Als remedial teacher (rt’er) kijk je anders naar het kind dan de reguliere leerkracht, ouders, en andere professionals. Waarschijnlijk vallen jou – door de opleiding die je hebt gedaan en je ervaring als rt’er - andere dingen op, kijk je anders naar gedrag, ontwikkeling, en het leren van een kind. Jouw inzichten zorgen samen met de inzichten van andere betrokkenen rondom het kind, zoals ouders, de leerkracht, intern begeleider en eventueel andere professionals (zoals de orthopedagoog, logopedist, fysiotherapeut) voor een optimale ontwikkeling van het kind. Tenminste, als jouw inzichten en die van de ander gedeeld, afgestemd en benut worden. Het samenwerken door / tussen verschillende professionals noemen we ook wel ‘interprofessioneel samenwerken’. Sommige rt’ers werken (vaak onbewust) al interprofessioneel samen. Andere rt’ers lijken vooral solistisch en in individuele begeleidingstrajecten aan de slag te gaan met de ontwikkeling van het kind.
In dit artikel gaan we nader in op het thema ‘interprofessionele samenwerking vanuit het perspectief van de rt’er’.
Benieuwd naar de rest van dit artikel?
Deze content is onderdeel van een editie. Maak een keuze: