U bent hier:

Ruimte voor talen - 31/4

Onderzoek

Met het toenemende aantal leerlingen dat onderwijs in een tweede taal volgt (Briggs et al., 2018) en de recente aandacht voor taal(vaardigheid) in het onderwijsbeleid rijst ook de vraag hoe docenten zich moeten verhouden tot de verschillende talen die de klas inkomen.
Het ligt voor hand om de nadruk te leggen op de taal die moet worden geleerd en andere talen uit te bannen. Immers: waar Nederlands geleerd moet worden, wordt ook Nederlands gesproken. In een klaslokaal waarin leerlingen zich echter al in allerlei andere talen uit kunnen drukken, kan het echter helpen om die talen te mobiliseren om Nederlands te leren en te leren in Nederlands. Daarmee hoeft de geschreven conclusie niet te veranderen, maar de manier waarop we die interpreteren wel: waar Nederlands geleerd moet worden, wordt óók Nederlands gesproken.

Benieuwd naar de rest van dit artikel?

Deze content is onderdeel van een editie. Maak een keuze:

Inloggen met account

Geen account?

Koop nu de editie en krijg direct toegang

Koop deze editie