U bent hier:

De cognitieve fundamenten van leesbegrip: Waarom strategieën op zichzelf niet helpen - 33/2

Achtergrond

Leesbegrip wordt door veel onderwijsmensen gezien als een lastig vak om grip op te krijgen. Daarom ligt de focus vaak op leesstrategieën en oefenen met teksten en vragen. Hoewel strategieën zeker nodig zijn, vraagt leesbegrip éérst om een samenhang van verschillende cognitieve processen. Leesbegrip en leesinzicht draaien niet om het kort onthouden van losse informatie uit een tekst, maar om het vasthouden, verwerken, verbinden en begrijpen van geschreven informatie. Vier cognitieve fundamenten spelen daarbij een belangrijke rol: het werkgeheugen, het afleiden van verbanden, informatieverwerking en metacognitie. Deze processen versterken elkaar voortdurend en maken het mogelijk om een tekst niet alleen te lezen, maar ook echt te begrijpen. Dit artikel laat zien hoe deze fundamenten samenwerken en elkaar beïnvloeden.

Benieuwd naar de rest van dit artikel?

Deze content is onderdeel van een editie. Maak een keuze:

Inloggen met account

Geen account?

Koop nu de editie en krijg direct toegang

Koop deze editie