U bent hier:

Jaargang 27/2019/nr.2

Jaargang 27/2019/nr.2

​Deze edittie aandacht voor:

  1. Anders kijken naar teksten: ideeën om kinderen gerichter te ondersteunen bij tekstbegrip
  2. Promotieonderzoek laat zien: expliciete strategie-instructie via mindmaps werkt!
  3. Gastcolumn Hanneke Poot-van der Windt: Gun kleuters hun speeltijd!
  4. Leesbevordering in het vmbo: zet voornamelijk in op motivatie
  5. Het dilemma: remedial teaching zonder cognitieve groei: doorgaan of stoppen?
  6. Groeimindset vergroten: gebruik groeitaal en introduceer een leerkuil
  7. De kracht van goed schrijfonderwijs

Anders kijken naar teksten: ideeën om kinderen gerichter te ondersteunen bij tekstbegrip

Auteur(s): Dortie Mijs en Marjan van der Maas

Leerlingen vinden begrijpend lezen vaak moeilijk en niet leuk. Het werkt motiverend om teksten te kiezen die aansluiten bij onderwerpen die een leerling interessant vindt. Maar hoe weet je of die tekst geschikt is? Want welke mogelijkheden biedt de zelfgekozen tekst? En kan de leerling de tekst begrijpen en specifieke leesvaardigheden ontwikkelen? In dit artikel tonen de auteurs je hoe je een geschikte tekst kunt selecteren en analyseren. Klik hier voor de lieratuurlijst 

Auteur(s): Emmelien Merchie en Hilde Van Keer

Leerstrategieën effectief inzetten en strategisch combineren blijkt voor veel leerlingen nog erg moeilijk. Promotieonderzoek van Emmelien Merchie van de Universiteit van Gent toont aan dat expliciete strategie-instructie met aangereikte mindmaps in de onderwijspraktijk veelbelovend is om leerlingen te helpen studeren. Op lange termijn gaan zij meer diepgaande studiestrategieën toepassen bij het leren van teksten dan leerlingen die zelf mindmaps maakten. Klik hier voor de lieratuurlijst 

 

Auteur(s): Rene Lous

Een groeimindset vormt een belangrijke basis voor leren en ontwikkelen. Het is bij het remediëren van leer- en gedragsproblemen dus belangrijk

deze groeimindset bij leerlingen te stimuleren. Hierbij kan onder andere gebruik worden gemaakt van een zogenoemde groeitaal. Dat is positief, straalt vertrouwen uit, motiveert, stimuleert en zet leerlingen aan tot nadenken over hun gedachten. Het is bovendien gericht op het leerproces en niet op het eindresultaat. Via een zogenoemde leerkuil ontdekt een leerling dat hij invloed kan uitoefenen op zijn eigen leerproces. Klik hier voor de literatuurlijst.