U bent hier:

Professionele groei en de kracht van remedial teaching - 32/4

Achtergrond

Van leerkracht tot geregistreerd rt-generalist 

In dit interview deelt Aniek Noordergraaf-Tol haar persoonlijke ervaringen. Hoe is zij als academische leerkracht LBRT geregistreerd generalist geworden? Een interview over de voordelen van LBRT registratie en hoe dit bijdraagt aan de verbetering van onderwijspraktijken in Nederland. Maar vooral van de impact op de eigen professionaliteit.

 

Wanneer ben je afgestudeerd en wat was je eerste rt-carrièrepad?
Tol: “In 2018 studeerde ik af aan de academische pabo en daarna ben ik een paar jaar als leerkracht gaan werken. Ik merkte al heel snel dat ik een stukje uitdaging miste en daar-naast een soort frustratie voelde omdat ik veel opmerkte in de klas waar ik niets mee kon doen vanwege een gebrek aan tijd en ruimte. Zorg omtrent gedrag, concentratie, cognitieve kennis etc. Ik wist dat ik uiteindelijk iets anders wilde doen, omdat ik hier niet gelukkig van werd. Dus ben ik gaan ontdekken wat ik precies wilde. Ik heb een universitaire bachelor gedaan en dacht erover na om me extra in de rich-ting van onderwijswetenschappen te gaan verdiepen of juist in het onderwijs te blijven, maar dan op een andere praktise-rende manier. Uiteindelijk, tijdens de coronaperiode met het online lesgeven, ontdekte ik dat ik veel meer bereikte met kinderen individueel of in kleine groepjes en zo ontstond het idee voor remedial teaching.”

Wanneer ben je je eigen praktijk begonnen en hoe verliep dat proces?
Tol: “In 2021 heb ik de stap gezet om ontslag te nemen en mijn eigen praktijk te starten. Mijn praktijk heet RT-Praktijk Aniek. In de zomervakantie ben ik begonnen met het opzet-ten van de praktijk. Ik heb nog twee maanden fulltime en daarna nog een maandje parttime voor de klas  gestaan, omdat er nog geen vervanging was. Op 1 oktober schreef ik me in bij de Kamer van Koophandel en op 1 november ben ik officieel gestart met mijn praktijk. Ik maakte een vliegende start omdat het op dat moment nog coronatijd was. Vanuit de coronagelden/npo-gelden kreeg ik veel aanvragen. Zo begon ik in eerste instantie met plusklassen en had ik al snel meer leerlingen. Ook NT2 groepjes begeleiden behoorde tot het werk.”

Welke aanvullende opleidingen of cursussen heb je gevolgd?
“Juist omdat ik via een omweg remedial teacher ben gewor-den, leek de traditionele Master EN voor mij niet nodig. Daarin zat te veel overlap met wat ik al had gedaan. Dus ik besloot eerst mijn praktijk goed op te zetten en daarna de benodigde extra cursussen te volgen om aan de registra-tie-eisen te voldoen. Ik heb verschillende cursussen gevolgd, waaronder cursussen over dyslexie en dyscalculie. Dit gaf mij meer handvatten en diepere kennis. Na overleg met de LBRT over mijn wens om geregistreerd te worden als reme-dial teacher, besefte ik dat de traditionele route niet de enige optie voor mij was. Gelukkig werd ik hierbij goed geadvi-seerd door de LBRT. Ik heb veel geleerd van de cursus ERWD en ook de cursus Lezen, Spelling en Dyslexie is kwalitatief en inhoudelijk. Nu ben ik LBRT geregistreerd generalist, werkend aan zowel lees- als rekenproblemen. Waar ik mij in het begin vaak richtte op het sociaal-emotionele vlak, richt ik me nu op verschillende vraagstukken. Sinds september 2023 werk ik 24 uur als RT-er op een SBO school, waardoor ik minder uur werk voor mijn eigen praktijk. Daarnaast mag ik voor vier uur in de week binnen dezelfde scholenstichting arrangementen uitvoeren. Daarom kan ik maar een paar leerlingen per week begeleiden, vanuit mijn eigen praktijk.      

'De variatie en uitdaging in elke leerling maken mijn werk als LBRT geregistreerd remedial teacher boeiend en inspirerend'

Kun je meer vertellen over je ervaring met je praktijk en leerlingen?
Tol: “Eén van mijn leerlingen, die een aantal jaar geleden bij mij in de klas heeft gezeten, blijft nog steeds bij me komen voor ondersteuning. Deze leerling heeft te maken met sociaal-emotionele problemen zoals piekeren en faalangst. Het is erg waardevol om die verbinding te behouden en hem door de jaren heen te blijven ondersteunen.

Welke materialen of programma's zou je andere remedial teachers aanbevelen? “Voor sociaal-emotionele ondersteuning raad ik sterk het Vriendenprogramma aan. Dit wordt veel gebruikt in Australië en kan zowel individueel als in groepsverband worden aangeboden. Voor rekenen vind ik de boeken "Aan de slag met rekenproblemen" erg praktisch. Het DTLAS-boek is essentieel voor de diagnostiek van lezen. Daarnaast gebruik ik vaak materialen uit de cursussen van de LBRT voor uitge-breide bronnen en praktische toepassingen.”

Hoe blijf je op de hoogte en in contact met andere professionals?
Tol: “Hoewel ik momenteel nog niet in een intervisiegroep zit, blijf ik wel op de hoogte en in contact met andere professionals door deel te nemen aan kennisgroepen via ons samenwerkingsverband en door het volgen van cursussen bij de LBRT. Deze kennisgroepen en cursussen zijn zeer waardevol omdat ze niet alleen netwerkmogelijkheden bieden, maar ook de gelegenheid om casussen te bespreken en nieuwe inzichten te verwerven. Door deze interacties kan ik up-to-date blijven met de nieuwste ontwikkelingen en benaderingen binnen mijn vakgebied, wat essentieel is voor het leveren van de best mogelijke ondersteuning aan mijn leerlingen.

Wat waardeer je het meest aan het zijn van een geregistreerde remedial teacher?
“Wat ik het meest waardeer aan het zijn van een (geregis-treerde) remedial teacher, is de constante uitdaging en vari-atie die het vak met zich meebrengt. Elke dag is anders en ik moet voortdurend creatief en flexibel zijn om te ontdekken wat het beste werkt voor elke individuele leerling. Deze dynamiek houdt het werk boeiend en inspirerend. Daarnaast heeft de LBRT-registratie me een gevoel van vali-datie en zekerheid gegeven. Het behalen van deze registratie betekent dat ik aan strenge eisen voldoe en mezelf met recht een generalist mag noemen. Dit geeft niet alleen een grote voldoening, maar ook het vertrouwen dat ik de juiste kennis en vaardigheden heb om mijn leerlingen effectief te ondersteunen. Bovendien opent de registratie deuren naar een netwerk van gelijkgestemde professionals, waarmee ik kennis en ervaringen kan uitwisselen, wat mijn professionele groei verder stimuleert. Kortom, de combinatie van de dagelijkse uitdagingen, de variatie in het werk en de erkenning die de LBRT-registratie biedt, maakt het vak van geregistreerde remedial teacher voor mij iedere dag waardevol en bevredigend.”