U bent hier:

Missie 2024 - 32/1

Redactioneel

Oké, stel je voor dat we met z'n allen op een missie zijn om het onderwijs voor iedereen gelukkig en gezond te maken. Dat vergt verandering niet alleen op het gebied van kennisoverdracht, maar vooral ook over hoe je goed in je vel komt te zitten en een gezonde levensstijl krijgt.

Want, een gezonde wereld gaat niet alleen over frisse lucht en het planten van meer bomen; het is als een mega-eco-systeem waarin iedereen zich op zijn of haar best voelt, zowel van binnen als van buiten. Scholen spelen hierin cruciale rol en dit gaat verder dan het traditionele curriculum.
Niet alleen om het voorkomen van saaie lessen, maar juist om leerlingen in te laten zien dat we goed voor onze planeet en onszelf moeten kunnen zorgen. Het omvat het ontwikkelen van bewustzijn over milieuvraagstukken, gezonde levensstijlen en empathie voor anderen en de planeet.

Want hoe kunnen we nou verwachten dat kinderen floreren als we ze niet voorzien van de kennis en waarden die nodig zijn voor een gezond bestaan? Stap één meer aandacht voor de natuur is vrij snel gezet.
We zouden plekken kunnen creëren waar kinderen de magie van de natuur ontdekken. Denk aan chillen in het park, schooltuinen etc. Gezond eten is daarnaast ook een erg belangrijk. Kinderen moeten weten wat ze in hun mond stoppen en ook meehelpen met het kweken van hun eigen eten.
Zo worden ze niet alleen gezond, maar helpen ze ook mee aan het minder verspillen van eten en het verkleinen van hun ecologische voetafdruk.

En wacht, er is meer! Het leren over gevoelens en hoe je daarmee omgaat, moet net zo normaal zijn als rekenen en taal. Kinderen moeten weten dat het oké is om over hun emoties te praten, en scholen kunnen een klimaat creëren, waar praten over geestelijke gezondheid net zo makkelijk is als praten over wetenschap. En lukt dit niet op school, doe het dan in je eigen praktijk!

Want samengevat: een gezonde wereld maakt niet alleen gezonde kinderen maar ook vrolijke burgers die begrijpen dat welzijn belangrijk is, niet alleen voor henzelf maar ook voor de hele wereld. Dat neem ik mee als mijn missie en zoektocht naar een wereld van vernieuwing in het onderwijs. Uiteraard naast de cognitieve vaardigheden die we als remedial teacher zeker niet moeten vergeten.