Laten we eerlijk zijn: ons vak draait niet om dikke rapporten, het afwerken van gestandaardiseerde lesprogramma’s. Nee, het draait om die ene leerling. Dat kind dat liever een regenworm redt, dan zijn spellingtoets maakt. Die puber die zich midden in een les afvraagt: 'Waarom kunnen we niet gewoon leven zonder slaap?' Ons vak gaat over veel meer dan alleen leerwerk. Het gaat om een veilige plek creëren waar kinderen zichzelf mogen zijn. Waar het oké is om even niet te weten hoe het moet, of om de zoveelste som verkeerd uit te rekenen. Want soms is het niet die extra rekensom die een verschil maakt, maar die opmerking van ons: “Wat ben jij toch een doorzetter!” Om de leerling daarna natuurlijk goed uitleg te geven, aan de hand te nemen en met voorbeelden te laten begrijpen.
Om je hierbij te ondersteunen en je tools en nieuwe inzichten te geven maken we dit Tijdschrift. Waarin we in deze eerste editie in de fascinerende wereld van kunstmatige intelligentie duiken. We bieden een artikel dat het verschil onderzoekt tussen een door AI geschreven tekst en een tekst van een menselijke auteur. Hoe kun je het verschil herkennen? Daarnaast geven we meer informatie over de doorstroomtoets, een onderwerp dat opnieuw veel vragen oproept. In de rubriek Eigen Bedrijf staan deze keer waardevolle tips om je praktijk nóg verder te verrijken. Een extra bijzonder artikel in deze editie gaat over mind wandering – oftewel dat moment waarop je gedachten even afdwalen, terwijl je eigenlijk met een taak bezig bent. Wat betekent dit voor het leerproces van kinderen? Is het per se iets negatiefs, of schuilt er juist een creatieve kracht in? Dit artikel biedt verrassende perspectieven.
Benieuwd naar de rest van dit artikel?
Deze content is onderdeel van een editie. Maak een keuze: