Terwijl we het jaar 2023 afsluiten, is het moment om terug te kijken op de mijlpalen en leermomenten van het afgelopen jaar aangebroken. De LBRT heeft dit jaar grote projecten kunnen implementeren. We hebben een volledig nieuw systeem voor zowel de leden- als voor de financiële administratie. Achter de schermen heeft dat voor heel wat hoofdbrekens en lange werkdagen gezorgd, maar nu zijn we super blij en trots. We merken elke dag de voordelen van deze nieuwe systemen, die het mogelijk maken flexibeler op jullie wensen in te spelen. Een nog groter project was de lancering van de nieuwe website.
Op de website hebben nieuwe functies geïmplementeerd, als een eigen LBRT profiel en een marktplaats om al je onderwijsmaterialen onderling te ruilen of te verkopen. De nieuwe website biedt ook volledige toegang tot, en overzicht in, alle activiteiten van de LBRT Academie. We zijn nog lang niet uitontwikkeld. Voor 2024 staan weer nieuwe functionaliteiten op de planning om de leden van de LBRT nog beter van dienst te kunnen zijn. Dank jullie allemaal voor de positieve feedback op o nze website, de mailtjes en de telefoontjes.
Kennisdeling en samenwerking
De LBRT werkt nauw samen met verschillende onderwijspartners uit onderwijs, zorg en wetenschap. Bijvoorbeeld als onderdeel van het netwerk Dyslexie Centraal, waarin we kennis delen over leesproblemen en dyslexie met onze leden. Het delen van best practices, het organiseren van workshops, webinars en het samenwerken in werkgroepen helpen om effectiever te werken en van elkaar te leren. Een groot succes bijvoorbeeld was het gratis webinar over Dyslexie door prof. Milene Bonte, dat we samen met Balans organiseerden.
Kansen creëren
Natuurlijk hebben we als LBRT en remedial teachers ook te maken gekregen met uitdagingen het afgelopen jaar. Financieel blijft het voor de vereniging uitdagend en dat vraagt om zorgvuldig afwegen. LBRT leden kunnen ondersteunen door met collega’s die nog niet lid zijn te praten over de voordelen van het lidmaatschap. Wellicht heb je zelf al een opleiding bij de LBRT Academie gevolgd en wil je nog meer opleidingen volgen. Nodig vooral je collega’s uit ook gebruik te maken van ons cursusaanbod. Door lid te zijn van de LBRT en cursussen te volgen via de LBRT Academie steunen jullie ons ook financieel waardoor wij nog meer verbeteringen voor jullie kunnen uitvoeren. Erkenning voor het vak van de remedial teacher is een kwestie die onze aandacht blijft vragen. De kunst is deze uitdagingen niet te zien als obstakels, maar als kansen om te pleiten voor een nog sterker remedial teaching-landschap.
‘Remedial teaching moet niet worden gezien als een laatste redmiddel, maar als een integraal onderdeel van het leerproces en de basisondersteuning’
Gelukkig zagen wij het afgelopen jaar een toenemende erkenning van het belang van remedial teaching in Nederland. In een inclusieve samenleving neemt de waarde van onderwijs op maat, om elke leerling een de kans te geven, ongeacht hun individuele uitdagingen, alleen maar toe. Een aspect dat aandacht verdient is de toegang tot remedial teaching. Toegang kan niet afhankelijk zijn van de financiële situatie van de ouders. Elke leerling verdient gelijke kansen, ongeacht de achtergrond. Remedial teaching beschouwen als essentiële bijdrage om de basisondersteuning vorm te geven zal daarbij helpend zijn. Steeds meer scholen kiezen voor een vaste remedial teacher. De remedial teacher wordt daarbij zowel op ondersteuningsniveau 2 als 3 ingezet en steeds vaker ook als co-teacher. We vinden dat bij de LBRT Een hele goede en ook noodzakelijke ontwikkeling. Het vroegtijdig identificeren van individuele uitdagingen en het bieden van gerichte ondersteuning is immers essentieel om te voorkomen dat kinderen vertragingen oplopen en hun achterstand onoverbrugbaar dreigt te worden. Remedial teaching moet dan ook niet worden gezien als een laatste redmiddel, maar als een integraal onderdeel van het leerproces en de basisondersteuning.
Onze inspanningen dragen bij aan schoolse prestaties, maar vergroten ook het zelfvertrouwen en de motivatie van leerlingen. Kijk voor jezelf nog even terug wat je het afgelopen jaar voor al je leerlingen gedaan en bereikt hebt. Samen kunnen we trots zijn op al die positieve veranderingen die we hebben ingezet en de resultaten die we bereikt hebben. Ik kijk ernaar uit om met de LBRT en samen met jullie, als gepassioneerde remedial teachers en LBRT leden, het komende jaar tegemoet te gaan. Laten we ons in 2024 weer sterk maken om ieder kind de passende ondersteuning te bieden die het nodig heeft.
Ik wens je een heel fijne, ontspannende vakantie toe en voor 2024 alle goeds!