U bent hier:

Jaargang 33/25 - 3

In deze zomereditie staat groei centraal – van leerlingen, leerkrachten en begeleiders. Je leest over psychologische flexibiliteit in het onderwijs, de impact van rekenangst, en de kracht van korte instructievideo’s. Daarnaast bieden we praktische handvatten voor NT2-begeleiding, zicht op digitale hulpmiddelen en tips voor zelfstandig werkende remedial teachers.

Met bijdragen van onderzoekers, praktijkprofessionals en inspirerende voorbeelden uit het veld.

  • Vastlopen of vooruitkomen
    Psychologische flexibiliteit als sleutel tot ontwikkeling
    Interview met Maaike Steeman over contextuele gedragswetenschap

  • Rekenangst: meer dan een ongemakkelijk gevoel
    Dr. Brenda Jansen over blokkades, faalangst en oplossingsrichtingen

  • NT2 – WEL in ontwikkeling
    Kansen en uitdagingen voor leerlingen die het Nederlands als tweede taal leren
    Met praktijkvoorbeelden uit inclusief onderwijs

  • De kracht van micro-lesson video’s
    Hoe korte, gerichte instructies leerachterstanden kunnen helpen verkleinen

  • Getalcheck
    Tool voor het signaleren van rekenproblemen in de onderbouw
    Ontwikkeld door het Expertisecentrum Nederlands

  • Executieve functies: onwil of onmacht?
    Signaleren, begeleiden en ondersteunen van leerlingen met EF-problematiek
    Interview met prof. dr. Mariet van der Molen

  • Eigen bedrijf – Eigen praktijk
    Zomereditie met tips voor remedial teachers die zelfstandig werken

  • Zin in lezen
    Inspirerende leesinitiatieven in de spotlight
    Met bijdragen van prijswinnende projecten

  • App Wheel: zicht op digitale onderwijsmiddelen
    Overzicht van apps die effectief ondersteunen bij leerproblemen