Beschrijving
Tijdschrift voor Inclusief Onderwijs & Remedial Teaching
Een nieuwe naam, vertrouwde inhoud en kwaliteit
- Waarom deze nieuwe naam? Omdat het tijd is voor een bredere blik. Een blik die de praktijk weerspiegelt; inclusief, deskundig en met oog voor wat werkt. Verwacht zoals altijd:
- Artikelen met diepgang en actuele inzichten
- Praktische handvatten voor de dagelijkse praktijk en rt gerelateerde adviezen
- Een podium voor good practises.
Inhoud:
Een editie boordevol actuele inzichten voor iedereen die werkt met kinderen en jongeren in het (voortgezet) onderwijs:
- Visuele aandacht in het leesonderwijs - Jori van der Meer belicht de rol van visuele aandacht bij dyslexie, TOS en ADHD.
- De remedial teacher in het voortgezet onderwijs
- Wat is hun rol, waar liggen de kansen? De resultaten van het LBRT-onderzoek op een rij.
- De cognitieve fundamenten van leesbegrip
- Elvira Pont over de cruciale rol van werkgeheugen, metacognitie en informatieverwerking.
- Vernieuwing van taalmethodes in het basisonderwijs
- Een helder overzicht van recente ontwikkelingen in Nederlandse taalmethode-land.
- Tieners & schermen
- Dr. Janneke Zinkstok over schermtijd, slaap en mentale gezondheid bij jongeren.
- Stress bij tieners
- Hoe leren we jongeren omgaan met stress en prestatiedruk? En welke rol kan de remedial teacher spelen?
- TIMSS 2023 Nederlandse leerlingen & rekenen in internationaal perspectief — wat valt op?
Inhoud
- GastcolumnColumn Marion Visser
- AchtergrondDe cognitieve fundamenten van leesbegrip
- AchtergrondEen vernieuwde aanpak bij Laterna Magica
- AchtergrondInteressant in het Land - 33/2
- AchtergrondLBRT-onderzoek benadrukt belangrijke rol van remedial teacher in voortgezet onderwijs
- AchtergrondLeer tieners omgaan met stress - 33/2
- AchtergrondMijn bedrijf - 33/2
- AchtergrondNederlandse rekenprestaties in internationaal daglicht - 33/2
- AchtergrondRecensies - 33/2
- AchtergrondTaalonderwijs op de schop
- AchtergrondTieners, schermen en smartphones: wat zegt de wetenschap?
- AchtergrondVisuele aandacht bij leesonderwijs
- AchtergrondZin in Lezen