Het nieuwe schooljaar is weer met veel nieuwe energie begonnen. Grappig hoe zo’n lange vakantie weer zoveel nieuw elan kan opleveren. Inspiratie hebben we bij de LBRT deze zomer gevonden in hele interessante onderwijsboeken en onderwijspodcasts. In het kader van ‘practice what you preach’ hebben we eerder in de nieuwsbrief en op social media al verschillende van deze titels gedeeld. Het centrale thema daarbij was inclusiviteit en hoe we dat binnen het onderwijs nu echt beter vorm kunnen geven. De belangrijkste voorwaarde is om op scholen meer aandacht en kennis te hebben voor de verschillende onderwijsbehoeften. En die onderwijsbehoefte te herkennen en ook écht in te vullen. Voor remedial teachers is dit een uitgelezen kans om hun toegevoegde waarde te laten zien en hun expertise op scholen in te zetten.
De start van het nieuwe schooljaar gaat niet alleen met nieuwe energie, maar ook met pijnpunten gepaard. Veel scholen kampen met een tekort aan leraren. Het grootste effect heeft dat op de leerlingen en de leraren zelf, maar ook onze beroepsgroep wordt daardoor geraakt. Zo worden veel goedopgeleide remedial teachers gevraagd weer voor de klas te komen. Natuurlijk zijn dat goede leraren en is het fijn dat op deze manier de gaten gevuld kunnen worden. Maar het betekent ook dat er minder remedial teachers beschikbaar raken. In verschillende praktijken zien we dan ook langere wachttijden. Terwijl ons doel is de leerlingen die het nodig hebben zo goed en zo snel mogelijk te ondersteunen. De leerling en de school te helpen, zodat deze zo snel mogelijk weer op eigene kracht met elkaar verder kunnen.
Het lerarentekort leidt, door oplossingen zoals grotere klassen, minder onderwijs en meer starters, tot een grotere vraag naar de expertise van leerspecialisten of remedial teachers. In verschillende gebieden in Nederland kan dan ook niet aan de vraag naar remedial teachers worden voldaan. De LBRT ziet dat remedial teachers een waardevolle rol kunnen spelen in het ondersteunen van scholen. In het verlichten van de druk op de leraar. In het leveren van expertise op verschillende leergebieden. Naast het opleiden van extra leraren, is het wenselijk dat ook meer rt’ers worden opgeleid. Deze kunnen dan de extra expertise leveren om onderwijsbehoeften in te vullen. Iedere school en iedere leerling heeft wat ons betreft recht op toegang tot zo’n leerspecialist, die zowel voor de leraar als de leerling inzetbaar is!
De start van het schooljaar is een uitgelezen kan om een plan te maken voor de verdere professionalisering en ontwikkeling. De LBRT Academie biedt dit seizoen weer nieuwe zeer aantrekkelijke cursussen. Het is dé plaats om je te ontwikkelen op het gebied van Rekenen en Dyscalculie met onze zeer goed beoordeelde cursus ERWD in Bunnik of op het gebied van Taal Lezen en Dyslexie, helemaal online. We bieden veel masterclasses, waaronder Teken je Gesprek, Getalbegrip, Begrijpend Lezen en Slechtziendheid (visuele beperking). Nieuw op het programma is de cursus ‘Motiverende Gespreksvoering’ van Paulien Jonker. Kijk op https://lbrt.nl/lbrt-academie en meld je aan! Bij de LBRT concentreren we ons de komende periode op het versterken van de contacten met onderwijspartners. Zodat we ons gezamenlijk kunnen inzetten voor het verbeteren van de inclusiviteit van het onderwijs en oplossingsgericht zoeken naar mogelijkheden daarvoor. We maken ons daarbij sterk voor de inzet van de remedial teacher en leerspecialist!