Het lijkt als de dag van gisteren, dat ik jullie in mijn column schreef over het begin van het nieuwe jaar. De eersteklassers die gespannen en afwachtend de deuren binnenkomen, de tweedeklassers die denken dat ze al precies weten hoe alles werkt, de derdeklassers die zich eindelijk realiseren dat ze echt aan het werk moeten, en de vierdeklassers die dit jaar moeten gaan presteren. Ook toen schreef ik dat ik er zin in had, niet wetende dat ik een half jaar zou moeten missen door een stomme val van de trap. Dit jaar, dat inmiddels al begonnen is, ga ik er weer vol voor. Of is het ‘ga ik ervoor’? Door het artikel over taaleigenaardigheden moet ik daar opnieuw even over nadenken.
Niet alleen dit artikel zet me aan het denken, maar ook alle informatie die ik heb gelezen over hoge verwachtingen van leraren en hoe wij hen als remedial teachers kunnen ondersteunen, geeft me zoveel inspiratie. Het is alweer twee jaar geleden dat ik voor een klas stond en aan de leerlingen vertelde dat ik eigenlijk geen zin had om les te geven, maar dat ik erop vertrouwde dat zij allemaal een dikke voldoende zouden halen voor het vak. Het ging immers om een PTA, waar ik, tot mijn schaamte, eigenlijk nog steeds niet precies van weet waar de afkorting voor staat. Maar het is wel een eindexamenvak. Ik kreeg veel gezucht en gesteun van de leerlingen, en tot overmaat van ramp kregen ze ook nog huiswerk, gatver. Hoe trots was ik toen al deze leerlingen hun eindexamen haalden! Kanjers, toppers, er zijn eigenlijk geen woorden voor. Stiekem had ik tranen te kort. Zelfs mijn grootste zorgenkind, die nooit plande en op het punt stond om naar het praktijkonderwijs te gaan, heeft het gehaald. Aan het begin van het jaar had ik haar nog gewaarschuwd dat ze het zonder planning niet zou redden, maar ze heeft het toch voor elkaar gekregen. En omdat ik aan het einde van het jaar weer aan het werk was, kon ik haar persoonlijk feliciteren met een high-five.
Heb vertrouwen in de leerlingen en stel hoge verwachtingen. Dat heb ik na het samenstellen van deze editie van het Tijdschrift voor Remedial Teaching weer helder voor ogen!