Het is inmiddels overtuigend aangetoond dat voldoende bewegen een positief effect heeft op verschillende aspecten van fysieke en mentale gezondheid (Gezondheidsraad). Toch voldeed slechts 47 procent van de Nederlanders van vier jaar of ouder aan de Beweegrichtlijnen in 2021 (Leefstijlmonitor CBS, 2021). Terwijl het belang van een goede motoriek van onschatbare waarde is. Om de motoriek te kunnen monitoren en testen heeft een groep motorische remedial teachers en docenten onder leiding van Wim van Gelder en Hans Stroes de afgelopen dertig jaar testen ontwikkeld met als doel: de bewegingsontwikkeling van het kind te monitoren en sturen. Dit om het deelnameniveau van kinderen in lessen bewegingsonderwijs te voorspellen, kwetsbare kinderen vroegtijdig te signaleren, talentvolle kinderen vroegtijdig te signaleren en onderbouwing te bieden voor een effectieve interventie of aanpak. Het resultaat is de 4S-en test; een wetenschappelijk verantwoorde en praktisch toepasbare motoriektest. In dit artikel wordt het belang van meten van motoriek, de inhoud van de test en het onderzoek naar de test besproken.
Benieuwd naar de rest van dit artikel?
Deze content is onderdeel van een editie. Maak een keuze: