U bent hier:

PERSBERICHT De Remedial Teacher speelt belangrijke rol bij invulling Nationaal Programma Onderwijs (NPO)

 

Persbericht: Bunnik juni 2021

De Remedial Teacher speelt belangrijke rol bij invulling Nationaal Programma Onderwijs (NPO)

De Remedial Teacher heeft een belangrijke rol op de menukaart van het Nationaal Programma Onderwijs, dat isopgesteld om de leervertragingen in het onderwijs die door de coronapandemie zijn opgelopen in te halen.

Menukaart

Om de leervertragingen in het onderwijs, die door de coronapandemie zijn ontstaan, op te vangen, heeft de Rijksoverheid 8,5 miljard euro subsidie beschikbaar gesteld. Scholen krijgen een budget voor een op maat gemaakt onderwijsprogramma. De menukaart bestaat uit zes doelgebieden met interventies die uit internationaal onderzoek effectief zijn gebleken. Bij de LBRT weten we dit uiteraard en wijzen we hierbij direct naar het belang van de remedial teaching, uitgevoerd door een remedial teacher en/of gespecialiseerd leerkracht (M(SEN). Het Nationale Programma Onderwijs geeft onderwijsinstellingen verschillende opties om interventies in te zetten die achterstanden van leerlingen moeten herstellen.

Inzet Remedial Teacher levert leerwinst op

De remedial teacher kan een groot aantal van de interventies uit de menukaart uitvoeren. Want winst valt direct en alleen te behalen als de interventies door een professional wordt ingezet met evidence based methodieken. Dit zorgt voor de grote inhaalslag en maanden leerwinst. Remedial teachers zijn onder meer gespecialiseerd in één-op-één begeleiding, en tutoring, waarbij leerlingen in een kleiner groepje werken aan specifieke leervaardigheden. Deze interventies vallen onder het kopje ‘Effectieve inzet om kennis en vaardigheden bij te spijkeren.’

Uit onderzoek blijkt dat één-op-één-begeleiding effectief kan zijn en gemiddeld ongeveer vijf maanden extra

vooruitgang kan opleveren. Bron: Nationaal Onderwijsprogramma Onderwijs De LBRT ziet toe op de kwaliteit van de remedial teachers

De LBRT is een landelijke beroepsvereniging voor Remedial Teachers in het basisonderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en het beroepsonderwijs. Leden kunnen terecht voor een zeer brede ondersteuning. De LBRT hecht waarde aan kwaliteitsbewaking en professionaliteit en hanteert een onafhankelijk kwaliteitsregister.

De remedial teacher heeft een brede expertise, kennis van het onderwijs en is daardoor staat om maatwerk te leveren én in de scholen aangeboden. Precies zoals passend onderwijs beoogt.