Artikel
AI? Of niet?
AI is in korte tijd een vast onderdeel van het onderwijs geworden. Waar technologie ooit vooral corrigeerde of ondersteunde, neemt zij nu steeds vaker denkwerk over. Dat roept een belangrijke vraag op voor leraren en remedial teachers: wat blijft er over van leren als een systeem meedenkt? Dit artikel verkent die verschuiving en laat zien hoe AI zowel kansen biedt – zoals rijke datatools, slimme spraakherkenning en VR-taalervaringen – als risico’s vormt, bijvoorbeeld door afhankelijkheid of verlies van metacognitieve vaardigheden.
Ondernemerszaken 33/5
Column Marion Vliegenthart 33/5
Recensies 33/5
Zin in lezen! 33/5
De Plaatsingswijzer 33/5
Leren leren in groep 7 en 8 - 33/5
Wet- en regelgeving | Veiligheid & digitalisering 33/5
Spelenderwijs meer woorden 33/5
Asynchrone ontwikkeling bij hoogbegaafde leerlingen 33/5
Voorbereidend lezen en spellen in groep 2
Goed onderwijs ís inclusief onderwijs
Redactioneel (2025- 33/4)
Helicopter parenting; als betrokkenheid te ver gaat 33/4
Micro-lesson video’s: klein van stuk, groot in effect 33/4
Gelukkig Hoogbegaafd, dat gaat niet vanzelf 33/4
ENT2R: de Vlaamse de springplank naar B2 voor geschoolde anderstaligen
Taalontwikkeling als individueel proces: implicaties voor het onderwijs 33/4
Spelenderwijs werken aan woordenschat met NT2 kleuters 33/4
Ruimte om in te leren 33/4
Met Sprongen Vooruit 33/4
Pseudowetenschap ontmaskerd 33/4
Uitdagende tijden coulumn Marion Vliegenthart 33/4
Recensies 33/4
Een gedicht is een bonnetje van taal 33/4
Formatief handelen 33/4
Redactioneel - 33/3
Psychologische flexibiliteit, taal en context - 33/3
Rekenen is voor Sam meer dan sommen maken: taal, emoties en het autonome zenuwstelsel spelen mee. Vanuit de Contextuele Gedragswetenschap (CGW) en Acceptatie en Commitment Training (ACT) leert hij psychologische flexibiliteit, met vaardigheden als defusie, compassie en waardengericht werken. Door samen met zijn remedial teacher betekenis te geven, kleine stappen te zetten en een veilige schoolcontext te creëren, kan leren weer energie geven. Dit artikel laat zien hoe CGW praktische handvatten biedt voor onderwijs, zodat leerlingen als Sam niet vastlopen maar groeien – in rekenen én in leven.
‘Rekenangst is méér dan een ongemakkelijk gevoel’ - 33/3
Rekenangst is geen onwil, maar een emotionele blokkade die zelfs sterke rekenaars kan belemmeren, zegt ontwikkelingspsycholoog dr. Brenda Jansen (UvA). Ze legt uit hoe deze angst verschilt van faalangst, welke signalen erop wijzen, en waarom zowel mindset als emotie én vaardigheid aangepakt moeten worden. Met praktische tips voor leraren, remedial teachers en ouders laat Jansen zien hoe succeservaringen, positieve houding en een veilig leerklimaat de vicieuze cirkel kunnen doorbreken.