U bent hier:

Editie 2 2025

Jaargang: 33/25

Beschrijving

Tijdschrift voor Inclusief Onderwijs & Remedial Teaching

Een nieuwe naam, vertrouwde inhoud en kwaliteit 

  • Waarom deze nieuwe naam? Omdat het tijd is voor een bredere blik. Een blik die de praktijk weerspiegelt; inclusief, deskundig en met oog voor wat werkt. Verwacht zoals altijd: 
  • Artikelen met diepgang en actuele inzichten
  • Praktische handvatten voor de dagelijkse praktijk en rt gerelateerde adviezen
  • Een podium voor good practises.

Inhoud: 

Een editie boordevol actuele inzichten voor iedereen die werkt met kinderen en jongeren in het (voortgezet) onderwijs:

  • Visuele aandacht in het leesonderwijs - Jori van der Meer belicht de rol van visuele aandacht bij dyslexie, TOS en ADHD.
  • De remedial teacher in het voortgezet onderwijs
  • Wat is hun rol, waar liggen de kansen? De resultaten van het LBRT-onderzoek op een rij.
  • De cognitieve fundamenten van leesbegrip
  • Elvira Pont over de cruciale rol van werkgeheugen, metacognitie en informatieverwerking.
  • Vernieuwing van taalmethodes in het basisonderwijs
  • Een helder overzicht van recente ontwikkelingen in Nederlandse taalmethode-land.
  • Tieners & schermen
  • Dr. Janneke Zinkstok over schermtijd, slaap en mentale gezondheid bij jongeren.
  • Stress bij tieners
  • Hoe leren we jongeren omgaan met stress en prestatiedruk? En welke rol kan de remedial teacher spelen?
  • TIMSS 2023 Nederlandse leerlingen & rekenen in internationaal perspectief — wat valt op?