Tijdschrift voor Inclusief Onderwijs & Remedial Teaching

Voor wie onderwijs wil verbeteren, verdiepen en versterken

Tijdschrift voor Inclusief Onderwijs & Remedial Teaching is dé bron voor iedereen die werkt aan professionele onderwijsondersteuning. Elk nummer staat boordevol actuele, praktische en verdiepende artikelen over thema’s die ertoe doen: van diagnostiek en effectieve interventies bij lees-, spelling-, reken- en motorische problemen tot het slim inzetten van remediërende methodes, educatieve software en praktijkgerichte begeleiding. Of je nu werkt in het po, vo, (v)so, mbo, hbo of een eigen praktijk runt – dit tijdschrift biedt inspiratie, inzichten en tools die direct toepasbaar zijn en bijdragen aan inclusief onderwijs. Ook vind je recensies van nieuwe boeken, methodes en educatieve materialen, én het verenigingsnieuws met informatie over relevante ontwikkelingen binnen de LBRT.

Redactie
Heb je een vraag, opmerking of suggestie voor de redactie van het Tijdschrift voor Inclusief Onderwijs & Remedial Teaching? Mail naar m.modderman@lbrt.nl

Edities

Bekijk alle edities

Uitgelichte artikelen

Visuele aandacht bij leesonderwijs - 33/2

Jori van der Meer

Visuele aandacht als ontbrekende schakel in het leesonderwijs In het leesonderwijs ligt de focus al decennialang op klanken, letters en fonologisch bewustzijn. Terecht, want fonologische tekorten vormen een bewezen basis van dyslexie. Toch blijven sommige leerlingen hardnekkige leesproblemen houden, óók na intensieve klankinstructie. Tegelijkertijd nemen signalen toe dat leerlingen visuele klachten ervaren bij het lezen – van wiebelende letters tot moeite met het richten van hun aandacht op een woordregel. Is er meer aan de hand dan alleen taalverwerking? In dit artikel duikt Jori van der Meer in de rol van visuele aandacht bij leesproblemen. Wat zegt wetenschappelijk onderzoek over de relatie tussen visuele aandacht en stoornissen zoals dyslexie, TOS en ADHD? En vooral: wat kunnen remedial teachers hiermee in hun dagelijkse praktijk? Een actuele en relevante blik op wat zich misschien al die tijd net buiten ons gezichtsveld bevond.

Onderzoek

Lezen

LBRT-onderzoek benadrukt belangrijke rol van remedial teacher in voortgezet onderwijs - 33/2

Melanie ModdermanMarion Vliegenthart

Remedial teachers in het voortgezet onderwijs maken écht het verschil, voor leerlingen én docenten. Uit het nieuwste LBRT-onderzoek blijkt dat rt’ers niet alleen leerlingen begeleiden bij dyslexie, ADHD en rekenproblemen, maar ook docenten ondersteunen, beleid ontwikkelen en meedenken over passend onderwijs. Toch voelt 40% zich nog een ‘eenpitter’ binnen de school. De behoefte aan samenwerking, erkenning en gerichte bijscholing (zoals op het gebied van executieve functies, motivatie en digitale leermiddelen) groeit snel. Dit artikel laat zien hoe breed de rol van de rt’er inmiddels is, waar kansen liggen voor een sterkere positionering in de school, en waarom hun bijdrage onmisbaar is voor inclusief en toekomstgericht onderwijs. Een must-read voor wie werk wil maken van echte leerlingondersteuning.

Onderzoek

Remedial Teaching in Nederland

Meertaligheid in de praktijk - 32/5

Lidwien van Bommel

Klankonderwijs is essentieel voor meertalige leerlingen om Nederlands te leren verstaan, spreken, lezen en spellen. Veel nieuwkomers hebben moeite met de Nederlandse klanken, wat uitdagingen kan veroorzaken in het basisonderwijs. Dit artikel biedt praktische strategieën en hulpmiddelen voor remedial teachers om de klankontwikkeling van deze leerlingen te ondersteunen. Belangrijke aspecten: Fonemen en grafemen: Meertalige kinderen moeten een nieuw foneemsysteem leren, inclusief klank-tekenkoppeling. Moeite met klankonderscheiding kan leiden tot problemen met lezen en spellen. Interferentie: Invloed van de moedertaal kan de uitspraak en klankregels in het Nederlands verstoren. Klinkers en medeklinkers: Start met lange klinkers en tweetekenklanken zoals -oe en -ie, die vaak onbekend zijn. Benadruk dat een klank niet altijd gelijkstaat aan een letter. Praktische tips: Gebruik visuele hulpmiddelen zoals klankkaarten, spiegeltjes en afbeeldingen. Pas interactieve werkvormen toe, zoals klankherkenningsspelletjes en oefeningen met klankgebaren. Herhaal klank- en uitspraakoefeningen mondeling en schriftelijk om de taalontwikkeling te versterken. Door intensieve begeleiding leren meertalige leerlingen de juiste klanken te herkennen en uit te spreken, wat bijdraagt aan hun mondelinge taalvaardigheid en hun vermogen om Nederlands te lezen en te spellen.

NT2

Meertaligheid

Klankonderwijs

Bekijk alle artikelen