Eind 2019 presenteerden we de nieuwe PISA-resultaten en die bevestigden wat velen in onderwijsland al langer vreesden: Nederlandse middelbare scholieren vinden lezen saai en lezen steeds minder en steeds slechter. Het was nogal een bericht om de wereld in te helpen. Hoewel wij als onderzoekers al een tijdje aan deze boodschap hadden kunnen wennen, waren we heel erg benieuwd hoe de rest van Nederland op dit nieuws zou reageren. Grofweg waren er twee soorten reacties te onderscheiden. Een eerste en gelukkig kleine groep mensen stelde het lezen in boeken ter discussie. ‘Want’, zo wordt regelmatig gevraagd, ‘waarom zouden leerlingen nog boeken moeten lezen als ze alles digitaal kunnen opzoeken?’ Het klopt dat jongeren, evenals volwassenen, steeds meer tijd besteden aan het online lezen van nieuws of het online opzoeken van informatie. Nederlandse leerlingen zijn ook goed in het vinden van informatie, dit kunnen ze zelfs beter dan leeftijdsgenoten uit andere landen.
Benieuwd naar de rest van dit artikel?
Deze content is onderdeel van een editie. Maak een keuze: