Wereldwijd volgen steeds meer leerlingen (een deel van) hun onderwijs in een tweede taal
(Briggs et al., 2018). Deze ontwikkeling is ook in Nederland zichtbaar (Le Pichon-Vorstman & Baauw, 2019). Ondanks dat een focus op taal de ontwikkeling van inhoudelijke kennis, vaardig-heden en taalvaardigheid ondersteunt (Tyner & Kabourek, 2020; Duarte, 2019) vormt het niet altijd een integraal onderdeel van het onderwijs dat vakdocenten in meertalige omgevingen aanbieden (Oattes, et al, 2018 en An et al, 2019). Tegelijkertijd weten we ook niet ontzettend veel over de manieren waarop docenten taal wél ondersteunen. Aangezien schooltaal niemands moedertaal is, is het voor alle onderwijscontexten relevant om te achterhalen wat docenten in meertalige omgevingen doen om taal in hun klas te ondersteunen. Met de wens om meer te weten over de lespraktijken van docenten in de klas hebben we het afgelopen schooljaar gekeken naar de taalondersteuning die docenten in het Eerste Opvang Anderstaligen (EOA) onderwijs boden en de redenen die zij hadden om deze steun te bieden.
Benieuwd naar de rest van dit artikel?
Deze content is onderdeel van een editie. Maak een keuze: