U bent hier:

Taalkennis van de vakdocent - 31/3

Achtergrond

De afgelopen tijd neemt in het onderwijs de aandacht voor taal toe. Vanuit het ministerie is er veel aandacht voor de verbetering van de basisvaardigheden taal en rekenen (Ministerie OCW, 2023). Ook in de Staat van het Onderwijs wordt nadrukkelijk aandacht gegeven aan de dingen die scholen kunnen doen om basisvaardigheden te verbeteren (Inspectie van het Onderwijs, 2023). De uitspraak van inspecteur generaal Alida Oppers om middelbare scholieren alleen te laten slagen als ze een voldoende hebben voor het vak Nederlands vloeit dan ook voort uit die aandacht. Het valt te bezien of dat voorstel en de nadruk op basisvaardigheden echt zinnige ideeën zijn. Met de toenemende zorgen over taalvaardigheid van leerlingen (zie bijvoorbeeld de PISA scores van 2018) en het toenemende aantal meertalige leerlingen dat Nederlands onderwijs (Le Pichon-Vorstman & Baauw, 2019) ontstaat er echter zondermeer de noodzaak om na te denken over de rol die taal speelt op school.

Benieuwd naar de rest van dit artikel?

Deze content is onderdeel van een editie. Maak een keuze:

Inloggen met account

Geen account?

Koop nu de editie en krijg direct toegang

Koop deze editie