De relaxte leraar
In 2012 startte Maike haar website jufmaike.nl, dit deed zij om haar creatieve ideeën een plek te geven. Nu heel wat jaartjes later verschijnt haar tweede boek, de relaxte leraar. In dit boek beschrijft ze dat het uitoefenen van het vak leraar topsport is. Het is dus van groot belang om goed in je vel te zitten om deze topprestatie te kunnen leveren. De relaxte leraar is een zoektocht naar meer rust, ontspanning en gewoon goed voor jezelf zorgen, zodat je met volle energie voor de klas kunt staan. Maak je de vertaling naar ons vak als remedial teacher; dan lees je ‘een leerling goed kunnen begeleiden’. In hoofdstuk één, dat direct het langste hoofdstuk van het boek is, geeft Douglas antwoord op de vraag waarom je goed voor jezelf dient te zorgen. Dit doet ze door zichzelf kwetsbaar op te stellen en ook open vragen aan geïnterviewden te stellen. De geïnterviewden zijn onder andere neuropsycholoog Marald Mens, gedragsdeskundige Kees van Overveld en Paulien Meijer, hoogleraar aan de Radboud Universiteit met expertise in burn-outs bij leerkrachten. Daarnaast komen in andere hoofdstukken de sociale ontwikkeling aan de orde. Maar ook topics als het stroomlijnen van gedachten en oordelen worden besproken. Uiteraard gaat ze ook in op preventieve maatregelen en beschrijft ze de wetenschap achter ‘goed voor jezelf zorgen’. In het bonushoofdstuk krijg je opdrachten die je in de klas, voor een kleine groep, maar ook voor jezelf kunt uitvoeren. Oefeningen waarbij je je eigen gedachten leert observeren en structureren. Ik denk daarom een echt zomerboek, zodat je eens leert hoe je jezelf, je omgeving en de leerlingen op een relaxte manier kunt benaderen.
Melanie Modderman
Titel: De relaxte leraar
Auteur: Maike Douglas-Westland
Druk: 1e druk 2023
ISBN: 978 94 932 0987 9
Prijs: € 12,95
Omvang: 216 pagina's
Leven in crescendo – je belangrijkste bijdrage ligt nog voor je
Hoe haal je het meest uit je leven – voor anderen? Cynthia Covey Haller, de dochter van groot leiderschapsdenker Steven R. Covey, maakte dit boek af waaraan ze met haar vader begonnen was. Steven R. Covey (1932-2012) wordt wereldwijd gezien als de grootmeester van de persoonlijke ontwikkeling. ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’ is zijn beroemdste boek. Dat boek werd in 38 talen vertaald. Wat betekent de titel van het boek? In de muziek betekent ‘crescendo’ dat de muziek aanzwelt en steeds intenser wordt: het volume, de energie en de kracht nemen toe. Dat is tevens de link naar hun boodschap: ‘Als je je leven leidt in crescendo, betekent dat dat je steeds meer bijdraagt en leert dat je invloed toeneemt. Er is hierbij sprake van een optimistische en toekomstgerichte mindset.’
De Covey’s zeggen dat het fundamenteel is om een doel te hebben in je leven. Hierbij kunnen wij ons, als lezers, de volgende vragen stellen:
- Wat is mijn levensdoel?
- Hoe kan in mijn talenten en gaven inzetten?
- Hoe kan ik de ander helpen/dienen?
‘Leven in crescendo’ is een aaneenschakeling van voorbeelden van mensen die hun leven in dienst stellen van anderen. Een prachtig boek voor veel (onderwijs)mensen! Het boek is duidelijk en prettig geschreven. Een interessant boek met betrekking tot persoonlijke ontwikkeling! Een echt aanrader, ook voor remedial teachers!
Manuel Colsen
Titel: Leven in crescendo
Auteurs: Steven R. Covey en Cynthia Covey Haller
Uitgeverij: Business Contact
ISBN: 978 90 470 1674 8
Prijs: € 24,99
Omvang: 304 pagina's
Jaar: 2022
Bestellen: www.bol.com
Podcast: “Rekenonderwijs, hoe staat het ervoor en wat kan beter”
De inspectie maakt een reeks van drie podcasts over basisvaardigheden. In de aflevering gaan Sarah Bergsen (schoolleider basisonderwijs), Kees Hooyman (rekencoördinator voortgezet onderwijs) en Bauke Milo (onderwijsinspecteur) met elkaar in gesprek. Aan de hand van concrete voorbeelden wordt duidelijk hoe Sarah en Kees het rekenonderwijs op hun scholen hebben aangepakt. De resultaten op hun scholen zijn hierdoor flink verbeterd. Er wordt gesproken over eenduidige rekenstrategieën en het belang hiervan op het PO en VO. De inspectie ziet dat landelijk gezien scholen achterblijven op het gebied van de gewenste referentieniveaus.
Sarah Bergsen vertelt dat ze op haar basisschool een methodiek hebben ingezet waarbij de leerlingen in zes weken tijd 1,5 jaar groei behaalden in hun didactische leeftijd door het programma “Zo leer je kinderen rekenen.” Ze vertelt: “je werkgeheugen is minder overbelast als je je basisvaardigheden goed hebt geautomatiseerd en dat zie je terug in het rekenplezier en de rekenresultaten.”
Op VO is het merkbaar dat leerlingen die rekenzwak zijn, niet kiezen voor economie, natuurkunde en scheikunde. Ook wordt verteld dat er in het VO vaak per vak een andere manier van uitrekenen wordt aangeboden, zoals bijvoorbeeld bij procenten. Hierdoor raken kinderen in de war. Door met de verschillende secties afspraken te maken en een eenduidige strategie aan te bieden, werd er een grote verbeterslag gemaakt.
Deze podcast zet je aan het denken over het rekenonderwijs op je eigen school. Wat doe je goed en wat kan er beter? In ruim 30 minuten krijg je handvatten om het rekenonderwijs verder te verbeteren in het PO en VO. Een aanrader voor iedere onderwijsprofessional die zich bezighoudt met basisrekenvaardigheden in het PO en VO.
Thea Verberk-Bot
Aan de slag met handschriftonderwijs – Over het belang van leren schrijven met de hand
De afgelopen jaren zijn computers en tablets in het onderwijs steeds belangrijker geworden. Hierdoor wordt er minder belang gehecht aan het leren schrijven met de hand. Wetenschappelijk onderzoek laat echter in toenemende mate zien dat jonge kinderen al schrijvend hun brein ontwikkelen en daardoor betere schoolresultaten behalen. Wat je met de hand schrijft, onthoud en begrijp je beter. Dit boek, dat geschreven is door auteurs Anneloes Overvelde en Ria Nijhuis-van der Sanden, is een uitgave boordevol
tips en achtergrond over het goed leren schrijven en het voordeel hiervan. Ook beheren de auteurs samen met andere handschriftprofessionals www.schrijvennl.nl. Op deze website vind je aanvullende materialen en cursussen over handschriftonderwijs.
Het boek geeft inzicht in wetenschappelijk onderzochte feiten die het belang van schrijven onderbouwen. Het boek is in acht hoofdstukken opgebouwd. In de inleiding wordt antwoord gegeven op een belangrijke vraag: Waarom is schrijven belangrijk?
Schrijven is het op papier zetten van een boodschap, het is communicatie. In dit boek ligt het accent op de motorische uitvoering van het schrijven. Het staat vol met praktische tips over hoe het leren schrijven kan worden bevorderd, geeft oefeningen voor individueel en klassikaal handschriftonderwijs en biedt oplossingen voor kinderen die ondersteuning nodig hebben bij het leren schrijven. Met de vele praktische handvatten in dit boek kun je leerlingen die vastlopen in eerste instantie zelf verder helpen, zonder ze meteen door te hoeven verwijzen naar een gespecialiseerd therapeut.
Melanie Modderman
Titel: Aan de slag met handschriftonderwijs Over het belang van leren schrijven met de hand
Auteurs: Anneloes Overvelde, Ria Nijhuis-van der Sanden
Uitgeverij: Boom uitgevers Amsterdam
ISBN: 978 90 244 0159 8
Prijs: €29,95
Jaar: 2021