U bent hier:

Recensies - 32/2

Recensies

De Gids 2.0 – over begaafdheid in het po en vo

In het basisonderwijs en in het voortgezet onderwijs is begaafdheid een belangrijk thema. Het accent komt steeds sterker te liggen op een aanpak vanuit inclusie en diversiteit. Onderwijs en onderzoek zjn altijd in beweging. Alle auteurs van De Gids 2.0 willen de nieuwe kennis en inzichten over het onderwijs aan begaafde leerlingen delen met de lezers. In 2016 verscheen het eerste boek van De Gids. Dat boek is nog heel actueel; daarom bevat De Gids 2.0 zeventien volledig nieuwe hoofdstukken. Ze vormen samen een prachtige aanvulling op de kennis en inzichten uit het eerste boek. De Gids 2.0, onder redactie van Eleonoor van Gerven, is een samenwerkingsproject tussen Nederlandse, Vlaamse en Amerikaanse experts. Alle hoofdstukken kunnen los van elkaar en in een willekeurige volgorde gelezen worden. Heel veel onderwerpen komen in dit boek aan bod, waaronder de lat hoger leggen, cultureel responsief onderwijs, (kansen)ongelijkheid, pedagogische sensitiviteit, voicing, onderpresteren, de zelfdeterminatietheorie, plusklassen, kindertekeningen, gedifferentieerd beoordelen, faalangst en dubbel bijzondere leerlingen. In zeventien hoofdstukken leggen de schrijvers een sterke relatie tussen theorie en praktijk.
De auteurs zijn zich bewust van de uniciteit van begaafde leerlingen, van de uniciteit van de competenties van leerkrachten en de uniciteit van de condities waaronder zij hun werk verrichten.
Het benadrukken en het beschrijven van de uniciteit, maakt het boek zo sterk. Een prachtig boek voor veel onderwijsmensen, waaronder ook zeker de remedial teachers! Het boek is duidelijk geschreven en het heeft een goede opbouw. Eigenlijk is het een onmisbaar handboek voor elke leerkracht, intern begeleider, remedial teacher en specialist begaafdheid. De Gids 2.0 wijst de lezers de weg in de wereld van het funderend onderwijs aan begaafde leerlingen.

Manuel Colsen

Titel: De Gids 2.0 – Over begaafdheid in het po en vo
Auteurs: Eleonoor van Gerven en 18 auteurs
Jaar: 2023
Uitgeverij: Leuker.nu
ISBN: 978 94 03724 74 4 Pagina’s: 284
Prijs: € 52,00
Bestellen: www.leuker.nu

Lang leve de vraag? – Dat roept vragen op!

Het coöperatieve gesprek is toepasbaar in het onderwijs met je leerlingen, maar is ook toepasbaar met bijvoorbeeld collega’s, binnen je gezin of met vrienden. Een coöperatief gesprek is niet oplossingsgericht, maar gaat op zoek naar het drijfpunt. Colpaert legt dit als volgt uit: ‘Een coöperatief gesprek is een vorm van sprekend denken, waarin je probeert je denken en spreken zoveel mogelijk te laten samenvallen.’ Dit is eigenlijk tegenovergesteld aan de ‘normale’ gesprekken die wij voeren. Wij zijn immers ook af en toe op zoek naar vluchtige contacten (vraag een collega in de lift: hoe gaat het met je, en dan ben je blij als je niet dezelfde kant op hoeft). Zelden staan we stil bij het ontdekken wat wij echt denken. Colpaert geeft aan de hand van onder andere de hermeneutische gespreksvorm, het soefisme, de leer van Socrates, het verhaal van Philomena, handvatten voor het voeren van het coöperatieve gesprek. Belangrijk is verbinding, stilte geven aan de ander zodat hij kan nadenken over zijn gedachten en zijn antwoord, en het meedenken met de ander. Mooi is dat Colpaert na iedere alinea vragen stelt die je voor jezelf kunt beantwoorden. Zo vraagt hij na zijn uitleg over de leer van Socrates ‘Wanneer is een gesprek een dialoog?’ Stof tot nadenken voor jezelf, waardoor je je meer bewust wordt van je eigen communicatie. Eén van de mooiste vragen in het theoriegedeelte vind ik: ‘Kun je denken zonder te luisteren’. Het belang van ontvangen en verhelderen is een belangrijk aspect in het coöperatief gesprek. Net als het ritme van het gesprek. Daarbij is het ademhalen van het denken en het afstemmen op het midden, kortom het vinden van evenwicht tussen spreker en luisteraar cruciaal. Voor wie kritisch, authentiek en creatief denken wil bevorderen, biedt het coöperatieve gesprek een praktische methode waarbij je zal ervaren dat samenwerken ondersteunend werkt.

Marion Visser

Titel: Lang leve de vraag, het coöperatieve gesprek in theorie en praktijk
Auteur: Wouter Colpaert
Jaar: 2024
Uitgeverij: Donald Suidman, Big Business Publishers
ISBN: 978 94 317 168 8 Pagina’s: 164
Prijs: € 22,50
Bestellen: www.bol.com

Ontwikkel je eigen talenten! – Daar hebben je leerlingen ook baat bij

Egberts-Hogt heeft haar boek opgedeeld in vier delen: Talent en talentontwikkeling, leren en ontwikkelen, de vijf elementen van talentontwikkeling en talentkracht in de praktijk.
Egberts-Hogt geeft de volgende definitie van talent: ‘Het aangeboren vermogen dat iemand in staat stelt een vaardigheid zodanig te ontwikkelen dat zij zeer goed wordt in iets.’ Talent geeft je energie, daar word je blij van. Zij stelt dat de ontwikkeling van talent een cyclisch proces is, gebaseerd op de Chinese elementenleer. Deze leer gaat uit van vijf elementen, water, aarde, vuur hout en metaal die metaforisch zijn voor hoe alles op elkaar inwerkt en zich verhoudt tot elkaar.
In het tweede deel gaat ze in op leren en ontwikkelen. Daarbij besteedt ze veel aandacht aan de leerstijlen van Kolb. Dat werkt ze mooi uit. De denker, de doener, de beslisser en de dromer worden mooi beschreven, waarbij er zeker aandacht is voor jouw eigen waarnemingen en reacties op de leerlingen. Niet alleen besteedt ze aandacht aan Kolb, maar ook aan de meervoudige intelligentietheorie van Gardner.
In deel drie besteedt ze aandacht aan de vijf elementen van talentontwikkeling: eigenschappen, gedrag, interesse, omgeving en motivatie. Ze laat je zien hoe een positieve mindset kan bijdragen aan een beter zelfbeeld en het ontwikkelen van veerkracht.
In deel vier neemt Egtberts-Hogt ons mee naar de het nadenken over jezelf. Voel je je gezien? Waar word je blij van? Wat zijn je drijfveren en wat helpt je daarbij.

Marion Visser

Titel: Talentkracht
Auteur: Herma Egberts-Hogt
Uitgeverij: 248media.nl 248media uitgeverij
Jaar: 2024
ISBN: 978 90 79603 62 2 Pagina’s: 130
Prijs: € 34,95
Bestellen: 248media.nl

Hoe lees ik de IEP resultaten VO editie – IEP webinar

IEP is een merknaam van bureau ICE. Dit bureau biedt onder andere leerlingvolgsystemen voor basis-en voortgezet onderwijs en diverse toetsen, waaronder de doorstroomtoets. Het uitgangspunt van IEP is: ‘met IEP weet ik wat ik al kan en wat ik nog moet leren’.
De doorstroomtoets vervangt de eindtoets. Hij wordt digitaal of op papier afgenomen. Voordat de toets wordt afgenomen, maken de leerlingen opgaven in een oefenboekje. Voor de toets hoeft verder niet geoefend te worden. De toets geeft immers aan wat de leerling al kan en wat hij nog moet leren. Het ministerie van Onderwijs heeft een wettelijk kader vastgesteld waardoor iedere leerling gelijke kansen heeft door een gelijktijdige aanmelding. Daarnaast is de periode tussen het voorlopig advies en het definitieve advies verkort, zodat er een kleinere kans bestaat dat leerlingen toetstrainingen volgen.
Het toetsadvies en het schooladvies zijn leidend. Wanneer er een hoger toetsadvies uit de toets komt dan het schooladvies, moet het advies heroverwogen worden. Dit in overleg met de leerkracht en ouders. Het is niet verplicht het advies naar boven bij te stellen. Op de ouderrapportage staan de uitslagen van de toets en onderaan de bladzijde staat een balk met de totaalscore van de leerling en het daarbij behorende schooladvies. IEP maakt gebruik van een score tussen de 50 en 100. Omdat het ministerie heeft gezien dat scholen vaak voorzichtig adviseren, willen ze leerlingen een extra kans bieden. Dat is de reden dat de adviezen die voortkomen uit de doorstroomtoetsen dubbel zijn. Dit wordt een dakpanadvies genoemd. Op basis van de score kun je kijken waar een leerling zit. Stel een leerling behaalt een score van 69 dan rolt hier een vmbo kb/vmbo gl uit. De schaal loopt van 69 tot 77. Het is dan aan de leerkracht om te bepalen of hij kader of gl adviseert. Afhankelijk van de schoolontwikkeling van de leerling.

Titel: Onderwijs in tijden van verandering
Host: Ad Verbrugge
Datum: 6 december ’23
Aflevering: 29 minuten
Prijs: gratis
Downloaden: Podcast24.nl