U bent hier:

Werken aan zichtbaarheid - 32/1

Gastcolumn

De LBRT is goed van start gegaan in 2024. In januari hadden we een goedgevulde LBRT Academie, met nieuw aanbod als de Masterclass Redactiesommen en het LBRT webinar ‘Nieuwe Taalmethodes’. Het programma valt gelukkig goed in de smaak bij onze leden, al onze bijeenkomsten zaten bomvol! Met als klapper op de vuurpijl de Masterclass Getalbegrip die we gratis aan onze leden hebben aangeboden. Meer dan 250 LBRT leden hebben zich daarvoor aangemeld! Een groot succes en een goede opening van het nieuwe jaar.

De LBRT heeft voor 2024 weer een heel aantal beleidsvoornemens. In het eerste kwartaal maken we een marketingplan, waarin we voor zowel het Tijdschrift voor Remedial Teaching als de LBRT zelf op zoek gaan naar de juiste communicatiemix en inzet van social media. We maken een plan voor de activiteiten die we organiseren en de structuur waarin we werken. De LBRT is al langere tijd in beweging. In de coronaperiode is duidelijk geworden dat veel van onze activiteiten, vergaderingen ook goed online georganiseerd kunnen worden. En na corona is gebleken dat veel leden daar ook prijs op bleven stellen. Met minder reistijd vallen zo meer activiteiten toch goed te volgen. We willen structureel invulling geven aan de behoefte en je zal het komende jaar dan ook steeds meer online LBRT activiteiten op het programma zien.

Om de LBRT en het vak van remedial teacher meer bekendheid te geven zoeken we naar partners in het onderwijs. We organiseren samen lezingen, of een andere activiteit over actuele onderwerpen in het onderwijs en remedial teaching. Dit niet alleen om kennis te delen, maar ook om de beroepsvereniging als autoriteit op dit gebied te vestigen. Het delen van expertise versterkt niet alleen de banden, maar vergroot ook de zichtbaarheid van ons als vereniging.

Door deel te nemen aan onderwijsgerelateerde evenementen en bijeenkomsten werken we aan meer zichtbaarheid van de remedial teacher en de LBRT. We zijn bijvoorbeeld altijd aanwezig bij bijeenkomsten die OCW organiseert. We gaan graag het gesprek aan over de rol van de remedial teacher en het recht van het kind op ondersteuning op maat. Juist in een eerste stadium hulp bieden draagt bij aan een snelle bijstelling en welbevinden van de leerling.

Mooi om te zien dat remedial teaching steeds meer aandacht krijgt. Zo heeft het Ministerie van VWS op haar website vermeld wat remedial teaching nu precies inhoudt. Er wordt rechtstreeks naar onze vereniging verwezen als de expert op het gebied van remedial teaching. Ook wordt voor de erkende remedial teacher verwezen naar ons kwaliteitsregister. LBRT geregistreerde leden zijn zo steeds meer vindbaar als erkende remedial teachers.

Heb je zelf nog geen LBRT registratie? Maar wil je ook goed vindbaar zijn als erkend remedial teacher? Je vindt de voorwaarden op onze website, of stel gerust je vraag via bureau@lbrt.nl als je wil sparren over hoe je in aanmerking kan komen voor je LBRT registratie. Door ons te verenigen en een kwaliteitsregister te hanteren versterken we elkaar en het vak!

Laten we in 2024 samen de LBRT leden en de Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers in de schijnwerpers zetten. Door te investeren in zichtbaarheid kunnen we niet alleen de connectie met leden onderling versterken, maar ook een bredere impact hebben op het onderwijslandschap. Laten we samenwerken aan het vergroten van de bekendheid en het belang van remedial teaching en begeleiding in het onderwijs benadrukken. We maken er samen een goed en professioneel jaar van!