U bent hier:

Eigen praktijk en belastingen - 31/5

Eigen Bedrijf

Belastingen en administraties….veel ondernemers gruwen ervan… Toch is het belangrijk om een gedegen administratie bij te houden. In dit stuk richten we ons op de remedial teachers die een eenmanszaak, maatschap, VOF etc. hebben en niet op de BV’s. Wat buiten kijf staat is dat je verplicht bent voor de belastingdienst de BTW-aangifte (indien van toepassing) en de aangifte inkomstenbelasting een goede administratie bij te houden. Want je betaalt naar de hoogte van het bedrijfsresultaat, de winst.

Ook voor je eigen overzicht is een goede een up-to-date administratie belangrijk. Het is toch niet meer dan logisch dat je weet hoe je ervoor staat?
Kan je investeren? Kan je bepaalde bedragen nu wel betalen of moet je een paar weken wachten? Hoe zit het met je debiteuren? Hoe staat het halverwege het jaar met de verwachte winst?
Moet je je voorlopige aanslag aanpassen? Want dat is, zeker gezien de rente die de belastingdienst rekent op af te dragen belasting, van groot belang. De belastingrente is immers 6%!

Hoe werkt het?

Als je als ondernemer aangifte inkomstenbelasting doet (bijvoorbeeld in april of mei) en je zendt de aangifte pas in op 1 juli, dan heeft de belastingdienst in principe 3 maanden de tijd om minimaal een voorlopige aanslag op te leggen conform de ingezonden aangifte. Uiterlijk 1 oktober dus. Echter, vanaf 1 juli zal de fiscus over een na te heffen bedrag 6% rente rekenen.

Een voorbeeld

Je dient € 5.000,- te betalen; het te betalen bedraagt dan: € 5.000,- x 6% x 3/12e ofwel € 5.075,-.
Dat is jammer van de € 75,- rente.
Daarom is het raadzaam om in het lopende jaar tussentijds (wellicht enkele malen per jaar, indien noodzakelijk) de voorlopige aanslag aan te passen naar de verwachte afdracht. Een voorlopige aanslag aanvragen kun je eigenlijk alleen maar doen als je goed op de hoogte bent van het reilen en zeilen van je onderneming. Dus weet hoe je ervoor staat!
Met een voorlopige aanslag kun je de belastingdruk ook beter verdelen: je kunt namelijk in maandelijkse termijnen betalen en zo je totale belastingafdracht spreiden over een heel jaar! Het is toch veel duidelijker om elke maand € 1.000,- aan de belastingdienst te betalen, dan 1 x achteraf € 12.000,- (en wellicht nog belastingrente erbij!).

Urencriterium

Wanneer je als ondernemer voldoet aan het urencriterium (1.225 uur op jaarbasis) heb je recht op zelfstandigenaftrek (en de eerste drie jaar ook nog startersaftrek). Dat zijn aftrekposten (ondernemersaftrekken) die de belastbare winst doen verminderen, en daardoor dus ook het belastbare inkomen uit werk en woning (Box 1). Dus voldoe je aan het urencriterium en heb je aan het begin van het kalenderjaar de AOW-leeftijd nog niet bereikt? Dan is de zelfstandigenaftrek in 2023 een bedrag van € 5.030. Helaas is in 2023 is het belastingvoordeel van de zelfstandigenaftrek beperkt.en zal deze post volgens plan verder verlaagd worden van € 5.030 in 2023 naar € 3.750 in 2024, ofwel een verlaging van ruim 34%. Daarnaast heb je nog de KIA, de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. De overheid wil het promoten om te investeren, dat is namelijk goed voor de economie. Als je voor meer dan € 2.600,- in een kalenderjaar investeert, krijg je een extra aftrekpost, een bonus in je aangifte inkomstenbelasting. Een investering is een machine of inventaris met een minimale aanschaf van € 450,- exclusief BTW. Je moet er meerdere jaren mee vooruit kunnen.

'Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen zijn vaak behoorlijk duur, maar tegenwoordig zijn er ook prima alternatieven'

Een lager inkomen betekent een lagere belastingafdracht. Als je, naast je ondernemerschap, ook nog parttime in loondienst bent, is het wat lastiger om aan het urencriterium te komen. Overleg goed met je belastingadviseur wat wijsheid hierin is.

Door de aftrekposten (ondernemersaftrekken) kun je misschien er wel voor zorgen dat je inkomen dermate laag is, dat je recht hebt op bepaalde toeslagen.

Zorgtoeslag

Hier heb je recht op als je inkomen beneden een bepaald bedrag komt. In 2023 is dat € 38.520,- voor een alleenstaande en € 48.224,- voor een aanvrager die een toeslagpartner heeft. Door dus voor de hierboven genoemde ondernemersaftrekken in aanmerking te kunnen komen, kun je je belastbare inkomen verlagen dat je wellicht recht hebt op Zorgtoeslag.
Overigens wordt er wel een vermogenstoets op losgelaten. Bij teveel vermogen heb je geen recht op Zorgtoeslag (2023: alleenstaanden € 127.582,- en aanvrager met partner € 161.329,-).

Zijn er minderjarige kinderen? Dan bestaat er recht op Kindgebonden budget. Ook hieraan zitten weer inkomensgrenzen en vermogensgrenzen. Verder bestaat er nog de huurtoeslag (uiteraard voor belastingplichtigen met een huurwoning). Let er op, hierbij geldt een maximale huurgrens (in 2023: € 808,06 en voor jongeren onder de 23 jaar zelfs maar € 452,20). Is de huur hoger, dan is er geen recht op huurtoeslag.

Bij de huurtoeslag is er ook een strenge vermogensgrens. Heb je als alleenstaande meer dan € 33.748,- aan vermogen (met toeslagpartner € 67.496,-), dan heb je geen recht op huurtoeslag.

Tot slot is er nog een kinderopvangtoeslag, voor ouders met kinderen die naar een erkend kinderopvangadres gaan (gastouder op kinderopvangverblijf). Hier heb je onder andere te maken met maximale uurprijzen. Kortom, er zijn diverse toeslagen en allemaal hebben ze te maken met de hoogte van het inkomen.

Vergeet overigens als ondernemer niet om een aantal zaken te regelen, die voor een werknemer normaal zijn en via de werkgever geregeld worden.
Denk aan een voorziening vanwege arbeidsongeschiktheid, maar ook aan pensioenopbouw. Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen zijn vaak behoorlijk duur, maar tegenwoordig zijn er ook prima alternatieven, zoals een broodfonds (een vangnet die door ondernemers gezamenlijk wordt gecreëerd om -tijdelijke-arbeidsongeschiktheid op te vangen). Verdiep je erin of vraag om advies! Zelf voor je eigen pensioen zorgen door bijvoorbeeld fiscaal aantrekkelijk te sparen (of te beleggen) wordt tegenwoordig steeds vaker door ondernemers serieus genomen. Ook hiervoor raad ik aan om advies in te winnen.

Je zou jezelf ook de vraag kunnen stellen: is mijn eenmanszaak (of VOF) eraan toe om door te starten als BV? Wat zijn de voordelen? En wat zijn de nadelen? Dit is nogal specifiek en ook echt wel verschillend voor elke onderneming. Maatwerk van de belastingadviseur of accountant zou de oplossing moeten geven. Kortom, als ondernemer kun je niet zonder een gedegen administratie. Probeer altijd up-to-date te zijn; je kunt dan ook tijdig schakelen als dat nodig blijkt te zijn.