Nog nooit is er zoveel aandacht voor begrijpend lezen als de laatste tijd. De laatste decennia zijn er voortdurend aanpassingen gedaan in lesmethodes, maar toch blijft de leesmotivatie laag en staan de opbrengsten van het onderwijs in begrijpend lezen onder druk. Gelukkig is er veel onderzoek gedaan naar begrijpend lezen en zijn er de laatste jaren veel publicaties en boeken over dit onderwerp verschenen. Dat is niet voor niets: begrijpend lezen is hot!
Waar we in het begin van deze eeuw nog met tal van strategieën werkten, zien we dat in de loop van de tijd ons onderwijs is teruggebracht naar het aanleren van enkele bewezen strategieën. Daarbij heeft Close Reading een plek gekregen in ons onderwijs. Zijn de nieuwste inzichten ook weer trends of kunnen die helpen het tij te keren? In dit artikel neemt remedial teacher Annemarie Laseur je mee in de stand van zaken van het onderwijs in begrijpend lezen en deelt zij de meest recente inzichten die kansen bieden om ons onderwijs in (begrijpend) lezen te verbeteren.
Benieuwd naar de rest van dit artikel?
Deze content is onderdeel van een editie. Maak een keuze: