Op onze school heerst een plagerige sfeer – wat er ook gebeurt, er moet altijd een schuldige aangewezen worden. Gaat het bruisend water niet? Mijn schuld. Trein vertraagd? Mijn schuld. File op weg naar school? Wederom mijn schuld. Laatst was het weer zover, maar dit keer op een verrassende manier.
Een van mijn leerlingen, die ik meestal help met wiskunde, kwam naar me toe. Ik vind het een toppertje. Hij heeft zijn eigen tractor, zijn ouders hebben een paardenpension, en social media vindt hij eigenlijk helemaal niet zo belangrijk. De leerling vertelde mij dat hij ook nog een proefwerk voor Mens en Maatschappij had. Ik vroeg hem of hij had geleerd. “Jaahaa mevrouw best wel”, antwoordde hij, met dat nonchalante pubertoon die ik onderhand wel ken. Waarop ik hem voor de keuze stelde. Nog even oefenen met Mens en Maatschappij, of aan de slag met wiskunde. Verrassend genoeg koos hij toch voor wiskunde, hij kon immers in de pauze nog even naar de stof voor het proefwerk kijken? Mijn argument om toch voor Mens en Maatschappij te kiezen was, dat hij pas na de vakantie weer wiskunde kreeg. Een voldoende voor Mens en Maatschappij zou ook best lekker zijn, toch? Waarop de leerling als volgt reageerde: “Tsjaa, maar zelfs als ik goed leer, vergeet ik het vaak toch weer”. Die opmerking was het startsein van een uitgebreid gesprek over de begrippen die aan bod kwamen. Grappig om te luisteren naar een puberbrein. Wisten jullie dat een overschot alleen te maken heeft met veel te veel geld hebben? En dat een vestigingsoverschot te maken heeft met heel veel Jumbo’s en Albert Heijns? Zijn interpretaties waren even grappig als ontwapenend. Ik vond het prettig om een aantal dingen nog even te verhelderen. Eén lesuur later kwam de leerling naar het opvanglokaal om de toets in te halen. De desbetreffende docent gaf de leerling zijn toets. Hij vroeg mij: “En mevrouw Visser?” Ik gokte op een 6,8. Het werd een 7,5. En ook nu was het mijn schuld. Deze keer omdat ik had geholpen met oefenen. En eerlijk? Die schuld neem ik graag op me.
Marion Visser heeft een eigen praktijk voor remedial teaching in Rotterdam – marionvisser.rt@live.nl