Wow, in één adem uit!
Van Koeven en Smits hebben zich verdiept in de taal die (V) MBO-ers bezigen. Zij zijn zonder oordeel over het basisonderwijs, zij concentreren zich op hoe wij (de leraar, de remedial teacher en het onderwijsondersteunend personeel) leerlingen kunnen begeleiden in het gebruik van de Nederlandse taal. Zij geven niet alleen tips voor het begeleiden van leerlingen die thuis weinig aanbod krijgen over de Nederlandse taal, maar hebben ook aandacht voor dyslectische leerlingen, TOS-leerlingen en NT2 leerlingen. Wat ik prettig vind aan dit boek is dat er na ieder hoofdstuk een samenvatting is. Stel je denkt tijdens het lezen over dyslectici, ja ja nu weet ik het wel, dan kun je ook gewoon de samenvatting lezen. Van Koeven en Smits maken je bewust van je eigen leerkrachtgedrag. Taal moet uitdagen tot nieuwsgierigheid. Daarbij is niet alleen het begrijpend lezen van belang, maar ook spreken en vrij schrijven. Het lezen van een tekst en het begrijpen van de tekst is niet het hoogste doel, maar het nadenken over dat wat je gelezen hebt, vormt je als mens. Het is aan ons (de docenten en remedial teachers) om ervoor te zorgen dat leerlingen gaan nadenken over taal en taalgebruik, en dat kan alleen door het bieden van een rijke taalomgeving. Van Koeven en Smits geven allerlei tips, bijvoorbeeld door het voorlezen van een boek in het Nederlands en hetzelfde boek in het Engels, maar bijvoorbeeld ook over hoe je leerlingen diepgaand kunt leren lezen. Contextgericht lezen is hierbij belangrijk, maar ook het aansluiten bij de interesse van de leerling. Dit betekent dat je als docent of remedial teacher op de hoogte moet blijven van jeugdliteratuur, denk aan young-adult boeken en dat het belangrijk is dat je met leerlingen in gesprek blijft. Niet alleen over boeken, maar ook over maatschappelijke thema's en stages. Kortom, denk na over het gebruik van taal.
Marion Visser
Titel: Rijke taal (v)mbo, taaldidactiek voor het (voorbereidend) middelbaar beroepsonderwijs
Auteur: Erna van Koeven en Anneke Smits
Uitgeverij: Boom
Jaar: 2023
ISBN: 978 9024455843 Pagina’s: 432
Prijs: € 39,95
Bestellen: www.boomtestuitgevers.nl
Flow – de stoïcijnse mindset voor een rijkelijk stromend leven
Mark Tuitert, ex-schaatser en winnaar van olympisch goud, beschrijft in zijn boek ‘FLOW’ de stoïcijnse mindset voor een rijkelijk stromend leven. Een prachtig boek voor veel onderwijsmensen, zoals gedragsdeskundigen en coaches! Het boek is duidelijk geschreven en het heeft een goede opbouw. De inzichten en technieken kunnen heel goed worden ingezet, ook door remedial teachers! In zijn boek legt Tuitert in tien concrete stappen uit, hoe je een mindset kunt bouwen voor een stromend leven en om te surfen op de golven die het leven ons brengt. Op deze manier blijf je trouw aan jezelf en je houdt oog voor anderen. Dan kun je onder alle omstandigheden soepel koers houden. Enkele stappen die hij omschrijft zijn bijvoorbeeld:
- Stap 1: Omgaan met tegenslagen
Kies je eigen houding. Onder alle omstandigheden kun je rustig en kalm blijven. - Stap 2: Oordelen
Zonder oordeel met situaties en mensen omgaan. - Stap 4: Teambelang
Het groter maken van je eigen wereld. - Stap 5: Het lot
Accepteer de zaken die je niet wenst en waar je geen invloed op hebt. - Stap 9: Karakter
Blijven leren en jezelf blijven verbeteren, passend bij je karakter. - Stap 10: Daden
Altijd je daad bij het woord voegen.
Manuel Colsen
Titel: FLOW – De stoïcijnse mindset voor een rijkelijk stromend leven
Auteur: Mark Tuitert
Jaar: 2023
Uitgeverij: Maven Publishing B.V.
ISBN: 978 94 932 1334 0 Pagina’s: 200
Prijs: € 21,50
Bestellen: www.marktuitert.nl/flow
Podcast van Pedagogisch Verantwoord #41: Puberteit: begeleiden en loslaten (met Tischa Neve)
Thyme van den Beuken is docent Pedagogiek van Fontys Hogeschool en maakt de podcastserie “Pedagogisch Verantwoord”, waarin hij op zoek gaat naar de waarheid achter opvoeden. Afl evering 41 staat in het teken van de puberteit: begeleiden en loslaten. In deze podcast is Thyme in gesprek met Tischa Neve. Zij is kinderpsycholoog, opvoeddeskundige en auteur van onder andere het boek ‘Pubers zijn leuk’, is columnist voor het NRC en voor diverse tijdschriften.
In de podcast worden verschillende pedagogische visies besproken. Ook wordt er met wetenschappelijke onderbouwing gesproken over de ontwikkeling van het puberbrein en de psychoanalyse.
Pubers zijn op een zoektocht naar hun identiteit. Dat maakt dat ze in verwarring zijn en behoefte hebben aan een vastigheid en duidelijkheid. Tischa geeft in de podcast aan dat ze het jammer vindt dat er vaak een negatieve lading aan het woord ‘puber’ hangt en belicht tijdens de podcast ook de positieve kanten van de puberteit. Ook het verschil tussen de puberteit en de adolescentie wordt besproken.
In de podcast geeft Tischa tips hoe je kunt samenwerken met een puber om ze te begeleiden in hun proces tot jongvolwassene, zowel als ouder of in het onderwijs. Het is belangrijk om begrip te hebben voor hun belevingswereld. Ook humor blijkt een belangrijke sleutel om in contact te blijven met pubers. De puberteit is een rollercoaster voor deze kinderen. Wees hiervan bewust en investeer in de verbinding met de puber.
Deze podcast is interessant voor iedereen die meer wil weten over de puberteit en adolescentie. De podcast bevat een afwisselende mix van theorie en praktijk.
Thea Verberk-Bot
Verhelderende Schrijfhandleiding: '101 Schrijftips die je op school hebt gemist'
In zijn nieuwste boek, "101 Schrijftips die je op school hebt gemist", onthult tekstschrijver en schrijftrainer Mark Van Bogaert technieken voor meer eff ectieve communicatie. Dankzij zijn jarenlange ervaring met A/B-tests en oog - bewegingsanalyses kan hij zijn opgedane kennis nu delen. Waardevolle inzichten en informatie dus waar hedendaagse lezers door geboeid worden. Zijn benadering, gebaseerd op hoe mensen online lezen en reageren, is vooral relevant voor de veranderende onderwijsdoelen. Leerde je op school de AIDA-formule? Attention-Interest-Desire-Action, en wel in die volgorde? Bedenk dan, alsus Van Bogaert, dat Verdi zijn Aida componeerde in de 19e eeuw en dat de AIDA-formule iets is van de 20ste eeuw.
Wil je dat de 21e-eeuwse lezers iets doen? Focus van meteen op de reactie die je wilt krijgen. Met de AIDA-formule ben je je lezer bij je aanzet tot actie allang kwijt. Dit focuseen op doelen omschrijft Van Bogaert met onthult verrassende, vaak humorvolle, tips voor tekst- en beeldcombinatie, lettertypekeuze en meer. Hij breekt met oude schrijfmythes en benadrukt het plezier van schrijven. Een verhelderende gids voor eff ectieve communicatie, met illustraties van Herr Seele en een vleugje humor. Ik ben benieuwd naar de andere boeken van dezelfde auteur over bijvoorbeeld wervend schrijven en over tekst en vormgeving. Als hij hier ook uitgaat van hoe lezers lezen, dan ben ik zeer geïnteresseerd.
Melanie Modderman
Titel: '101 Schrijftips die je op school hebt gemist'
Auteur: Mark van Bogaert
Uitgeverij: Lanno Campus
Jaar: 2022
EAN: 9789401482400
Prijs: € 22,50
Bestellen: lannoocampus.com