeft ze trainingen op een VO-school, zoals “Snel leren = leuk leren”. Haar aanpak is persoonlijk, praktisch én resultaatgericht. Ze benadrukt het belang van leren leren, laat jongeren hun eigen motivatie ontdekken en werkt nauw samen met scholen. Debby is onlangs weer aangesloten bij de LBRT, om haar professionaliteit te onderstrepen. Nieuwsgierig naar haar visie op werken met pubers, haar tips én hoe een mindmap effectiever kan zijn dan een samenvatting? Lees het volledige artikel!
Recensies - 31/4
Kinderen één-op-één begeleiden geeft me veel voldoening - 31/3
Henriëtte Berkvens is intern begeleider op een SBO-school in Limburg en heeft ruime ervaring in het basisonderwijs én als remedial teacher. In dit interview deelt zij haar loopbaanpad, de impact van haar LBRT-registratie, en haar visie op de kracht van samenwerking tussen onderwijs en zorg. Henriëtte benadrukt het belang van remedial teaching, zeker in het regulier onderwijs, en geeft een inkijkje in hoe haar school werkt met individuele leerlijnen en passende perspectieven. Ook vertelt ze over de waardevolle samenwerking met zorgpartners én een inspirerend praktijkvoorbeeld van een leerling voor wie RT het verschil maakte.
Nederlands onderwijs in het buitenland, een wereld aan mogeljkheden! - 31/3
Een tijdje wonen in het buitenland met je gezin, wie wil dat nu niet? Redactielid Thea Verberk-Bot maakte die droom waar en verhuisde voor vijf maanden naar Kreta met haar man en drie kinderen. Maar hoe organiseer je onderwijs als je kinderen leerplichtig zijn? In dit artikel lees je alles over de regels rondom de leerplicht, het belang van inschrijving, en hoe Nederlands Taal- en Cultuuronderwijs via Stichting NOB werkt. Ook maak je kennis met NTC-school Het Klokhuis op Kreta, waar kinderen uit expatgezinnen doelgericht en op maat les krijgen. Thea deelt haar ervaringen én praktische tips over de combinatie van een Griekse school, NTC-onderwijs en thuisonderwijs. Een inspirerend verhaal voor iedereen die droomt van een tijdelijk buitenlands avontuur met kinderen!
Recensies - 31/3
IEP Leerlingvolgsysteem: kijken naar het kind met hoofd, hart en handen - 31/2
In dit artikel nemen we het IEP Leerlingvolgsysteem onder de loep. We spreken met productmanager Janneke Helsloot van Bureau ICE over de IEP Eindtoets, die inmiddels is omgevormd tot de IEP Doorstroomtoets, en het bijbehorende LVS. Wat maakt dit systeem uniek voor remedial teachers? IEP kijkt verder dan taal en rekenen, en brengt ook sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen in kaart – het ‘hoofd, hart en handen’-principe. Het leergerichte systeem werkt niet met normatieve scores, maar met individuele leergroeimeters en talentenkaarten, wat leidt tot minder toetsstress en meer eigenaarschap voor de leerling. Als remedial teacher biedt dit systeem waardevol inzicht in ontwikkelbehoeften én groeikansen. Benieuwd hoe je hiermee het verschil maakt voor jouw leerlingen? Lees verder!
Intern begeleider Denise Bothof: “Door het stapelen van interventies op verschillende niveaus hopen we dat een leerling zich ontwikkelt binnen zijn eigen mogelijkheden” - 31/2
Hoe geef je als basisschool effectief vorm aan remedial teaching en eigen leerlijnen? Op OBS De Tweemaster in Capelle aan den IJssel werkt intern begeleider Denise Bothof samen met leerkrachten, onderwijsassistenten en een intern opgeleide remedial teacher aan een stevig en doordacht ondersteuningsaanbod. In dit interview vertelt Denise hoe de school werkt met ondersteuningsniveaus, hoe hulp op maat wordt georganiseerd en hoe leerlingen met een ontwikkelperspectief doelgericht worden begeleid. Van diagnostisch onderzoek tot concrete rekenmaterialen, en van groepsdoorbroken werken tot succeservaringen in groep 5 – dit artikel biedt een inspirerende inkijk in hoe zorg op school écht het verschil kan maken.
Recensies - 31/2
Volg kindvriendelijk de ontwikkeling van een leerling met het Boom LVS - 31/1
Boom test onderwijs biedt een compleet leerlingvolgsysteem om leerlingen te verwachten, volgen en verdiepen. In dit artikel vertelt uitgever Judith Rood over de verwachtingstests (zoals de NIO), de korte en kindvriendelijke volgtoetsen én de verdiepende toetsen voor o.a. dyslexie en dyscalculie. Via duidelijke analyses en koppelingen met o.a. ParnasSys krijg je gericht zicht op ontwikkeling. Ook zijn er materialen voor in de klas of rt-praktijk. Benieuwd hoe je met Boom toetst wat je écht wilt weten? Klik door voor het hele interview en overzicht van mogelijkheden.
LBRT geregistreerd remedial teacher Eline Vos: ‘Het zoeken naar een juiste balans tussen het ondersteunen van de leerkracht en het ondersteunen van de leerling is een speerpunt’ - 30/5
Volg de ontwikkeling van een leerling met Dia-LVS van Diataal - 30/5
Diataal biedt met Dia-LVS een compleet en compact leerlingvolgsysteem voor taal en rekenen, vanaf groep 3 tot en met het voortgezet onderwijs. De adaptieve toetsen meten referentieniveaus en geven gedetailleerde analyses, zoals foutenanalyse en lezerstypen op micro-, meso- en macroniveau. De resultaten zijn overzichtelijk weergegeven via een motiverende kleurenliniaal in de groeiwijzer. Nieuw is de toepassing van het redzaamheidslezen, waarbij nauwkeurig lezen centraal staat in plaats van tempo. Daarnaast zijn er remediërende materialen beschikbaar, zoals het Diaplus-tekstenlab. Ook cognitieve capaciteiten kunnen worden gemeten met de NSCCT. Diataal biedt hiermee waardevolle ondersteuning voor gepersonaliseerd onderwijs.
Een kijkje bij remedial teacher Nancy Ruiter - 30/4
Nancy Ruiter combineert haar werk als leerkracht met haar eigen rt-praktijk Kind in zijn Kracht in Alkmaar. In dit interview vertelt ze hoe ze kinderen helpt die vastlopen in het reguliere onderwijs, waarom diagnostisch onderzoek en visuele ondersteuning voor haar essentieel zijn, en wat de meerwaarde is van haar LBRT-registratie. Ze deelt haar visie op expertteams in het onderwijs en de noodzaak van echte remedial teaching in plaats van bijles. Benieuwd naar haar tips, ervaringen en advies voor collega’s? Lees het hele interview met deze bevlogen professional.
Leerling in beeld komt eraan! - 30/4
In deze editie duiken we in Leerling in beeld, de opvolger van Cito LVS 3.0. Dit nieuwe leerlingvolgsysteem biedt adaptieve toetsen, kortere afnametijd en uitgebreide analysemogelijkheden voor rekenen, taal en begrijpend lezen. Nieuw is het monitoren van sociaal-emotioneel functioneren én executieve vaardigheden. Voor remedial teachers betekent dit meer diepgang, nauwkeurige signalering en gerichtere begeleiding op leerlingniveau. Via detailanalyses, groeimeters en verdiepende gesprekken kun je hiaten opsporen en leerstrategieën verkennen. Ook is het alternatief leerlingrapport behouden en ligt de nadruk op groei. Leerling in beeld helpt je in minder tijd tot meer inzicht te komen – zowel cognitief als sociaal. Meer weten over hoe jij hier als rt’er mee kunt werken? Lees het hele artikel
Op bezoek bij rt’er Moniek Muhren - 30/3
Prikkelverwerking bij kinderen met autisme en ADHD deel 3 - 30/3
Kinderen met ASS of ADHD hebben vaak moeite met het verwerken van zintuiglijke prikkels, wat hun dagelijks functioneren en leerprestaties beïnvloedt. In dit artikel lees je over recente inzichten uit onder andere de WOBBLE-studie, de effectieve ASI-interventie en het belang van een individueel prikkelprofiel. Ervaringsdeskundige Nynke Zuurmond deelt haar persoonlijke verhaal en ontwikkelde praktische tools zoals een kaartspel en signaleringsplan om kinderen te helpen hun prikkelverwerking beter te begrijpen en bespreekbaar te maken. Ook krijg je waardevolle tips voor in de klas en rt-praktijk, zoals het gebruik van post-its om overprikkelingsbronnen te signaleren. De boodschap is helder: met kleine aanpassingen en meer inzicht kun je grote verschillen maken voor kinderen die anders snel overvraagd raken.
Prikkelverwerking op school en in jouw praktijk (deel 2) - 30/2
In deze editie spreken we met Marieke la Verge, kinderoefentherapeut en specialist in prikkelverwerking bij praktijk Oefentherapie Cesar De Doktershoek in Werkendam. Zij deelt haar ervaringen met kinderen die moeite hebben met prikkelverwerking, hoe ze deze problemen herkent en behandelt, en welke signalen je op school kunt opvangen. Marieke legt uit hoe onder- en overprikkeling zich uit in gedrag, hoe ze diagnosticeert met observaties en vragenlijsten, en hoe ze kinderen helpt om hun lichaam beter te voelen en hun prikkelverwerking te verbeteren. Ze geeft praktische tips voor thuis en school en benadrukt het belang van balans tussen rust en activiteit. Ook laat ze zien hoe prikkelverwerking zich verhoudt tot ADHD, ADD en ASS. In het artikel lees je haar aanpak en een inspirerend praktijkvoorbeeld.
School in Praktijk - 30/2
In deze editie van onze rubriek over de schoolsituatie spreekt remedial teacher Jacqueline Boonman over haar ervaringen met de inzet van NPO-gelden tegen onderwijsachterstanden. Jacqueline werkt op twee scholen in Zeeland, waar het budget onder andere is besteed aan extra begeleiding, remedial teaching, sociaal-emotionele ondersteuning, sport en creatieve vakken. Ze benadrukt het succes van korte lijntjes binnen de school: snelle samenwerking en gerichte begeleiding zorgen voor meetbare verbeteringen bij leerlingen. Ook vertelt ze over de waarde van goede materialen en het gebruik van de NPO-menukaart. Haar belangrijkste tip voor rt’ers: werk samen met scholen en blijf verbonden met de onderwijspraktijk.
Prikkelverwerking op school en in jouw prakitjk - 30/1
Kinderen met prikkelverwerkingsproblemen reageren anders op zintuiglijke prikkels, wat zich in de klas uit in gedrag als snel boos worden, terugtrekken of dromerig zijn. Dit artikel legt uit wat sensorische informatieverwerking (S.I.) inhoudt en hoe verstoringen hierin ontstaan. Naast de bekende zintuigen spelen ook verborgen zintuigen, zoals evenwicht en houding, een rol. Als de hersenen prikkels niet goed filteren, kan dit leiden tot onder- of overprikkeling. Het artikel geeft praktische tips voor leerkrachten en rt-professionals om deze kinderen beter te ondersteunen in de klas, met specifieke handvatten voor zowel onder- als overprikkelde leerlingen.
Recensies - 30/1
School in Praktijk - 30/1
Interview: De praktijk van de remedial teacher vroeger en nu - 29/4
Een nieuw schooljaar in aantocht: Zo help jij als rt’er bij de overgang naar een nieuwe groep
Het einde van een bijzonder schooljaar vraagt extra aandacht voor leerlingen, vooral na de impact van de coronapandemie. Veel kinderen kampen met onderwijsachterstanden en sociaal-emotionele uitdagingen. Remedial teachers (rt’ers) spelen hierin een essentiële rol. Naast didactische ondersteuning ligt de focus op het versterken van sociaal-emotionele vaardigheden, wat een positief effect heeft op schoolprestaties. Hiervoor zijn diverse materialen beschikbaar, zoals *Het Babbelspel*, *Kikker be cool* en *Vaardighedenkaartjes*. Ook spellen als *Let’s talk about corona* en *Corona Memory* helpen om gevoelens rondom corona bespreekbaar te maken. Voor leerlingen die overstappen naar het voortgezet onderwijs zijn het *Brugklasspel* en *Brugklaskatern* waardevolle hulpmiddelen om hen voor te bereiden op de nieuwe fase. Rt’ers kunnen met deze middelen zorgen voor een veilige, stevige basis bij de start van het nieuwe schooljaar, waarin zowel cognitieve als emotionele groei centraal staan. Zo dragen zij bij aan duurzaam herstel en veerkracht bij leerlingen.