U bent hier:

Artikel

AI? Of niet?

Melanie Modderman
AI

AI is in korte tijd een vast onderdeel van het onderwijs geworden. Waar technologie ooit vooral corrigeerde of ondersteunde, neemt zij nu steeds vaker denkwerk over. Dat roept een belangrijke vraag op voor leraren en remedial teachers: wat blijft er over van leren als een systeem meedenkt? Dit artikel verkent die verschuiving en laat zien hoe AI zowel kansen biedt – zoals rijke datatools, slimme spraakherkenning en VR-taalervaringen – als risico’s vormt, bijvoorbeeld door afhankelijkheid of verlies van metacognitieve vaardigheden.

AI

kunstmatige intelligentie

Ondernemerszaken 33/5

Manuel ColsenBrent Philipsen
Eigen Bedrijf

Eigen praktijk

Column Marion Vliegenthart 33/5

Marion Vliegenthart
Verenigingsnieuws

Verenigingsnieuws

Recensies 33/5

Anna Wagemans
Eigen Bedrijf

Recensie

Zin in lezen! 33/5

Anna Wagemans
Lezen

Lezen

De Plaatsingswijzer 33/5

Dr. Anneke TimmermansJanita de BoerSaskia Kors Matthijs Warrens
Uitgelicht

Doorstroomtoets

Toetsen

Leren leren in groep 7 en 8 - 33/5

Peta BunnikPieternel Dijkstra
Lezen

leren

gedrag

Wet- en regelgeving | Veiligheid & digitalisering 33/5

Marion Visser
Eigen Bedrijf

ICT

Spelenderwijs meer woorden 33/5

Sander Gordijn
Woordenschat

Woordenschat

Asynchrone ontwikkeling bij hoogbegaafde leerlingen 33/5

Ans Ramault
Hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid

Voorbereidend lezen en spellen in groep 2

Melanie Modderman
Eigen Bedrijf

Spelling

Goed onderwijs ís inclusief onderwijs

Melanie Modderman
Eigen Bedrijf

Inclusief Onderwijs

Redactioneel (2025- 33/4)

Melanie Modderman
Redactioneel

Redactioneel

Helicopter parenting; als betrokkenheid te ver gaat 33/4

Melanie Modderman
Onderzoek

Sociaal emotionele ontwikkeling

Micro-lesson video’s: klein van stuk, groot in effect 33/4

Marion Visser
Onderzoek

ICT

Gelukkig Hoogbegaafd, dat gaat niet vanzelf 33/4

Prof. Dr. Lianne Hoogeveen
Onderzoek

Hoogbegaafdheid

ENT2R: de Vlaamse de springplank naar B2 voor geschoolde anderstaligen

Julie Decloedt
Verdieping

Taalontwikkeling als individueel proces: implicaties voor het onderwijs 33/4

Wander Lowie
Onderzoek

Spelenderwijs werken aan woordenschat met NT2 kleuters 33/4

Christine Vlasman
NT2- meertaligheid

NT2

Ruimte om in te leren 33/4

Manuel ColsenBrent Philipsen
Eigen Bedrijf

Eigen bedrijf

Met Sprongen Vooruit 33/4

Melanie Modderman
Methode

Methodes

Pseudowetenschap ontmaskerd 33/4

Melanie Modderman
Interview

Uitdagende tijden coulumn Marion Vliegenthart 33/4

Marion Vliegenthart
Column

Column

Verenigingsnieuws

Recensies 33/4

Anna Wagemans
Recensies

Recensies

Een gedicht is een bonnetje van taal 33/4

Anna Wagemans
Lezen

zin in lezen

Formatief handelen 33/4

Cherelle Bouwen
Verdieping

Gastcolumn

Redactioneel - 33/3

Melanie Modderman

Redactioneel

Psychologische flexibiliteit, taal en context - 33/3

Maaike Steeman
Onderzoek

Rekenen is voor Sam meer dan sommen maken: taal, emoties en het autonome zenuwstelsel spelen mee. Vanuit de Contextuele Gedragswetenschap (CGW) en Acceptatie en Commitment Training (ACT) leert hij psychologische flexibiliteit, met vaardigheden als defusie, compassie en waardengericht werken. Door samen met zijn remedial teacher betekenis te geven, kleine stappen te zetten en een veilige schoolcontext te creëren, kan leren weer energie geven. Dit artikel laat zien hoe CGW praktische handvatten biedt voor onderwijs, zodat leerlingen als Sam niet vastlopen maar groeien – in rekenen én in leven.

Onderzoek

Gedragswetenschap

‘Rekenangst is méér dan een ongemakkelijk gevoel’ - 33/3

Melanie ModdermanBrenda Jansen
Interview

Rekenangst is geen onwil, maar een emotionele blokkade die zelfs sterke rekenaars kan belemmeren, zegt ontwikkelingspsycholoog dr. Brenda Jansen (UvA). Ze legt uit hoe deze angst verschilt van faalangst, welke signalen erop wijzen, en waarom zowel mindset als emotie én vaardigheid aangepakt moeten worden. Met praktische tips voor leraren, remedial teachers en ouders laat Jansen zien hoe succeservaringen, positieve houding en een veilig leerklimaat de vicieuze cirkel kunnen doorbreken.

Rekenangst

Executieve functies - 33/3

Femke Bosmans
Gastcolumn

Gastcolumn