Vraag raak - Bewust vragen stellen in communicatie
‘Vraag raak’, het boek van Kristof van Rossem, is tegelijk filosofisch en praktisch. Het gaat om het effectief stellen van vragen, gebaseerd op de aanpak van filosoof Socrates. De focus ligt op het verdiepen van interactie. Je leert hoe je mensen aan het denken, voelen en bewegen krijgt, met behulp van socratische vraag- en luistertechnieken. Een vraag stellen en krijgen wordt hierdoor een extra bron van inzicht. Een goed gesprek begint met de juiste vraag.
In dit boek gebruikt Van Rossem het beeld van de pijl en boog. Vragen kan je raak schieten, maar je kan ook je doel missen. Van Rossem zegt dat je de juiste verwachtingen moet hebben. Je vindt luistertechnieken zoals ‘naar beneden en naar boven vragen’, cognitieve emapthie inzetten’ en ‘leeg luisteren’ als tegenhanger van ‘vol luisteren’. Het boek bevat ook veel oefeningen, waardoor het allemaal concreet wordt.
Betekenis ontstaat na interactie. De inzichten uit dit boek zijn direct toepasbaar in de praktijk. Er staat een concreet model in voor de inzet van kwalitatieve vragen, waarmee je een gesprek wezenlijk kunt veranderen. Dit alles is gebaseerd op de socratische gespreksvoering. Van Rossem beschrijft, dat een socratische manier van coachen inhoudt, dat je in eerste instantie je gesprekspartner aanspreekt op wat hij/zij zegt en niet op wat je denkt dat hij/zij zegt.
Een prachtig boek voor veel onderwijsmensen! Het boek is duidelijk geschreven en het heeft een goede opbouw. De inzichten en technieken kunnen heel goed worden ingezet, ook door remedial teachers!
Manuel Colsen
Titel: Vraag raak – Bewust vragen stellen in communicatie
Auteur: Kristof Van Rossem
Jaar: 2023
Uitgeverij: Lannoo Campus
ISBN: 978 94 014 8743 6 Pagina’s: 144
Prijs: € 25,99
Bestellen: www.lannoocampus.be
Begrijpend Lezen in een doorlopende lijn - Ieder kind heeft het recht op kwalitatief goed leesonderwijs
Dit boek gaat in op een essentieel onderdeel van leesonderwijs, als je het mij vraagt. Want hoe kan begrijpend lezen op een progressieve en consistente manier worden aangeboden, zodat leerlingen hun vaardigheden kunnen opbouwen en verbeteren naarmate ze door de verschillende schoolniveaus gaan. Dit zorgt voor een gestructureerde aanpak van begrijpend lezen die de basis legt voor levenslang leren. Naast het belang van het ontwikkelen van sterke technische leesvaardigheden, is het van cruciaal belang om te focussen op het vergroten van woordenschat en het opbouwen van algemene kennis, omdat deze factoren aanzienlijke invloed hebben op tekstbegrip. Dit boek biedt een diepgaande uitleg van wat tekstbegrip inhoudt en hoe dit wordt opgebouwd, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten. Het is opvallend dat Nederland een van de weinige landen is waar begrijpend lezen als een afzonderlijk vak wordt onderwezen, hoewel we weten dat de integratie van begrijpend lezen met andere vakken en een gestructureerde opbouw van kennis van essentieel belang zijn in het onderwijs. Het boek beschrijft hoe een continue leerlijn kan worden gevolgd om tekstbegrip te bevorderen, van begrijpend luisteren in de groepen 1 en 2 tot het geleidelijke ontwikkelen van begrijpend lezen in de groepen 3 tot en met 8.
Daarnaast wordt de lezer geïnformeerd over hoe zaakvakken kunnen worden geïntegreerd in het leesonderwijs en hoe teksten in samenhang kunnen worden aangeboden in de klas. Een centraal element is het belang van hoogwaardige teksten en het zorgen voor effectieve instructie op schoolniveau voor alle leerlingen.
Enorm praktisch is dat het boek is voorzien van talloze praktijkvoorbeelden. Daarom kun je het het onmiddellijk inzetten in de les. Lezen dus!!!
Naam auteur: Melanie Modderman
Auteur: Marita Eskens
Uitgeverij: Pica
Jaar : 2023
ISBN: 9789493209893 Pagina’s: 328
Prijs: € 34,95
Bestellen: www.uitgeverijpica.nl
Aflevering # 9: Hoe motiveer je leerlingen met leesproblemen om te lezen? - Podcast “Tussen zorg en onderwijs”
Cedin Onderwijs lanceert iedere maand een podcast voor iedereen die actief is in het (basis)onderwijs of vanuit een andere functie met kinderen werkt. De onderwerpen zijn gerelateerd aan onderwijs en zorg. In deze podcast geven onderwijsadviseur Marije Hoogland en orthopedagoog/ dyslexiebehandelaar Klaasje Haveman praktische tips voor het voeren van goede leesgesprekken, het behouden van de balans tussen technisch en vrij lezen en het omgaan van lezen bij andere (zaak)vakken. Ook gaan ze in op de vraag hoe je als schoolteam deze uitdaging het beste aan kan gaan. Uit onderzoek blijkt dat kinderen en volwassenen steeds minder gaan lezen. En dat er minder wordt voorgelezen. Het is belangrijk om kinderen te blijven motiveren om te lezen, ook als het lezen niet vanzelf gaat. Leerlingen hebben veel leeskilometers nodig om een vlotte lezer te worden. Maar hoe kun je een leerling motiveren om te lezen?
In de podcast worden de volgende tips gegeven:
- Onderzoek waarom het lezen niet lukt
- Ga na of het aanbod passend is qua niveau en of het aansluit op de belevingswereld
- Zet in op succeservaringen
- Sluit aan bij hobby’s van een leerling
- Zorg dat je een brede kennis hebt van het leesaanbod in Nederland
- Voer een leesgesprek over leesbeleving met een leerling. Wat vinden ze fijn en hoe willen ze geholpen worden?
- Gebruik de informatie uit het leesgesprek om in te spelen op de motivatie
Daarnaast worden er ook helpende adviezen gegeven over geschikte boekenseries voor leerlingen met leesproblemen. Deze podcast is interessant voor iedereen die een leerling zo goed mogelijk wil motiveren op leesgebied. Veel luisterplezier!
Door Thea Verberk-Bot
Ontwikkel aandacht en concentratie bij jonge kinderen
Eichhorn heeft zich gedurende 35 jaar beziggehouden met het jonge kind. Focus is het resultaat van zijn observaties en bevindingen. Hij geeft aan dat het in deze drukke, soms chaotische tijd van belang is om jonge kinderen te leren aandachtig te zijn, met andere woorden focus! Eichhorn heeft zorgvuldig gekeken naar de ontwikkeling van het jonge kind. Hij begint met de groei van baby tot het zevenjarig kind. De auteur beschrijft een voorbeeldsituatie en benoemt dan de positieve acties van bijvoorbeeld de ouder, de pedagogisch medewerker of de leerkracht. Denk aan een 5-jarige die een helikopter wil na leggen op een kralenplank. De leerling heeft het voorbeeld slordig op de tafel gelegd en zit niet recht achter de kralenplank. De auteur verwoordt wat de leerkracht doet, ze helpt haar door de kralenplank recht voor de leerling te leggen, en zorgt dat de leerling een actieve zithouding heeft, door de stoel van de leerling recht voor het werkje te zetten, en de auteur benoemt ook wat hij bij de leerling ziet. De leerling ordent haar spullen niet, telt nauwelijks, enzovoort. Om te komen tot focus is het volgens de auteur wenselijk om in stilte te kunnen gaan. Dit kunnen ouders, pedagogisch medewerkers en leerkrachten bereiken door kinderen bewust te maken van geluiden om zich heen. Als iedereen stil is, wat hoor je dan nog? De een hoort een vogel, de ander een auto, een derde de rijksweg. Vanuit de stilte kun je ook leren je aandacht te richten door bijvoorbeeld strategisch te kijken of te luisteren. Niet alleen strategisch kijken en luisteren zijn van cruciaal belang maar ook spelen. Spelen is een serieuze zaak volgens de auteur. En spelen moet je leren. De leerkracht kan hier een belangrijke rol in spelen. Door kleuters te begeleiden tijdens hun spel ontstaan er waardevolle leermomenten, en daar kunnen wij als remedial teachers leerkrachten ondersteunen.
Naam auteur: Marion Visser
Titel : Focus
Auteur : Johan Eichhorn
Uitgeverij: Pica
Jaar: 2019
ISBN: 978 9401 438339 (trainershandleiding)
978 9401 438346 (werkboek)
Pagina’s: 222 Prijs: € 25,99
Bestellen: www.uitgeverijpica.nl