U bent hier:

Ondersteuning bij begrijpend lezen - 32/4

Achtergrond

Praktijk van de Wiel, een kleinschalige praktijk voor jeugdzorg en dyslexiezorg gevestigd in het Noord-Brabantse Herpt, heeft sinds 2003 een reputatie opgebouwd in het bieden van gespecialiseerde ondersteuning aan kinderen met lees- en concentratieproblemen. Onder leiding van René van de Wiel heeft de praktijk een innovatief hulpmiddel voor begrijpend lezen ontwikkeld: de Prolex-leesnAPP. Deze app is een geavanceerde uitbreiding van een eerder concept ontwikkeld door de emeritus bijzonder hoogleraar Kees van den Bos, gericht op het verbeteren van taakaanpak en tekstbegrip bij leeszwakke leerlingen.

De wetenschappelijke basis van de prolex-leesnapp
De Prolex-leesnAPP is voortgekomen uit het digitale frame-work ‘Hints’ van Van den Bos, dat taakaanpak en tekstbegrip met elkaar verbindt. Van den Bos’ onderzoek heeft aange-toond dat een gestructureerde aanpak van leesstrategieën, gebaseerd op wetenschappelijk onderbouwde vraagtypes zoals opzoek-, invul-, kennis- en signaalwoordvragen, effectief kan bijdragen aan het verbeteren van tekstbegrip. Praktijk Van de Wiel heeft dit concept verder ontwikkeld en uitgebreid om een breder scala aan leerlingen te bedienen, met een speciale focus op kinderen met lees- en concen-tratieproblemen. Ontwikkeling en digitalisering
Aanvankelijk werd het programma in papieren vorm getest bij kinderen met ernstige dyslexie die tijdens hun behande-ling positieve vooruitgang vertoonden. Deze fase maakte het mogelijk om de effectiviteit van het programma te evalueren en aan te passen voordat de digitale versie werd geïntrodu-ceerd. De Prolex-leesnAPP is inmiddels gedigitaliseerd en biedt leerlingen directe feedback op zowel hun vraagkeuze als hun antwoorden, wat aansluit bij wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat onmiddellijke feedback bevor-derlijk is voor het leerproces. Verbetering van taakaanpak en begrijpend lezen De Prolex-leesnAPP ondersteunt leerlingen van groep 4 tot en met het eerste leerjaar van het voortgezet onderwijs bij het herkennen van cruciale vraagtypes voor tekstbegrip. Het programma helpt leerlingen om eerst na te denken voordat ze reageren, een benadering die aansluit bij onderzoek naar executieve functies en taakaanpak. Door het aanbieden van hints en feedback, wordt het proces van begrijpend lezen gestructureerd en geoptimaliseerd, wat bijdraagt aan een dieper begrip van teksten.

Feedback voor begeleiders 
De app biedt waardevolle feedback aan behandelaars, waar-onder gegevens over de tijd die een kind nodig heeft om een vraag te beantwoorden, de keuze van vraagtypes en de juistheid van antwoorden. Deze feedback stelt behandelaars in staat om gerichte interventies te plannen en biedt inzicht in de voortgang van de leerlingen. Dit maakt de Prolex-leesnAPP een nuttige aanvulling op dyslexiebehandelingen en helpt behandelaars om hun aanpak te verfijnen en te optimaliseren. Implementatie en toekomstvisie
Op dit moment gebruiken ongeveer vijfhonderd kinderen de Prolex-leesnAPP. De app biedt geen tijdslimiet en wordt regelmatig bijgewerkt met nieuwe teksten, waardoor leerlin-gen doorlopend worden uitgedaagd en gemotiveerd blijven. René van de Wiel is overtuigd van de waarde van de app, vooral in een periode waarin veel kinderen achterstanden hebben opgelopen. Uiteraard staat de ontwikkeling van de app op de agenda. Het programma zal worden aangepast om meer kenmerken van een game te bevatten, wat kan bijdragen aan een grotere betrokkenheid van leerlingen.  Kijk en werk vooral eens mee en stuur je feedback door! Deze app kost 2 Euro per maand; mensen die interesse hebben kunnen eerst gratis een maand gaan uitproberen. Voor scholen is er een tarief van € 12,50 per leerling. Voor meer informatie over de Prolex-leesnAPP en de basis ervan, kun je terecht op Prolex.app.